در دیدار روسای بزرگترین نهادهای امدادی - حمایتی کشور چه‌ گذشت؟

رئیس جمعیت هلال احمر در سومین روز از هفته هلال احمر در ساختمان صلح میزبان پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) بود؛ جلسه صمیمانه و مفیدی که نتایج موثری برای ادامه روند امدادرسانی به سیل زدگان و توسعه همکاری های متقابل برای جامعه هدف به دنبال داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، پرویز فتاح در این نشست با اشاره به اعتماد مردم به جمعیت هلال احمر اظهار کرد: مردم به هلال احمر اعتماد دارند و این اعتماد در فضای بین المللی هم وجود دارد که اگر تحریم های بانکی اجازه دهد می توان از آن برای جلب کمک های خارجی هم استفاده کرد.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به همکاری های میان این دو نهاد در مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: در این حادثه همکاری میان کمیته امداد و جمعیت هلال احمر بسیار خوب بود و با همین روند می توان امیدوار بود که وضعیت آسیب دیدگان سریع تر از حوادث قبلی بهبود یابد. وی با اشاره به بازدیدهای میدانی خود از منطقه و ضرورت توجه بیشتر به مردم حادثه دیده افزود: در حال حاضر که رسیدگی های اولیه و اضطراری رو به اتمام است، نیازمندی های منطقه بیشتر هم شده است. بنابراین ضرورت دارد تلاش های ما نیز بصورت مستمر ادامه یابد. فتاح با تشریح وضعیت جامعه هدف تحت پوشش کمیته امداد و فعالیت های برنامه ریزی شده برای آنها اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری بتوان وضعیت آنها را برای ساخت مسکن و تامین وسایل ضروری زندگی سروسامان داد.
وی افزود: ان‌شاء‌الله خداوند هم کمک می کند و با حمایتی که مردم کردند و تصمیماتی که دولت می گیرد بتوانیم رسیدگی به مناطق آسیب دیده را سرعت بیشتری ببخشیم.


همکاری را نهادینه کنیم
در این دیدار دکتر علی اصغر پیوندی با تقدیر از خدمات رئیس کمیته امداد در حوزه های مختلف حمایتی گفت: حضور شما در پست های مختلف همواره منشاء خیر و برکت و زندگی شما همواره پر از کار نیک بوده است. وی همچنین بر همکاری های مناسب در حوادث اخیر بین دو نهاد اشاره کرد و عنوان کرد: خوشبختانه این همکاری بسیار خوب بود و در طول فعالیت گزارشی هم از عدم هماهنگی نداشتیم و این مساله می تواند نوید بخش این موضوع باشد که ما بتوانیم این همکاری ها را نهادینه کنیم و با ایجاد ساختاری منسجم بتوانیم از این پتانسیل استفاده بیشتری ببریم، به گونه ای که تغییروتحولات مدیریتی به آن خدشه ای وارد نکند. رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به فصول مشترک میان دو نهاد گفت: کمیته امداد از جنبه ای مرکز امدادی است و در این زمینه مسئولیت خدمت رسانی به قشر خاصی را به عهده دارد. کمیته امداد جامعه هدف مشخصی دارد و همین مساله در خدمات رسانی می تواند بسیار به ما کمک کند. یکی از مشکلاتی که گاهی در بعضی از حوادث با آن مواجه هستیم این است که اطلاعات دقیقی از خانوارهای مناطق حادثه دیده نداریم. در اینگونه موارد قطعا اطلاعات افراد تحت پوشش کمیته امداد می تواند به کمک ما بیاید.
پیوندی به استفاده از ظرفیت جامعه هدف تحت پوشش کمیته امداد برای ارائه آموزش‌های همگانی اشاره کرد و گفت: ما می بایست ارائه آموزش های همگانی خود را توسعه بدهیم و در این میان جمعیت 4میلیونی تحت پوشش کمیته امداد نیز جامعه آماری مناسبی است و می‌توان از این ظرفیت برای ارائه و گسترش آموزش های همگانی بهره برد.
رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: نکته بعدی این است که خیّرین زیادی به کمیته امداد و جمعیت هلال احمر متصل هستند و باید با همکاری یکدیگر این ظرفیت را مدیریت کنیم تا کمک ها به صورت هدایت شده میان نیازمندان و حادثه دیدگان در حوادث توزیع شود. انجام چنین کاری منجر به این می شود که کمک ها عادلانه تقسیم شود و شاهد این نباشیم که فردی از چند مسیر کمک دریافت کرده و فردی یک بار هم به او خدمت داده نشده باشد. پیوندی نسبت به ارائه خدمات توانبخشی به افراد تحت پوشش کمیته امداد نیز اشاره کرد و گفت: ما در درمان مستقیم وظیفه ای نداریم اما در زمینه توانبخشی که در افزایش تاب آوری و مقاومت جامعه تاثیر دارد وظایفی به عهده داریم و در این زمینه مراکز جامع توانبخشی را نیز در سراسر کشور راه اندازی کرده ایم. این مراکز به افرادی که نیازمند چنین خدماتی هستند و توان مالی مناسبی هم ندارند خدمات مناسبی ارائه می کند. ما در این زمینه آمادگی همکاری با کمیته امداد را داریم و تا حد توانمان به مددجویان خدمت رسانی کنیم.
تلاش برای رسیدن به تفاهم نامه جامع
محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر نیز در این جلسه به حضور داوطلبان در مناطق سیل زده نیز اشاره کرد و گفت: جمعیت هلال احمر مجموعا ۸ هزار ۵۰۰ پرسنل دارد اما در این یک ماه اخیر 40 هزار نفر به ما کمک کردند بدون اینکه قرار باشد حتی یک ریال به آنها پرداخت شود. ما چنین ظرفیتی را داریم که در زمان بحران از آنها بهره می بریم و در غیر از بحران جامعه هدفی که این افراد بتوانند به آن ها خدمات بدهند را نداریم. بنابراین می توانیم از این ظرفیت برای کمک به جوامع هدفی که با همکاری کمیته امداد مشخص می شود استفاده کنیم.
رئیس سازمان داوطلبان در مورد همکاری در زمینه حمایت دارویی نیز اظهار کرد: در این زمینه می توانیم همکاری دو جانبه داشته باشیم و هزینه داروهایی که افراد نیازمند از طریق داروخانه های هلال احمر تامین می کنند را پرداخت کنیم.
همگرایی و همکاری در زمینه اجرای طرح های محرومیت زدایی در کشور نیز موضوع دیگری بود که رئیس سازمان داوطلبان به آن اشاره کرد و گفت: در این زمینه ما می توانیم مواد اولیه و نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنیم تا در مناطق محروم حضور پیدا کنند. ضمن اینکه در این زمینه بهتر است کشور را به چند منطقه تقسیم بندی کنیم و بر اساس یک برنامه مشخص کار را با همکاری پیش ببریم. همچنین در این جلسه فاطمه رهبر معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد نیز گزارشی از فعالیت ها و خدمات این نهاد در حوزه های مرتبط ارائه داد. در نهایت مقرر شد تا وی به نمایندگی از کمیته امداد و رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر پیشنویس تفاهم نامه جامعی را برای توسعه همکاری های متقابل در حوزه های مختلف آماده و پس از تایید در جلسه بعدی مسئولان این دو نهاد در مقر کمیته امداد امام خمینی (ره) امضا شده و روند اجرایی خود را با سرعت آغاز کند.