شهید مطهری و اندیشه‌های ناب

دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری است که این روز را در تقویم رسمی کشور به نام "روز معلم" نامگذاری کرده‌اند. آیت‌الله مرتضی مطهری(ره) اسلام شناسی دقیق و فیلسوفی خلاق و مبتکر در حوزه‌های اخلاق، فقه و حکمت و مروج اندیشه‌های ناب، عمیق و جاودانه بود که گوهر اندیشه‌های او همواره بر تارک تاریخ می‌درخشد و با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خویش می‌تواند در بستر زمان در ساحت یک نهضت فکری زنده و کهنگی ناپذیر، حرکت و از یک سو نیازهای اندیشمندان و متفکران هر عصر در ساخت بنیان‌های اعتقادی جامعه اسلامی را مرتفع و ازسوی دیگر به مثابه یک حقیقت همیشه جاری با نسل‌های گوناگون و مقتضیات زمان ارتباط عمیق و سرنوشت ساز برقرار کند. به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت استاد مطهری مروری اجمالی به اندیشه‌های ایشان کرده‌ایم.
استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری از جمله شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. وی در زمره شاگردان برجسته امام خمینی قرار داشت. خطیبی توانا، نویسنده‌ای متبحر و روحانی روشنگر بود. از اوایل سال 1342 فعالیتهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اسلامی آیت‌الله مطهری ابعاد گسترده‌تری یافت. مقالات، سخنرانیها و کتابهای مطهری در آن زمان، نقش با اهمیتی در بیداری مردم ایران علیه جنایات رژیم پهلوی داشت. در سال 1345 آیت‌الله مطهری فعالیتهای خود را در حسینیه ارشاد تهران متمرکز کرد، جایی که روشنفکران و دانشگاهیان در آن تجمع می‌کردند. وی طی سخنرانیهای خود سعی نمود افکار و اندیشه‌ها را متوجه حقیقت اسلام کند و بدعتها و خرافه‌ها را از چهره اسلام بزداید. اوایل دهه 1350را می‌توان سالهای مبارزه آیت‌الله مطهری علیه افکار و اندیشه‌های التقاطی دانست. ایشان در مورد خطری که متوجه روشنفکران و اندیشمندان بود، روشنگری کرد و با اشتباهات و انحرافات غربگرایان به مقابله برخاست.
آیت‌الله مطهری یکی از چهره‌های برجسته تاریخ معاصر است که در تبیین اندیشه‌های سیاسی معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی قبل و بعد از انقلاب نقش بسزایی ایفا کرد و با درک عمیق و استدلالی از آموزش‌های دینی، پاسخگوی نیازهای فرهنگی، اعتقادی زمان خود بود. آیت‌الله مطهری به دلیل حضور در دانشگاه و مدارس علوم دینی، پلی بود میان دو قشری که سالها از هم جدا نگه داشته شده بودند. طلاب و دانشجویان در وجود مطهری نقطه ارتباط و اتصال خود را دیدند و به هم نزدیک شدند. قشر دانشگاهی در وجود مطهری، چهره اسلام شناسی متعهد و قابل اعتماد را مشاهده کرد. تلاش فکری مطهری در جذب جوانان به اسلام، نقش بسزایی داشت و احیای تفکر دینی توسط وی و گرایش جوانان بویژه دانشجویان به اسلام، زمینه‌های مناسبی برای پیوند حوزه و دانشگاه پدید آورد. شهید مطهری اعتقاد داشت که «عمل سیاسی» بدون پشتوانه «ایدئولوژیک» نتیجه مطلوب نخواهد بخشید و از این رو به موازات همکاری در فعالیت‌های مخفی سیاسی، با سخنرانی‌های پرمحتوای خود به روشنگری نسل جوان پرداخت و با آثار علمی، فلسفی، اجتماعی خود در تداوم و تکامل این روشنگری کوشید. از ویژگی‌های بارز استاد اهمیت به اندیشه و تفکر بود. او یک متفکر واقعی بود و از هر موقعیتی برای نشر اندیشه استفاده می‌کرد. ایشان معتقد بود "خود بزرگ نشان دادن" هنر نیست، نشر «هدف» مهم است چه در لباس داستان راستان و چه در پوشش اصول فلسفه و روش رئالیسم.
