آموزش و پرورش به دنبال متخلفان پخش آهنگ خواننده زیرزمینی در چند مدرسه می‌گردد واسه همه پیگیری‌هاتون مرسی!

گروه جامعه: «آقامون جنتلمنه، جنتلمه، این خانوم هم ... »؛ بچه‌ها بالا و پایین می‌پرند و پرشور با شعر همخوانی می‌کنند. بسیاری از جالب بودن جو شادی می‌گویند که به نوشته زیر ویدئوها، مربوط به مراسم روز معلم در چند مدرسه است. برخی از عجیب بودن بندهایی از این ترانه همچون «سلامتی اونا که بالان، سلامتی چشم قرمزا» از زبان دانش‌آموزانی به این سن و سال می‌گویند. دهه شصتی‌ها و پنجاهی‌ها از تفاوت‌های آهنگ‌های پخش شده در دوران مدرسه‌شان با آهنگ‌های این روزها می‌گویند. برخی به آموزش و پرورش می‌تازند که این چه وضعی است و خواستار استیضاح وزیر می‌شوند. در حالی که خبر از پیگیری‌های مجلس و خود وزارت آموزش و پرورش می‌آیند، عده دیگری هم معتقدند که این برخورد سخت‌گیرانه است و وقتی چنین ترانه‌هایی در جامعه شنیده می‌شود، بروز شادی و هیجان با چنین آهنگ‌هایی را چندان عجیب نمی‌دانند.
شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که پخش یک آهنگ شش و هشت از خواننده قبلا زیرزمینی و حالا لس‌آنجلسی در چند مدرسه این چنین پرحاشیه شود. این در حالی است که پیش‏تر هم کلیپ‌هایی از پخش برخی آهنگ‌های شاد به اصطلاح غیرمجاز در مدارس پخش شده بود، اما این چنین حاشیه‌ساز نبود. به طور کلی مدت‌هاست که در بسیاری از مدارس، به‏ویژه در پایتخت، دی‌جی‌ها به بخشی از مراسم جشن و شادی تبدیل شده‌اند و حتی برخی مدارس به اصطلاح لاکچری دی‌جی ثابت و اختصاصی دارند که در تمام زنگ‌های تفریح، به منظور ایجاد فضای شاد و شاداب‌سازی دانش‌آموزان، برایشان آهنگ‌های شاد پخش می‌کند. شاید پخش همزمان چند کلیپ از چند مدرسه آن هم به مناسبت روز معلم با همین یک آهنگ خاص باعث شد که ماجرا بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
بهارستانی‌ها به دنبال مجازات مقصران
در حالی که بخشی از نمایندگان مجلس پیشنهاد طرح سوال یا استیضاح وزیر آموزش و پرورش به دلیل انتشار این کلیپ‌ها را مطرح کرده‌اند، علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، دیروز در جلسه علنی صحن بهارستان در این باره گفت: «در این رابطه وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد. مدیران اینگونه مدارس که در مدرسه آنها اقدام به چنین مواردی می‌شود نیز باید برکنار شوند».


تعیین ۳ نفر متخصص برای بررسی موضوع پخش کلیپ‌ها
اما در سوی دیگر، وزارت آموزش و پرورش و در راس آن، سید محمد بطحایی، برای آن که نشان دهند موضوع برای آن‌ها هم اهمیت ویژه‌ای دارد، پیگیری‌هایی را درباره کشف عوامل حضور دی‌جی‌ها در مدارس و پخش آهنگ‌های شاد، در دستور کار خود قرار داده‌اند.
