ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک داعش با انتشار ویدئویی پس از پنج سال بار دیگر در انظار عمومی ظاهر شد

بازگشت خلیفه وحشت
گروه ایران و جهان - ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده گروه داعش، روز دوشنبه با انتشار ویدئویی 18 دقیقه‌ای، بار دیگر به سوژه روز رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد. این ویدئو در حالی در یک کانال تلگرامی منتسب به داعش منتشر شد که گمانه‌زنی‌های زیادی درخصوص سرنوشت وی مطرح می‌شد. در طول ماه‌های گذشته بارها و بارها برخی از منابع از کشته و یا زخمی شدن وی خبر داده و برخی دیگر معتقد بودند که سرکرده داعش در حال فرار از منطقه‌ای به منطقه دیگر است.
اهمیت این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که در حدود یک ماه گذشته آخرین سنگر داعش در روستای الباغوز سوریه توسط نیروهای کرد و با حمایت آمریکا فتح شد و پس از آن بسیاری از کارشناسان از پایان عمر داعش خبر دادند. حتی این امر مورد تاکید جدی دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا نیز قرار گرفت، به طوری که وی سعی کرد با مانور بر روی شکست نهایی داعش، امتیاز این کار را به حساب دولت خود بگذارد.
اما در این میان و در حالی که برخی از تحلیلگران چنین خوش‌بینی‌هایی را خطرناک توصیف کرده و امکان بازگشت داعش را به شیوه‌ای متفاوت‌تر هشدار می‌دادند، پس از چندین انفجار تروریستی در سریلانکا، رهبر داعش در ویدئویی علاوه بر طرفدارانش، جامعه جهانی را نیز متوجه خود کرد.


حضور متفاوت البغدادی
رهبر داعش پس از سال‌ها وحشت‌آفرینی گروهش در خاورمیانه و مناطق مختلف دنیا به طور کلی دوبار در انظار عمومی ظاهر شده است که هر بار شرایط و پیام‌های متفاوتی را دربر داشته است. نخستین بار او در موصل زمانی که خلافت خودخوانده خود را اعلام می‌کرد جلوی دوربین‌های تلویزیونی ظاهر شد و این بار در شرایطی که گروهش در تنگنا قرار گرفته و هسته مرکزی آن به نوعی متلاشی شده است، با پیامی دیگر به عرصه آمده است.
این پیام نه خلافت سوریه و شام بلکه هشداری برای تغییر تاکتیک داعش در مبارزه فرسایشی است. او از طرفدارنش می‌‌خواهد که در حوزه‌های مختلف انتقام خون کشته‌‌شدگان داعشی در عراق و سوریه را بگیرند. به عنوان نمونه گفته که با حمله در مالی و بورکینافاسو، منافع دولت فرانسه را هدف قرار دهند. البغدادی با بیان اینکه جنگ جدید، نبردی خون‌بار خواهد بود، به التهابات شمال آفریقا از جمله الجزایر و سودان اشاره و تاکید کرد: مسلمانان با قیام خود طاغوتی را پایین می‌کشند که طاغوتی دیگر جای آنها را بگیرد، در حالی که باید جهاد علیه طاغوت را پیش بگیرند.
البغدادی در این پیام همچنین به دو مسئله مهم دیگر نیز اشاره کرده است. در حالی که برخی از منابع اطلاعاتی از درگیری و شکاف عمیق میان رهبران داعش سخن گفتند، البغدادی در این ویدئو هم نشان داد که گمانه‌زنی‌های مرگ او بی‌اساس است و هم این پیام را منتقل کرد که همچنان رهبری داعش را برعهده دارد. در همین راستا روزنامه واشنگتن پست طی گزارشی درخصوص فیلم جدید رهبر داعش تصریح کرده که این امر نشان می‌دهد وی از نبردهای سنگین و چندماهه در الباغوز سوریه سالم و زنده جان به در برده و در مقر خود مشغول فرماندهی مجدد گروهش است. به همین دلیل به گفته کارشناسان، خلیفه خودخوانده داعش در حالی که گروه‌هایی در نیجریه، افغانستان، مالی، صحرای غربی، نیجر، بورکینافاسو و سومالی رسماً الحاق خود را به وی اعلام کرده‌اند، اکنون با تغییر تاکتیک نه خلافت بر سرزمین‌های مشخص بلکه گسترش دامنه جنگ به مناطق مختلف را به مانند اسامه بن‌ لادن پیگیری می‌کند. در واقع او قصد یارگیری از سراسر نقاط دنیا را در دستور کار قرار داده و پا به مرحله‌ای گذاشته که آینده مبهمی درخصوص تبعات آن قابل تصور است.