در زمانی که به نظر می‌رسید مسئله حجاب، مسئله‌ای روبنایی و کوچک است، او دقیقاً احساس خطر کرد و بحثهای مفصلی در این زمینه انجام داد. در دوره مشخصی که گرایشهای مارکسیستی در سازمان منافقین رسوخ کرد و این گرایشهای التقاطی باعث شد تا گروهی از آنها رسماً مارکسیست شدند؛ استاد به شدت شروع به فعالیت کرد و کتابها و جزوات دو سال آخر حیاتش را تدوین کرد؛ در حقیقت آن کتابها پایه‌ای برای اعتقادات فلسفی اقشار مختلف مردم شد. کتابهایی درباره توحید، نبوت، قیام حضرت مهدی(عج)، فلسفه تاریخ، اقتصاد و... نوشت و در ضمن به تمام شبهاتی که آن گرایشها به وجود می‌آورند، عمیقاً پاسخ داد.


از همین منظر است که مرتضی مطهری الگو و اسوه‌ای کامل برای معلمان است، چرا که جامعه امروز نیازمند استادان متعهد، متخصص و مومن است تا جویبار تعلیم و تربیت همواره جاری باشد. تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام جایگاه والایی دارد و مطهری با درک عمیق از این مهم، قرآن و قلم را به عنوان نماد تعلیم و تربیت قرار داد و انسان‌ها را به تجهیز علم و دانش به منظور درک و فهم بیشتر سفارش کرد. استاد مطهری به عنوان یک اسلام شناس برجسته با ابعاد مختلف اسلام از منظر فقهی و حقوقی، کلامی و فلسفی، عرفانی و اخلاقی و تفسیری و تاریخی آشنا بود. وی تلاش کرد که آموخته‌های عمیق حوزوی‌اش را با توجه به نیازهای روزگار خود و با زبانی که برای مخاطبان قابل فهم و درک باشد، عرضه کند. این ویژگی باعث شد که برخی افراد ظاهربین و سطحی نگر به عمق اندیشه و دانش وی توجه نکرده و سادگی بیان مطهری را به معنای سطحی بودن مطالب وی بپندارند.آیت‌الله مرتضی مطهری سرانجام به دست جاهل‌ترین و جنایتکارترین دشمنان اسلامی و انقلاب یعنی گروهک «فرقان» در یازدهم اردیبهشت 1358 در یک جنایت هولناک تروریستی به شهادت رسید.
امام خمینی در بخشی از پیامی که مناسبت شهادت آیت‌الله مطهری صادر شد، فرمودند: "...اینجانب به اسلام و اولیاى عظیم‌الشّان و به ملّت اسلام و خصوص ملّت مبارز ایران، ضایعه اسف انگیز شهید بزرگوار و متفکّر و فیلسوف و فقیه عالیمقام مرحوم آقاى حاج شیخ مرتضى مطهّرى قدّس‌سرّه را تسلیت و تبریک عرض می‌کنم؛ تسلیت در شهادت شخصیّتى که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدّس اسلام صرف کرد و با کجروی‌ها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد؛ تسلیت در شهادت مردى که در اسلام شناسى و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود. من فرزند بسیار عزیزى را از دست داده‏‌ام و در سوگ او نشستم که از شخصیّت‌هایی بود که حاصل عمرم محسوب می‌‏شد. در اسلام عزیز به شهادت این فرزند برومند و عالم جاودان ثلمه‏‌اى وارد شد که هیچ چیز جایگزین آن نیست. و تبریک از داشتن این شخصیّت‌هایى فداکار که در زندگى و پس از آن با جلوه خود نورافشانى کرده و می‌‏کنند. من در تربیت چنین فرزندانى که با شعاع فروزان خود مردگان را حیات می‌‏بخشند و به ظلمت‌ها نور می‌‏افشانند، به اسلام بزرگ، مربّى انسان‌ها و به امّت اسلامى تبریک می‌‏گویم. من اگر چه فرزند عزیزى که پاره تنم بود از دست دادم لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکارى در اسلام وجود داشت و دارد."
سایر اخبار این روزنامه
در جلسه هیات دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور؛ میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 98 تعیین شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور: ملت متحد باشد توطئه‌های دشمن به ضرر خود او تمام خواهد شد ضرب‌الاجل جدید اتحادیه آفریقا به شورای نظامی انتقالی سودان برای واگذاری قدرت شهید مطهری و اندیشه‌های ناب وزیر نیرو: 61 طرح توسعه آب و خاک درحال اجراست سهمیه‌بندی بنزین به تعویق افتاد اخبار کوتاه اقتصادی معاون سیاسی وزیر خارجه: صبر ایران در آستانه لبریز شدن است با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه وزیر امور خارجه کشورمان در مجمع همکاری گفت وگوهای آسیایی: اعمال اراده یک قدرت بر دیگر ملت‌ها تهدید وجودی برای همگان است سه گام ضروری برای رهایی از بن‌بست تحریم توضیحات مترو در مورد «محدودیت زمانی» حضور در مترو در جلسه هیات دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور؛ میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 98 تعیین شد تحلیل سیاسی هفته با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه