رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد: ضرورت وجود مدیریت متمرکز برای مقابله با التهابات بازار

رئیس دفتر رئیس‌جمهور دیروز پس از پایان بررسی لایحه شفافیت در دولت خبر داد و گفت: بررسی این لایحه که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است امروز در دولت به پایان رسید و برای تصویب به مجلس ارسال خواهد شد.
محمود واعظی در تشریح مصوبات این جلسه هیات دولت اظهارداشت: بخش دیگری از جلسه امروز دولت به فرمایشات و دستورات شب گذشته مقام معظم رهبری در ارتباط با مسائل اقتصادی و رونق تولید و اینکه چگونه بتوانیم برای سرمایه‌گذاری در کشور اعم از داخلی و خارجی تسهیلات ایجاد کنیم، اختصاص یافت.
وی افزود: امروز همچنین درمورد تلاش برای ایجاد اشتغال، واگذاری بنگاه‌های اقتصادی در اختیار دولت و نیروهای نظامی به مردم و همچنین رونق گردشگری و در مجموع تلاش برای اینکه دستورات رهبر معظم انقلاب با سرعت بیشتری عملیاتی شود، بحث کردیم.
واعظی در ادامه با بیان اینکه برای مدیریت شرایط اقتصادی امروز بدلیل فشارهای اقتصادی آمریکا و تصمیم‌گیری سریع، ما باید یک مدیریت متمرکز داشته باشیم که شجاعت در تصمیم‌گیری داشته باشد، گفت: همه اعضای دولت بر اتخاذ تصمیمات جدی برای رونق تولید و توسعه کسب و کار اتفاق نظر دارند.


رئیس دفتر رئیس‌جمهور درپاسخ به سوالی درخصوص کالابرگ الکترونیکی و وضعیت اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی، گفت: فعلا همان سیاست قبلی به قوت خود باقی است و تصمیم جدیدی گرفته نشده است.
واعظی افزود: مباحثی که درمورد کالابرگ الکترونیکی یا روش‌های دیگر مطرح می‌شود در واقع پیشنهاداتی است که سازمان برنامه و بودجه و برخی دستگاه‌های دیگر تنظیم کرده‌اند و در کمیته‌ای درحال بررسی است برای اینکه اگر روزی شرایط به گونه‌ای بود که نیاز به اجرای آن طرح‌ها بود، انتخاب کنیم و در واقع طرح‌های روی میز است.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص وضعیت انتخاب سخنگوی جدید دولت نیز گفت که این موضوع بررسی شده و یک مورد به آقای رئیس‌جمهور معرفی شده است.
از واعظی درمورد موضوع سهمیه بندی بنزین سوال شد که در پاسخ گفت: درمورد موضوع بنزین متاسفانه قبل از اینکه در دولت تصمیمی گرفته شود، براساس یک اشتباه در اطلاع‌رسانی، التهابی در جامعه بوجود آمد درحالی که هنوز چیزی قطعی نشده بود.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در این زمینه بحث‌های مفصل در جلسات متعدد انجام شده است، گفت: درمورد اینکه چه روزی و چگونه اجرا شود تصمیم‌گیری نشده بود.
خبرنگاری از رئیس دفتر رئیس‌جمهور درمورد التهاب‌ها در بازار و افزایش قیمت برخی از کالاها طی روزهای اخیر و اینکه مسئولیت سر و سامان دادن به وضعیت بازاربر عهده کیست، سوال کرد.
واعظی در پاسخ گفت: به طور طبیعی دولت باید بازار را سر و سامان دهد و در دولت نیز هر فعالیت و هر اقدامی متولی خود را دارد اما آنچه در عمل می‌بینیم و ربطی هم به این روزها ندارد، با ادغام وزارت خانه‌ها مشکلاتی در انجام وظایف آنها ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: طبیعی است که اولویت اول و تخصصی وزارت جهاد کشاورزی بحث تولید محصولات کشاورزی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به طور ذاتی اول بدنبال تولید صنعتی است و آنچه که می‌ماند، رها شدگی بازار است.
