زد و خورد موشکی حماس و اسرائیل

هماهنگ کننده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه اعلام کرد که سازمان ملل در حال همکاری با مصر برای آرام کردن اوضاع میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه استالمیادین از ادامه حملات بی‌امان رژیم صهیونیستی به غزه خبر داد و اعلام کرد، در موج تازه حملات طی دیروز (یکشنبه) جنگنده‌ رژیم صهیونیستی مقر وابسته به گردان‌های القدس در شرق خانیونس را بمباران کرد. این در حالی است که اتاق عملیات مشترک گروه‌های فلسطینی تاکید کرد، در صورت ادامه بمباران غزه از سوی رژیم صهیونیستی، مقاومت دامنه حملات خود را گسترش داده و شهرهای اسدود و بئر السبع را نیز هدف قرار خواهد داد. در حالی که تعداد شهدا به ۱۱ تن رسیده است.
. به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، «نیکولای ملادینوف» هماهنگ کننده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه در بیانیه‌ای نسبت به تشدید خطرناک اوضاع غزه و جان باختن غم‌انگیز افراد ابراز نگرانی کرد.
ملادینوف همچنین تصریح کرد: «سازمان ملل در حال همکاری با مصر برای آرام کردن اوضاع میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه است.»
معمولا مصر بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت میانجی‌گری می‌کند و بارها هم موفق شده آتش درگیری را بخواباند اما تاکنون مشخص است که مصر موفق به آرام کردن اوضاع نشده است. در حالی که یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه و زیاد نخاله، رئیس جنبش جهاد اسلامی از روز پنج‌شنبه به منظور مذاکرات با سازمان اطلاعات مصر درباره آتش‌بس در مرزهای غزه در مصر به سر می‌برند.البته مصر رسما از رژیم صهیونیستی خواسته حملات در غزه را متوقف کند و به هر دو طرف تاکید کرده قبل از ماه رمضان درگیری‌ها را متوقف کنند. 


از سوی دیگر، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دستور ادامه «حملات گسترده» علیه نوار غزه را داد. نتانیاهو گفت: «من دستور ادامه بمباران و پشتیبانی از یگان توپخانه‌ای و نیروها در اطراف غزه را دادم. حماس بهای اقدامات خود را خواهد پرداخت.»
پیش از این یک منبع نظامی اسرائیلی اعلام کرده بود که تل‌آویو قصد ندارد درحال حاضر حملات گسترده خود به غزه را متوقف کند.
زد و خورد سنگین
ضمن حملات هوایی به غرب غزه و مشخصا منطقه المیناء، قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی نیز مناطق حماس در غزه را هدف گرفتند. با دستور بنیامین نتانیاهو به ارتش اسرائیل برای انجام حملات بی‌امان به غزه، در این حملات تاکنون چهار برج و سه منزل مسکونی با خاک یکسان شده‌اند در حالی که حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی علیه زیرساخت‌های اقتصادی در شمال غزه نیز انجام شده است.
این در حالی است که اتاق عملیات مشترک گروه‌های فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقاومت عسقلان، اوفاکیم و کریات جات را هدف حملات موشکی قرار داده و در صورت ادامه بمباران غزه از سوی رژیم صهیونیستی، دامنه حملات خود را گسترش داده و شهرهای اسدود و بئر السبع را نیز هدف قرار خواهد داد.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ارتش اسرائیل اعلام کرد تعداد راکت‌های شلیک شده از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی به ۴۳۰ عدد طی ۲۴ ساعت گذشته رسیده است. در توئیت ارتش صهیونیستی آمده است: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۳۰ راکت از غزه به سمت اسرائیل شلیک شده است.
در حملات روز شنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برجی مسکونی در مرکز نوار غزه هدف قرار گرفته شد که دفتر خبرگزاری آناتولی ترکیه در آن قرار داشت.
این جنگنده‌ها با پنج موشک این ساختمان را هدف قرار دادند که با خاک یکسان شد اما کارمندان خبرگزاری آسیبی ندیدند.
همچنین وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که آمار قربانیان حملات اسرائیل به نوار غزه از روز جمعه تاکنون به ۱۱ شهید و ۴۳ زخمی رسیده است. روز جمعه نیز در پی حملات ارتش رژیم صهیونیستی به پایگاه حماس و حمله به تظاهرکنندگان چهار فلسطینی شهید و ۵۱ تن زخمی شده بودند. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بیش از ۲۰۰ موضع وابسته به جنبش جهاد اسلامی و حماس را هدف گرفته است. «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی تصریح کرده بود که جنگنده‌های این رژیم تاکنون ۲۰۰ حمله را به اهدافی در نوار غزه انجام داده‌اند.