بازتولید وحشت و خشونت
در همین راستا به گفته تحلیلگران، داعش از همان زمان اعلام موجودیت خود نشان داده که چگونه تحت یک سازمان‌دهی منسجم توانسته با استفاده از امکانات دنیای نوین به جنگ دنیای نوین برود. در چنین شرایطی و در حالی که آمریکایی‌ها در واکنش به ظاهر شدن مجدد رهبر داعش اعلام کرده‌اند در حال بررسی این ویدئو هستند و روسیه نیز ضمن تاکید بر نداشتن هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره زنده بودن یا مرگ البغدادی اعلام کرده: مرکز اطلاعات روسیه ویدئویی که برای اولین بار در طول پنج سال اخیر منتشر شده را در اختیار ندارد، برخی کارشناسان امنیتی خلیفه خودخوانده داعش را بسیار فرصت طلب عنوان کرده که توانایی تحرک و ارتباط از کمترین امکانات موجود را دارد.
به همین دلیل به گفته کارشناسان، از همان زمان مبارزه با داعش مورد توجه قرار می‌گیرد که علت وجودی چنین تفکرات افراطی را باید در دل جوامع جستجو کرد و برخورد سیاسی با چنین پدیده‌های اجتماعی هرچند آنها را تا مدتی تضعیف می‌کند، اما می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور به صورت خشونت‌بارتری به بازتولید آنها بینجامد؛ امری که در پیام اخیر رهبر داعش مستتر بود و نشان داد که وی بار دیگر خواستار آن است که از جنگجویان خود که فاصله‌ای به اندازه یک کلیک در کامپیوتر با اهداف‌شان فاصله دارند طی تاکتیکی تازه بهره‌مند شود.
سایر اخبار این روزنامه
تالاب گاوخونی چگونه احیا خواهد شد؟ زمزمه‌ حیات درآرامگاه زاینده‌رود محمدرضا ستاری پیامدهای دیپلماسی عمومی تک‏نفره علل ایجاد شکاف در یک جامعه بررسی شد کاهش «شکاف» در گرو پیگیری مطالبات ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک داعش با انتشار ویدئویی پس از پنج سال بار دیگر در انظار عمومی ظاهر شد «ابتکار» دلایل گرانی‌های اخیر در برخی از بازارهای اقتصادی را بررسی می‌کند دلالی عامل گرانی «ابتکار» حاشیه‌های دومین نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی را بررسی می‌کند کپی‌کاری‌های ادامه دار؟! معاون اول رئیس‌جمهوری: تلاش کنیم تا ننگ فساد از دامان جمهوری اسلامی پاک شود به مناسبت «روز جهانی کارگر» بررسی شد دغدغه‌های کارگران، از معیشت تا سندیکا رئیس‏جمهور : کارگران باید به آینده امیدوار باشند وزیر امور خارجه: برای ما خلیج فارس، تعریفی فراتر از جغرافیا و سیاست زمین دارد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه: سامانه ثبت و ضبط دارایی‌های مسئولان به زودی راه‌اندازی می‌شود وزیر دفاع: جهان مراقب است که هیتلر جدیدی دنیا را با مشکلات بزرگی مواجه نکند مردمی‏بودن جنبش‏ها؛ مشخصه کانونی تحولات خاورمیانه