واعظی افزود: بعد از ادغام، وزارت بازرگانی گذشته دو بخش شد، بخشی از آن در وزارت صمت است و بخشی نیز در وزارت کشاورزی است که متاسفانه این دو وزارت خانه مرتبط با هم نبوده و از یک سیاست تبعیت نمی‌کنند یعنی از نظر روش، اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه یک نفر باید برای انجام هماهنگی‌های لازم و حمایت از مصرف‌کننده باشد که آن شخص وزیر بازرگانی است، گفت: امیدواریم لایحه دولت و طرح مطرح در مجلس با سرعت تصویب شود.
واعظی اظهار داشت: البته پیشنهاد جدیدی به رئیس جمهور ارائه شده که با نظر شورای عالی هماهنگی اقتصادی یک معاون تعیین کنند تا بخش‌های مرتبط با بازرگانی در وزارت خانه‌های صمت و جهاد کشاورزی زیر نظر این معاونت، وضعیت بازار را اداره کند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در مورد التهابات اخیر در بازار شکر،گفت: با توجه به اینکه این موضوع متولی ندارد، شاهد این وضعیت درمورد کالاها هستیم که البته بلافاصله موضوع پیگیری می‌شود، ضمن اینکه در کشور به هیچ عنوان کمبود شکر نداریم و در انبارها به اندازه کافی موجود است ولی بدلیل توزیع دیرهنگام، شاهد این وضعیت بودیم.
خبرنگاری از رئیس دفتر رئیس‌جمهور درمورد شرط ایران برای ماندن در برجام سوال کرد که وی در پاسخ گفت: آن چیزی که در بیانیه شورای عالی امنیت ملی و سخنان هفته گذشته رئیس جمهور مطرح شد این بود که طرف‌های مقابل باید تعهدات خود در برجام را اجرایی کنند.
واعظی همچنین درخصوص درخواست فرصت 120 روزه ازسوی اروپایی‌ها برای انجام تعهداتشان درحالی که ایران این فرصت را 60 روز تعیین کرده است، گفت: درخواست 120 روز را حرف درستی نمی‌دانم، چیزی که ثبت شده و سازو کار آن هم مشخص شده، برای اجرایی شدن به یک هفته زمان بیشتر نیاز ندارد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه قرار است وزیران خارجه سه کشور و اتحادیه اروپا مذاکراتی در این زمینه با طرف ایرانی داشته باشند، گفت: ما حرف خود را آنجا خواهیم زد.
واعظی با تاکید بر اینکه از تصمیم خود به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد، گفت: در 60 روز اول آنچه را که اعلام کردیم، شروع شد و در 60 روز دوم نیز آنچه برای آن مرحله دیده شده را انجام می‌دهیم.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص پاسخ ایران به درخواست‌های مکرر آمریکایی‌ها برای مذاکره گفت: کسی که از برجام خارج شده و میز مذاکره را بر هم زده اول باید به قوانین بین‌المللی متعهد باشد، اگر کسی ادعایی دارد، ادعای خود را نه در زبان بلکه باید در عمل ثابت کند.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش سقف تسهیلات نوسازی مسکن روستایی و اشتغالزایی ما دنبال جنگ نیستیم و آنها هم می دانند که جنگ به صرفشان نیست براساس دستور شورای عالی امنیت ملی توقف برخی تعهدات برجامی ایران ازسوی سازمان انرژی اتمی آغاز شد دبیرخانه کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس: ملت‌های آزادیخواه بر حقوق مشروع ملت فلسطین پافشاری کنند راهپیمایی سراسری فلسطینی‌ها در سالروز «نکبت» و توطئه انتقال سفارت آمریکا سازمان ملل: مسلمانان روهینگیا در آستانه مرگ هستند معاون وزیر صمت: ممنوعیت واردات کالا به 1530 قلم افزایش می‌یابد اخبار کوتاه اقتصادی رئیس کل بانک مرکزی: توطئه جدید در بازار ارز خنثی شد رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد: ضرورت وجود مدیریت متمرکز برای مقابله با التهابات بازار با تصویب هیات وزیران 27هزار میلیاردریال برای کشاورزان خسارت دیده در سیل اختصاص یافت رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام: گزینه قطعی ملت، مقاومت است تحلیل سیاسی هفته نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود رئیس دیوان محاسبات: ابهامات افزایش حقوق‌ها در نشست سه جانبه بررسی شد نامه شهردار تهران به وزیر اقتصاد برای ترخیص قطعات مترو از گمرک