«ابتکار» برخی از نمایش‌های در حال اجرا را مرور می‌کند شب‌های اردیبهشت با طعم نمایش

فاطمه امین‌الرعایا
این روزها، روزهای پر رونقی برای اهالی تئاتر است. نمایش‌های مختلفی در سالن‌های نمایش در حال اجرا هستند. در این گزارش به برخی از آن‌ها نگاهی کوتاه می‌اندازیم.
«کمیته نان» نام نمایشی است با نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج. این نمایش که دومین اثر لیلی عاج درباره مشکلات صنفی و معیشتی، اجتماعی و سیاسی کارگران است در فضایی پرتنش به مسئله کول‌بَرها پرداخته و وضعیت زندگی‌های سخت طبقه کارگر را روایت کرده است. لیلی عاج پیش از این، نمایش «قند خون» را نیز با تمرکز بر مسائل اقتصادی زندگیِ کارگران کارخانه قند ورامین، در تئاترشهر و تماشاخانه باران روی صحنه برده بود.
الهام شعبانی، ارسطو خوش‌رزم، غزاله جزایری، شاهو رستمی، لبخند بدیعی و سعید احمدی بازیگران این اثر هستند.


«کمیته نان» از 23 اردیبهشت ماه تا 31 خرداد در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر واقع در تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر، مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر در ساعت 18:30 به مدت 65 دقیقه روی صحنه خواهد بود.
سالن «سایه» میزبان نمایش «چیزهای سرد» است. رامین اکبری نویسندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده دارد. حمیدرضا بداغی، مژده دایی، آوا شریفی، سیما صادقی، احسان قره داغی، سعید نادری، علی نورانی و نغمه معنوی نیز در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. نمایش «چیزهای سرد» براساس کتاب «بیماری» از «هوی کرل» شروع شده است. طبق نظریه «بدن زیسته / بدن بیولوژیک» بدن در مواجهه با بیماری در دو ساحت رفتار خود را دریافت می‌کند. صورت اول بدنی است که همانند یک ماشین مشغول اعمال روزمره است و صورت دوم این است که نمود بیماری شناخت متفاوتی را نسبت به انجام امور روزمره در فرد ایجاد می‌کند.
این اثر که از 24 اردیبهشت به روی صحنه رفته است تا 24 خرداد به کار خود در سالن سایه مجموعه تئاترشهر ادامه خواهد داد.
نمایش «خون به ‌پا می‌شود» نیز با نویسندگی شهرام احمدزاده و طراحی و کارگردانی مسعود طیبی از 22 اردیبهشت در سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر کار خود را آغاز کرده است. «خون به ‌پا می‌شود» اقتباسی است از نمایش «تیتوس آندرونیکوس» اثر شکسپیر که احمدزاده آن را بازخوانی کرده است. متن نمایش فضایی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را بر اساس قدرت‌طلبی به چالش می‌کشد؛ انسان‌هایی که به خاطر قدرت یکدیگر را نابود می‌کنند. این اثر تجربی در فضایی کاملاً مدرن و امروزی رخ می‌دهد که بر ساختارهای بازیگری مدرن و میکرواکتینگ تاکید دارد. خسرو شهراز، ندا مقصودی، امین طباطبایی، ایمان اشراقی، وحید جباری، ناصر رحیمی، پانیذ خوش‌نیک، ایمان میرهاشمی، علیرضا قیدری، بابک محمودزاده و کامران حاجی علی‌اکبر (پارسا) در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.
«خون به‌ پا می‌‌شود» تا 27 خرداد ساعت 19:30 به مدت 80 دقیقه در سالن مذکور به نشانی خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، جنب خانه هنرمندان، تماشاخانه ایرانشهر ادامه خواهد داشت.
«مار بازی» اثر دیگری است که با کارگردانی سعید دشتی در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود. کامبیز دیرباز و بهاره رهنما بازیگر این نمایش هستند. «مار بازی» که از 23 اردیبهشت کار خود را آغاز کرده است، تا 15 خرداد در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر روی صحنه اجرا خواهد داشت.
نمایش «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به نویسندگی و کارگردانی سهراب حسینی نیز از ابتدای اردیبهشت در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه است. بهنام تشکر تنها بازیگر این نمایش است. این اثر، مضمونی اجتماعی دارد که در خلاصه‌اش آمده است: «مردی سوار بر ملخ بر فراز زمین پرواز می‌کند و عجایبی را که می‌بیند، روایت می‌کند». این اثر تا پایان اردیبهشت در تماشاخانه مذکور در خیابان نوفل‌لوشاتو، تقاطع خیابان رازی ادامه دارد.
