دلار بار دیگر مرزهای قیمتی را پشت سر می‌گذارد؟ رشد دوباره نرخ دلار!

کیمیا نجفی
دلار بعد از مدت‌ها بالای مرز 14 هزار تومان قرار گرفت و بار دیگر بازیگران ارزی را با شوک روبه‌رو کرد. آبان ماه سال 97 بود که نرخ ارز، نوسان در رقم‌‌های بالا را تجربه کرد و به دنبال آن دیگر بازارهای اقتصادی به این مسئله واکنش نشان دادند و برخی از این بازارها هنوز هم تحت‌تاثیر وضعیت ارزی کشور با گرانی و کمبود تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
دلار با پشت سر گذاشتن چالش‌های بی‌شماری که در سال 97 بر سر راه بازار ارز بود، سال جدید را به شکل دیگری شروع کرد و راه متفاوتی را در پیش گرفت، به‌گونه‌ای که فعالان اقتصادی با امید ثابت‌ بودن نرخ ارز به فعالیت خود ادامه می‌دادند. این در حالی بود که برخی از کارشناسان چشم‌انداز روشنی را از این بازار نشان می‌دادند و معتقد بودند که فعالیت‌های بانک مرکزی برای کنترل و ایجاد ثبات در این بازار نتیجه‌ای مثبت داشته و درصورت ادامه این روند بازارهای اقتصادی دیگر هم به آرامش خواهند رسید. اما وقتی خبر دوباره گران شدن دلار به میان آمد، نگرانی سایه خود را بر سر این بازار انداخت و عده‌ای هم شروع به جوسازی‌های روانی کردند. در این میان برخی‌ها از واکنش منفی بازار ارز به گفته‌های مسئولان درخصوص کنترل نرخ ارز صحبت می‌کنند و در مقابل عده‌ای دیگر گران شدن دوباره دلار را پایدار نمی‌بینند و آن را مقطعی گذرا می‌دانند.
کاهش سطح مقاومتی دلار


با وجود ثبات قیمت‌ها در ایام نوروز و روزهای ابتدایی سال جدید، از اول اردیبهشت‌ماه بر نوسان قیمت دلار افزوده شده و این رویه صعودی همچنان ادامه دارد. گران شدن دوباره نرخ دلار، در فضای مجازی هم سروصدایی به پا کرد و کاربران نسبت به وضع پیش آمده واکنش‌های مختلفی را نشان دادند. عده‌ای از کاربران در صفحه‌های خود از اقدامات بانک مرکزی انتقاد کردند و در مقابل کاربران دیگر دلایل متفاوت از آن‌ها را برای افزایش قیمت دوباره نرخ ارز مطرح کردند. این در حالی بود که گروه دیگری افزایش تقاضا به دلیل بالا رفتن تنش‌های سیاسی را عامل رشد قیمت دلار دانسته و بر خلاف این گروه عده‌ای تکان خوردن بازار ارز را نتیجه شایعه گران شدن بنزین می‌دانند. اما دلیل هرچه بود فعالان را دوباره نسبت به آینده این بازار نگران کرد. این فعالان با امید به اینکه ارز دیگر کششی برای افزایش قیمت ندارد، در بازار به فعالیت خود ادامه داده‌ بودند، اما حالا با افزایش دوباره قیمت و کاهش سطح مقاومتی دلار تصورات از بین رفت.
دلالان دست به کار می‌شوند
از گذشته تا کنون هنگامی که نوسان مهمان بازاری می‌شد، زمینه برای نظرات مختلف به وجود می‌آمد. در این میان بازار ارز این‌ روزها محلی برای مطرح شدن نظرات‌، دلایل و واکنش‌های متفاوت شده است. برخی از فعالان بازار از ادامه روند افزایش قیمت در روزهای آتی می‌گویند، این در حالی است که برخی از کارشناسان در این زمینه معتقدند که هرگونه تحلیل می‌تواند بیش از این بازار را آشفته کند و باید صاحب‌نظران مراقب گفته‌های خود باشند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تنها نظر کارشناسان و یا مسئولان در این بخش بازار را متشنج نمی‌کند و نوع رفتار دارندگان ارز و نظراتی که روانه بازار می‌کنند هم دلیلی برای ایجاد تنش در بازار ارز به حساب می‌آید. در چنین شرایطی دلالان فرصت را غنیمت شمرده و برای کسب سود از یک آشفته‌بازار دست‌به‌کار می‌شوند. به عنوان نمونه برخی از دلالان روز گذشته قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان را برای فروش هر دلار پیشنهاد می‌کردند. با این حال بسیاری از دارندگان ارز از فروش دلار خودداری کرده و با استناد به اینکه قیمت در نیامده و در روزهای آتی افزایش را خواهیم داشت، منتظر واکنش بازار مانده‌اند. رفتاری که به تنهایی می‌تواند مسیر هر بازار را تغییر دهد و آن را به بیراهه بکشاند. به نظر می‌رسد در این شرایط باید بیش از پیش رفتارهایی از این قبیل رصد شود و برنامه‌هایی برای کنترل دوباره بازار در دست اجرا قرار گیرد. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار‌ساز در ابتدای هفته جاری کار بسیار مهمی را پیش‌رو دارد و باید با افزایش سطح عرضه در برابر جوسازی‌های روانی مقاومت کند و دامنه نوسانات را محدود نگه دارد. حال باید منتظر ماند و دید که واکنش بازار ارز در روزهای آینده در شرایط اقتصادی فعلی کشور چگونه خواهد بود و تمایل حرکت به چه سمتی را خواهد داشت؟
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در مراسم نکوداشت یکصد سال تربیت معلم آمریکا به دنبال محدود کردن منابع ارزی ما است ژوبین صفاری کوپنی‏شدن راه علاج اقتصاد؟ «ابتکار» پیامدهای تبرئه شدن دونالد ترامپ از موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را بررسی می‌کند دلار بار دیگر مرزهای قیمتی را پشت سر می‌گذارد؟ رشد دوباره نرخ دلار! برنامه اصولگرایان برای انتخابات اسفند چه خواهد بود؟ «وحدت» حلقه گم‌شده اصولگرایان سرقت از هایپرمارکت‌ها در شرایط بد اقتصادی افزایش یافته است حروم‌خوری خوشمزه‌اس؟ داستان تبدیل بازداشتگاه معروف سال 88 به مرکز نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر «کهریزک»، «مهر سروش» شد آیا سیلاب‌ها نتوانسته کانون‌های گرد و غبار در خوزستان را از بین ببرد؟ نشستن گرد و غبار روی رد پای سیل لاریجانی در جمع معلمان نمونه کشور ایران به غنی‌سازی ادامه می‌دهد معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین نشست نمایشگاه کتاب مطرح کرد مشکل کاغذ به زودی حل می‌شود معاون حقوقی رئیس جمهوری: جنبه حقوقی آثار تحریم‌ها بررسی می‌شود وزیر امور خارجه: اروپا به جای حرف به تعهدات برجامی‌اش عمل کند