نمایش توان موشکی حماس
ورای همه تحلیل ها، رژیم اشغالگر صهیونیستی هرگز تصور نمی‌کرد که پالایشگاه نفتش در حیفا، واقع در شمالی‌ترین نقطه اراضی اشغالی هدفی آسان برای موشک‌هایی باشد که از شهر رفح، جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه و هم‌مرز با مصر شلیک می‌شوند و با دقت بالایی به هدف اصابت کرده و خساراتی را به بار می‌آورند.به گزارش  «خلیج آنلاین»، مقاومت فلسطین در نوار غزه پس از سال‌ها تجربه و کار در زمینه موشک‌سازی، اکنون انواع مختلفی از موشک‌های کوتاه‌برد با قدرت انفجاری بالا را در اختیار دارد.
موشک‌های مقاومت فلسطین اکنون می‌توانند تمامی مناطق اشغال شده را هدف بگیرند و قدرت انفجاری بالایی دارند، این به معنای آن است که تاسیسات و زیرساخت‌های نظامی و استراتژیک اسرائیل زیر آتش آنهاست.
رآکتور هسته‌ای دیمونا از مهم‌ترین اهداف استراتژیکی است که می‌تواند هدف موشک‌های مقاومت قرار بگیرد. این تاسیسات رآکتور در فاصله ۷۰ کیلومتری نوار غزه قرار داشته و از مهم‌ترین تاسیسات در اراضی اشغالی محسوب می‌شود. کمی دورتر از این رآکتورها پایگاه‌های شرکت‌های اسرائیلی تولید فسفات و سنگ معدن اورانیوم قرار دارد که در صورت اصابت موشک‌های مقاومت به آنها موجب فاجعه‌ای بزرگ برای این دولت اشغالگر خواهد شد.
فرودگاه نظامی «نیفاتیم» که جنگنده‌های اف۱۶ رژیم صهیونیستی از آنها برای حملات هوایی خود استفاده می‌کنند، مهم‌ترین منطقه نظامی برای ارتش این رژیم محسوب می‌شود.
فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون که در مرکز اراضی اشغالی واقع شده نیز یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های استراتژیکی است که این رژیم از هدف قرار گرفتن آنها نگران است و در صورت رسیدن موشک‌های مقاومت به آنجا پروازها متوقف می‌شوند به همین دلیل صهیونیست‌ها با بروز هر تنشی، مسیرهای پروازی از این فرودگاه و به مقصد آن را تغییر می‌دهند.
اکنون با افزایش برد موشک‌های مقاومت و پوشش تمامی اراضی اشغالی، مجتمع پتروشیمی حیفا که شامل تعدادی زیرساخت پالایش و انبار مواد پتروشیمی قابل نشت است، در خطر قرار گرفته است. این مجتمع شامل مجموعه‌ای از لوله‌های زیر زمینی برای انتقال متانول و مواد پتروشیمی، انبارهای آمونیاک و اتیلن و نیز تعدادی زیرساخت برای تولید نیتروژن، آب آشامیدنی، هوای فشرده و سیستم‌های ضد حریق است. علاوه بر این موشک‌های مقاومت در صورت شلیک‌های متعدد از نوار غزه برخی تاسیسات نفتی موجود در اراضی اشغالی به ویژه آنهایی که به پالایش نفت با قابلیت اشتعال بالا اختصاص دارند،‌ در خطر قرار می‌گیرند.
انبارهای جنگنده‌ها و هواپیماهای مسافربری نیز یکی از اهداف برای موشک‌های مقاومت هستند و در  صورت شلیک به آنها به دلیل وجود حجم بالایی از سوخت، فاجعه‌ای در اراضی اشغالی به وقوع خواهد پیوست.
همچنین در شهر حیفا و به صورت مشخص در منطقه «کریات حایم» ده‌ها انبار حاوی ۹۳۷ هزار مترمکعب نفت خام، انبارهای نفت خام سنگین و سبک، دیزل، نفت سفید و گازوئیل وجود دارد.
از مهم‌ترین اهداف استراتژیک در اراضی اشغالی که اشغالگران همواره بابت آن نگران هستند، پالایشگاه حیفاست که نیازهای نفتی اسرائیل را تامین می‌کند. پالایشگاه حیفا گاز صنعتی و مصرف خانگی اسرائیلی‌ها را تامین کرده و ظرفیت پالایش سالانه ۱۳ میلیون تن نفت خام را دارد و از بزرگترین پالایشگاه‌های نفت جهان محسوب می‌شود.