احضار و جلب مهناز افشار به دادگاه

دادسرای بابل خواستار شد
احضار و جلب مهناز افشار به دادگاه
توضیحات وکیل طلبه مازندرانی درباره شکایت از خانم بازیگر
آرمان: دادیار شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب بابل از دادسرای تهران خواسته است که مهناز افشار را احضار و در صورت عدم‌حضور جلب کند. در نامه مربوط به درخواست نیابت قضائی مذکور، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب به‌عنوان اتهامات مهناز افشار ذکر شده است. وکیل مدافع شاکی مهناز افشار درباره شکایت موکلش از این بازیگر و تصویر درخواست نیابت صادره از سوی دادسرای بابل مبنی بر احضار افشار توضیحانی ارائه کرد. احسان خاکزاد شاهاندشتی تصویر درخواست نیابت صادره از سوی دادسرای بابل به دادسرای ناحیه 31 تهران مبنی بر احضار مهناز افشار را تایید کرد و گفت: تصویر نیابت منتشرشده در فضای مجازی کاملا صحیح است. وکیل مدافع سیدغفار دریاباری طلبه مازندرانی و شاکی مهناز افشار افزود: متهم با بازنشر نابخردانه تصویر و متنی جعلی که از موکل در فضای توئیتری منتشر و تا قبل از آن هم دیده نشده بود، باعث شد این طلبه از همه‌جا بی‌خبر مورد هجمه افراد و تهدید و توهین قرار گیرد. شاهاندشتی اضافه کرد: بر همین اساس از مهناز افشار به اتهام نشر اکاذیب و انتشار بدون اجازه تصویر افراد حسب مواد 17 و 18 قانون جرائم رایانه‌ای شکایت کردیم که به‌دنبال این شکایت، دادسرای بابل برای احضار و انجام تحقیقات به دادسرای تهران نیابت داد. این وکیل دادگستری همچنین درباره بند پایانی درخواست نیابت مبنی بر مطرح‌بودن پرونده دیگری به اتهام تشویق به فساد و فحشا برای مهناز افشار در دادسرای فرهنگ و رسانه نیز گفت: این بخش مربوط به اعلام جرم یک شخص حقیقی در بابل علیه مهناز افشار به‌خاطر اقدامات او در فضای مجازی است که این مساله نیز به تهران نیابت داده شده است.


ماجرا چه بود؟
روز شنبه 7 اردیبهشت ، یک طلبه هنگام خروج از حوزه علمیه همدان به ضرب گلوله ترور شد و قاتل در قالب یک استوری در پیج اینستاگرام خود مسئولیت این جنایت را برعهده گرفت. انتشار این خبر به‌همراه عکس‌های غرق به خون این طلبه و تصاویر استوری‌های قاتل،‌ جامعه را در شوک و بهت فرو برد. نامه نیور نوشت؛ از همان ابتدا در خصوص انگیزه قاتل از این جنایت گمانه‌زنی‌های زیادى صورت گرفت و در ادامه ماجرا، خیلى زود فیلمى از یک شخص که خود را از دوستان قاتل معرفى کرد منتشر شد که دوست قاتل، دیدن توئیتى از یک طلبه را محرک قاتل براى ارتکاب این جنایت عنوان کرد. توئیتی که مشخص شد از یک حساب کاربرى جعلى منتشر شده است. اما آنچه واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت، بازنشر این توئیت جعلی توسط مهناز افشار در صفحه توئیتر وی بود که منجر به شکل‌گیری یک مطالبه عمومی برای محاکمه او شد. گروهی از فعالان فضای مجازی در داغ‌کردن کلیدواژه #محاکمه مهناز افشار خواستار برخورد قضائی با این بازیگر شدند. وحید یامین‌پور، فعال رسانه‌ای نیز در صفحه شخصی خودش نوشت: «بی‌سواد یا ابله دانستن امثال مهناز افشار تقلیل نقش آنها در جنایات و فجایعی است که شاهدش هستیم. شواهد آشکار حاکی از آن است که سلسله مطالب و مواضع آنها با نتیجه خونینی که حاصل شده، ارتباطی منطقی و غیرقابل انکار دارد.» حتی برخی خبرهای غیررسمی حاکی از ممنوع‌الخروجی مهناز افشار است.