بطحایی ابتدا در صفحه توئیتر خود در واکنشی مبهم یک توئیت دو کلمه‌ای نوشت: «فریب یا نفوذ؟». اما دیروز در دومین جلسه شورای عالی اقامه نماز به موضوع واکنش بسیط‌تری نشان داد. وی در بخشی از سخنان خود در این جلسه گفت: «در  این دنیای آشفته، مهم‌ترین کاری که در دستور دشمنان قرارگرفته است تغییر هویت ایرانی اسلامی دانش‌آموزان است و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری  این جنگ تمام‌عیاری است که برای تغییر فرهنگ ما توسط دشمن علیه ما آغازشده است». بطحایی افزود: «دشمن و بدخواهان برای پیروزی در این جنگ از تمام ترفندها استفاده می‌کنند و اکنون سنگر تعلیم و تربیت را هدف قرار داده است لذا شاهدیم با به‌کارگیری روش‌های مختلف سعی در نگران کردن مردم را دارد، بنابراین اخیراً شاهد پخش کلیپ‌هایی نگران‌کننده در فضای مجازی هستیم». عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: «در شرایطی که کارهای بسیار ارزشمندی در آموزش‌وپرورش ازجمله در زمینه‌های قرآنی  انجام‌شده و رهبر معظم انقلاب  نیز در سخنرانی اخیر خود به آن اشاره کردند، لذا  باید قدردان اقدامات انجام‌شده پس از انقلاب باشیم. البته این به معنی مطلوب بودن شرایط نیست و باید بیش ‌از پیش در این خصوص گام برداریم». وی ادامه داد: «در شرایطی که در نظرسنجی‌ها جامعه معلمین بیشترین اعتماد ملی را در جامعه دارا هستند کلیپ‌هایی در فضای مجازی پخش می‌شود که موجب نگرانی و خدشه‌دار شدن باورهای مردم نسبت به ‌نظام و تعلیم‌ و تربیت شده است». بطحایی خاطرنشان کرد: «دقیقا مشخص نیست این کلیپ‌ها مربوط به کجا است و چگونه تهیه ‌شده است، برای همین به کمک دادستانی محترم و همچنین پلیس فتا درباره منبع و چگونگی انتشار کلیپ‌های مذکور نیاز داریم چراکه نوع سازه‌هایی که در برخی از این کلیپ‌ها دیده می‌شود، مخصوص مدارس نیست». وزیر آموزش و پرورش همچنین از تعیین ۳ نفر متخصص برای بررسی موضوع پخش کلیپ‌ها در فضای مجازی خبر داد و افزود:  «باید ریشه تولید این کلیپ‌ها مشخص شود تا اعتماد عمومی و باور مردم متدین  نسبت به نظام تعلیم و تربیت خدشه‌دار نشود».
شاداب‌سازی، فقط شرعی و قانونی
مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نیز دیروز درباره انتشار کلیپ‌های از حضور دی‌جی‌های زیرزمینی در مدارس در فضای مجازی، گفت: «آموزش و پرورش با هرگونه تخلفی که در حوزه علمی، آموزشی و فرهنگی در مدارس شهر تهران اتفاق بیفتد، برخورد قانونی خواهد کرد». او با بیان اینکه «شاداب‌سازی مدارس در چارچوب شرع و قانون معنا پیدا می‌کند و به هیچ عنوان مساوی با ابتذال نیست؛ اگر عواملی خارج از قوانین مدارس در مدرسه حضور پیدا کنند و منجر به یک چنین تخلفاتی شوند، در صورت شناسایی برخورد قانونی و جدی خواهیم داشت»، اضافه کرد: «از تمام شهروندان تهران هم تقاضا داریم اگر از این گونه ناهنجاری‌ها اطلاع‌ دارند، ما را در راستای اجرای قانون کمک کنند». وی با دعوت از مردم برای ارائه گزارش چنین مواردی به آموزش و پرورش، در پاسخ به این پرسش که «آیا مشخص شده است این کلیپ‌ها مربوط به کدام مدارس است؟»، گفت: «هنوز مطلع نشده‌ایم و در دست بررسی است ولی اگر مربوط به مدرسه‌ای در شهر تهران باشد، با مدرسه مربوطه برخورد خواهیم کرد». سخنگوی آموزش و پرورش تهران در پاسخ به پرسش دیگر درباره دلایل انتشار این کلیپ‌ها، گفت: «این موضوع را باید متخصصان فرهنگی در حوزه مسائل اجتماعی به صورت جدی بررسی کنند و تمام عوامل موثر در این زمینه را شناسایی کنند؛ این کار به تنهایی هم از عهده آموزش و پرورش خارج است و باید سایر دستگاه‌هایی که متولی امور فرهنگی در جامعه هستند، همکاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشند». او اضافه کرد: «اینکه میزان این رفتارها کم یا زیاد شده است را نظر مشخص نداریم و اگر هم محدود باشد، با توجه به ابزارهای رسانه‌ای به صورت گسترده توزیع می‌شود که از معضلاتی است که با آن دست به گریبان هستیم».
