اجباری شدن رمز دوم یک‌بار مصرف به تعویق افتاد

 بانک مرکزی پس از آن که به بانک ها برای معافیت تراکنش های زیر 500 هزار تومان از کاربرد رمز دوم یک بار مصرف در نقل و انتقالات مجوز داد، دیروز الزام اجرای رمز دوم یک بار مصرف از ابتدای خردادماه را نیز تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد.
16 اردیبهشت ماه بانک مرکزی در ابلاغیه ای به شبکه بانکی، بر ارائه رمز دوم یک بار مصرف به مشتریان بانکی از ابتدای خرداد تاکید و اعلام کرد: رمزهای دوم ایستا صرفا تا پایان اردیبهشت ماه اعتبار دارند. انتشار این خبر با برخی نگرانی ها در بین مردم همراه بود. زیرا استفاده از نرم افزار تولید رمز برای همه تلفن های همراه میسر نبود. آمارها نشان می دهند 30 درصد دارندگان کارت های بانکی از گوشی هوشمند استفاده نمی کنند. هرچند بانک مرکزی اعلام کرد که رمز دوم را به صورت پیامکی نیز می توان به دست مشتریان بانک رساند.
در ادامه، بانک مرکزی در توضیحاتی که 22 اردیبهشت منتشر شد، یک گام به عقب گذاشت و اعلام کرد که در صورت قبول مسئولیت بانک ها، تراکنش های کمتر از 500 هزار تومان در روز و نیز تراکنش هایی که ذی نفع آن دستگاه های عمومی نظیر صادرکنندگان قبض باشند، می توانند از رمز دوم ایستا استفاده کنند. البته بانک مرکزی به این بانک ها اعلام کرد در صورتی که مشکلی برای امنیت این تراکنش‌ها به وجود آید، بانک موظف است جبران خسارت کند. با این حال، دیروز خبر دیگری منتشر شد مبنی بر این که طرح استفاده اجباری از رمز دوم یک بار مصرف که قرار بود از اول خردادماه اجرا شود، فعلاً اجباری نیست و بانک هایی که زیرساخت لازم را ندارند، می توانند از رمز ایستا استفاده کنند. ایبنا در بیان دلایل عقبگرد اخیر بانک مرکزی نوشت: تعداد زیادی از بانک ها زیرساخت اجرای طرح رمز دوم یک بار مصرف را آماده کرده اند، اما به دلیل مشکلی که برای اپلیکیشن های IOS و گوگل پیش آمد ،نیاز است تغییراتی در این زیرساخت صورت گیرد. از سوی دیگر تسنیم خبر داد که گویا بانک ها برای اجرای طرح رمز‌های یک بار مصرف، در نظر داشتند کارمزد ۲۰ هزار تومانی (سالانه) از مشتریان بگیرند که بانک مرکزی مانع این کار شده و شخص همتی با آن مخالفت جدی کرده است.