توئیت جنجالی مهناز افشار چه بود؟
ماجرا از این قرار بود که یک حساب جعلی به نام سیدمصطفی حجازی با قراردادن تصویر یک روحانی، پیامی دروغین را منتشر کرد و حساسیت‌های زیادی را برانگیخت. شش روز پیش، مهناز افشار با انتشار یک پست اینستاگرامی، اعلام کرده بود در سفری به آلمان در یک ورکشاپ شرکت خواهد کرد و امروز به‌طور غیررسمی خبر آمد او ممنوع‌الخروج شده است. طلبه‌ مازندرانی که ضدانقلاب از تصویرش سوءاستفاده کرده بود از مسببان بازنشر این مطالب، شکایت کرد. سیدغفار دریاباری صاحب صفحه‌ای که صفحه‌ای تقلبی در توئیتر با استفاده از عکسش باز شده بود و با انتشار توئیتی درباره حشدالشعبی خبرساز شد، درباره نحوه اطلاعش از این اتفاق گفت: چند روز پیش بود که یکی از دوستان نزدیکم به من پیام داد در فضای مجازی از تصویر من سوءاستفاده می‌کنند و صفحه‌ای به نام سیدمصطفی حجازی مطالبی را علیه حشدالشعبی منتشر می‌کند. پیش از مشخص‌شدن تقلبی‌بودن این صفحه مهناز افشار به توئیت خبرساز این صفحه تقلبی واکنشی نشان داد و البته خیلی زود آن را حذف کرد. این طلبه مازندرانی دراین‌باره افزود: من با کسی که با استفاده از تصویر من سوءاستفاده می‌کند حرفی ندارم، او یک فرد معاند و بی‌معرفت است اما حرف حساب من با سلبریتی‌هایی است که مطالب را بدون تحقیق منتشر می‌کنند و منجر به یتیم‌شدن فرزندان این روحانی همدانی شدند. وی درباره علت این سوءاستفاده از تصویر روحانیت گفت: ضدانقلاب با این کار خود قصد داشت دو کار را انجام دهد؛ یک وجهه طلبه‌هایی که برای کمک مردم سیل‌زده آمده بودند خراب کنند و دوم کمک‌های برادران حشدالشعبی را در مناطق سیل‌زده زیر سوال ببرند و نتیجه‌اش این شد که یک فرد روحانی در همدان جانش را از دست داد. اما ضدانقلاب و کسانی که به ظاهر قصد دارند انقلاب و روحانیت را تخریب کنند بدانند ما تا پای جان پای این نظام ایستاده‌ایم. دریاباری درباره حضورش در شبکه‌های اجتماعی هم گفت: من تا پیش از اینکه این جریانات به وجود بیاید هیچ‌صفحه توئیتری و یا اینستاگرامی نداشتم و فقط در تلگرام فعالیت می‌کردم. به‌نظر خودم این تصویر منتشرشده از من نیز از مطلبی که سال گذشته درباره سیدالشهدا در تلگرام نوشتم برداشته‌شده و حالا توسط آن صفحه جعلی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. وی در پایان اضافه کرد: سخت در حال پیگیری هستم تا با افرادی که از این فضا سوءاستفاده کردند برخورد شود، حتی به همین منظور وکیل اختصاصی گرفتم و از این افراد هم شکایت کرده‌ام.
واکنش قوه قضائیه به اقدام افشار
در همین راستا، جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل‌کشور، در پاسخ به خبرنگاران، درباره پیگرد قضائی مهناز افشار توضیح داد: «اقدامات لازم در این‌باره در دستگاه قضائی در حال انجام است. هر کسی هر اقدامی انجام می‌دهد باید پاسخگوی اعمال و رفتارش باشد.» او در واکنش به پرسش یک خبرنگار که توئیت مهناز افشار را زمینه‌ساز قتل روحانی همدانی دانست، پاسخ داد: «در مسائل قضائی نمی‌توان بر مبنای موجی که راه افتاده اقدام کرد. تمام این موارد باید بررسی کارشناسی دقیق شود و اگر بنابر برخورد قضائی باشد، روند اطلاع‌رسانی خاص خود را دارد.» همچنین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حاشیه تودیع و معارفه رئیس سازمان ثبت اسناد در باره حواشی ایجادشده در فضای مجازی مبنی بر انتشار توئیت از سوی مهناز افشار گفت: این امر اختصاصی به این افراد ندارد، بلکه هر کسی در هر جایی صحبت می‌کند باید حرف‌هایش توأم با اخلاق و متناسب با شئون خود و جامعه باشد. او ادامه داد: چنانچه مسائلی که جنبه تهمت یا شایعه‌پراکنی داشته باشد، اگر جنبه خصوصی پیدا کرد،‌ شاکی خصوصی می‌تواند مدعی شود. در غیراین صورت حتما باید مدعی‌العموم ورود کند و اجازه ندهد فضای امن و سالم کشور با حرف‌های بعضا بی‌پایه که گاهی جنبه تهمت و افترا دارد و گاهی هم دستمایه‌ای برای جریان‌های ضد انقلاب و خارج از کشور می‌شود، آسیب ببیند.