ماجرا واقعا چقدر مهم است؟
سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که رسیدگی به این موضوع و پیگیری آن در رده چندم اولویت‌های آموزش و پرورش و حتی کشور قرار دارد. مدافعان جدی گرفتن پیگیری این موضوع، مباحثی مثل نفوذ، تهاجم فرهنگی و هدف قرار دادن نسل آتی را پیش می‌کشند و این که چنین اقداماتی خلاف ارزش‌ها و شعائری است که همواره جمهوری اسلامی منادی آن‌ها بوده است. سوی دیگر ماجرا اما معتقد است که خاصیت عصر جدید و نسل جدید همین است که اولا، دسترسی به چنین محتواهایی آزاد است و ثانیا این خود نسل فعلی است که انتخاب می‌کند چه سلیقه‌ای داشته باشد و چه نوع موسیقی‌ای را انتخاب کند. این عده، خاصیت چنین موسیقی‌هایی را عامه‌پسند بودن آن می‌دانند و با اشاره به این که بعضا آهنگ‌های شاد داخلی هم همین قدر مورد توجه مردم و به‏ویژه نسل جوان قرار می‌گیرند، می‌گویند که در این دوره و زمانه نمی‌توان با این مسائل برخورد سلبی یا ایجابی شدید کرد. هر چند در این میان، جدلی هم درباره موسیقی وزین و با معنی و موسیقی با مضامین غیرسنگین و عمیق وجود دارد و این بحث مطرح می‌شود که شکل‌گیری سلیقه کودکان، حاصل برآیند عمل والدین، مدرسه و دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای است. به هر ترتیب، نظر هر طرف که قوی‌تر باشد، واقعیت این جاست که حتی در صورت ممنوعیت پخش چنین آهنگ‌هایی در مدارس، صدای آن‌ها را از هر خودرویی در ترافیک خیابان یا از هدفون کناری‌تان در اتوبوس و مترو می‌شنوید و این نشان می‌دهد که با حذف آن‌ها از مدرسه، از جامعه حذف‌شدنی نیستند و همچنان تنها راه، ساختن رقیب‌هایی قدرتمند برای محتوایی است که از جنبه‌های موردنظر مطلوب ارزیابی نمی‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس‌جمهوری: سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز با سرعت راه‌اندازی و تکمیل شوند محمدرضا ستاری هنر ممکن‏کردن ناممکن‌ها یک سال پس از خروج آمریکا از برجام رقم می‌خورد نخستین پاسخ برجامی ایران به بدعهدی‌ها روند الکترونیکی شدن انتخابات بررسی شد چالش‌های الکترونیکی شدن انتخابات «ابتکار» از جلسه غیرعلنی مجلس درباره تحرکات امنیتی اخیر آمریکا در منطقه گزارش می‌دهد طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی در مجلس به شور گذاشته شد قانون در برابر تخریبگران میراث آموزش و پرورش به دنبال متخلفان پخش آهنگ خواننده زیرزمینی در چند مدرسه می‌گردد واسه همه پیگیری‌هاتون مرسی! آیا در رده «مشاغل سخت ‌و زیان‌آور» بودن خبرنگاری به نفع خبرنگاران است؟ هیاهو برای هیچ نامه رئیس‌جمهوری به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ظریف پیش از عزیمت به مسکو: ادامه حضور ایران در برجام به رفتار اروپایی‌ها بستگی دارد نامه رئیس‌جمهوری به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه رئیس قوه قضائیه ماموریت داد تهیه لایحه جامع احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی بقاء مشروط در برجام ناوِ یو.اس.اس بولتون در نزدیکی نبرد!