«شاه ماهی» به کارگردانی رضا بهاروند و تهیه‌کنندگی محمد قدس و امیر جدیدی، نوشته مشترک احمد سلگى و رضا بهاروند است که تا پایان اردیبهشت‌ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد بود.‌ امیر جدیدی، علی شادمان، الناز حبیبی، فائزه یوسفی، کیوان محمدی، مهران میری، سارینا ترقی، نصیر ساکی و پرستو معین بازیگران این نمایش هستند. این اثر نیز تا پایان اردیبهشت در تماشاخانه شهرزاد اجرا خواهد شد.
مهدی پاکدل، خاطره حاتمی، عباس خداقلی‌زاده، شهروز دل‌افکار، سارا زینعلی، الهه شه‌پرست، مهدی کوشکی و مجید نوروزی بازیگران نمایش «وقتی کبوترها ناپدید شدند» هستند که از 15 اردیبهشت کار خود را در تئاتر مستقل آغاز کرده است. هستی حسینی کارگردانی این اثر را به عهده دارد. نمایشنامه «وقتی کبوترها ناپدید شدند» نوشته سفی اکسانن توسط محسن ابوالحسنی ترجمه شده و به زودی روانه بازار نشر می‌شود. ماجرای نمایش در دوران جنگ جهانی دوم می‌گذرد و پس از ۸ ماه تمرین قرار است از نیمه اردیبهشت در تئاتر مستقل اجرا شود.
‌«وقتی کبوترها ناپدید شدند» دهمین نمایشی است که با حمایت تئاتر مستقل تولید می‌شود. «باد شیشه را می‌لرزاند»، «رویای یک شب نیمه تابستان»، «رومئو و ژولیت»، «اپراتور نسل چهارم»، «گتو»، «بخواب در رویاهایت»، «رومولیت»، «شپش» و «سیزده» از جمله نمایش‌هایی هستند که پیش از این و با حمایت تئاتر مستقل تولید شده‌اند.
نمایش «چیزی شبیه زندگی» به نویسندگی زنده‌یاد حسین پناهی، طراحی و کارگردانی امیر کلهری‌پور و تهیه‌کنندگی منصور صوفی از پنجم اردیبهشت ماه در عمارت نوفل‌‌لوشاتو به روی صحنه رفته است.
در این اثر نمایشی حمیدرضا معدن‌کن، منصور صوفی، نسا یوسفی، سحرناز عباس‌زاده، عطیه ترابی، سحر آقاسی، کیمیا گیلانی، محمد موحدنیا، شیدا مقدری، نگین صدر، بهار صبوریان، سارا شاهمرادی، کیانا بخشی، فاطمه نوروزی، امین آقایی، زینب هرمزی و دنیا پهلوانی به ایفای نقش می‌پردازند.
در خلاصه داستان نمایش «چیزی شبیه این زندگی» آمده است: مربوط به پایان‌نامه دانشجویی است که در طول زندگی خود سختی‌های زیادی را لمس کرده و در روند کار کردن پایان‌نامه خود مادرش فوت می‌کند که باعث آشفتگی ذهن کارگردان شده و تاثیرش در اجرا دیده می‌شود.
این اثر نمایشی تا پایان اردیبهشت به کار خود در عمارت نوفل‌لوشاتو به نشانی خیابان حافظ، نوفل‌لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر(عج)، کوچه زیبا، پلاک یک ادامه می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا باید از پروانه‌های «رنگین بانو» ترسید؟ خوش آمدن مهمانان ناخوانده به پایتخت علیرضا صدقی گفت‌وگوی ملی؛ از حرف تا عمل «ابتکار» امکان رصد صرافی‌های آزاد را بررسی می‌کند مالیات در کمین خریداران ارز «ابتکار» برخی از نمایش‌های در حال اجرا را مرور می‌کند شب‌های اردیبهشت با طعم نمایش ماجرای ورود آقای سرمربی کی روش در سکوت رفت، ویلموتس با مخفی کاری آمد! در نشست صیانت از اخلاق در فضای مجازی مطرح شد فضای مجازی با زور، اخلاقی نمی‌شود رئیس‌جمهوری با اشاره به اشتباه آمریکایی‌ها: شماره تلفن‌های زیادی از آنها داریم! «ابتکار» از ورود بهارستان به مقابله با اسیدپاشی و تشدید مجازات گزارش می‌دهد صالحی در حاشیه جلسه دولت خبر داد عرضه حدود ۶ تا ۱۰ هزار تن کاغذ به بازار طی یکی دو هفته آینده « ابتکار» ابطال نتایج انتخابات استانبول و تبعات آن برای رئیس‌جمهوری ترکیه را بررسی می‌کند موزه ملی حقوق تشکیل می‏شود رئیس دیوان محاسبات کل کشور: ابهامات افزایش حقوق‌ها در نشست سه‏جانبه بررسی شد آخرین گام قبل از جنگ اتمی آیا ترامپ روی دولتش کنترل دارد؟ رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت: می‌خواستند نرخ ارز را افزایش دهند؛ نتوانستند