۱۸۰ میلیارد اعتبار نمایندگان خراسان رضوی کجا هزینه شده است؟

مسعود حمیدی/استاندار با انتقاد از واگذار نشدن پروژه‌های ناتمام و جایگاه ضعیف استان در بهبود فضای کسب‌وکار، از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خواست برای واگذاری پروژه‌ها شجاعت به خرج دهند و خطاب به مدیران استانی نیز گفت: مدیران استان از وزیران نترسند.
به گزارش خراسان رضوی، علیرضا رزم حسینی روز گذشته در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که در دفتر استاندار برگزار شد، با انتقاد از اجرا نشدن ماده 27 قانون واگذاری پروژه‌های ناتمام در استان افزود: بیش از دو هزار و 500 پروژه ناتمام در استان نیازمند اعتباری معادل 20 هزار میلیارد تومان است که با توجه به شرایط کشور و حمایت‌های جدی سران قوا از واگذاری این پروژه ها، مدیران دستگاه‌های استانی باید به‌صورت جدی‌تر و با شجاعت بیشتری برای واگذاری این پروژه‌ها اقدام کنند.استاندار با اشاره به جایگاه 18 استان در بهبود فضای کسب‌وکار گفت: این وضعیت با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت های استان، زیبنده نیست که بخشی از آن مربوط به کارگروه‌های مختلف و بوروکراسی‌های پیچیده است. بنده اطلاع دارم مجوزی که به یک امضای مدیرکل نیاز دارد سه هفته در کشوی این فرد مانده است.رزم حسینی بابیان این که مدیران استانی نباید درگیر بوروکراسی‌های اداری شوند، ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌هایی که در اختیاردارند مانند ردیف‌های مختلف  بودجه و اعتبارات صندوق توسعه ملی نهایت استفاده را بکنند و از وزیران هم نترسند.
مدیران استان از وزیران نترسند
وی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان گفت: مسئول انتصاب شما بنده هستم، نگران نباشید که با پیگیری‌های زیاد شما، به شما تشر زده شود و شمارا تغییر دهند. بنده به شما می‌گویم نمی‌توانند شمارا عوض کنند، خیالتان راحت باشد، لذا مدیران استانی باید در سطح ملی پیگیر مطالبات استانی خود باشند.استاندار افزود: بنده از مدیران استانی درخواست دارم تعصب استانی داشته باشند و نگویند که معاون وزیر فلان موضوع را گفته است. وزیری که در راستای توسعه استان‌ها نباشد، چه خاصیتی دارد؟ وزیران و معاونان آن‌ها باید برای توسعه استان‌ها کار کنند. اگر جایی مانع شدند بنده به‌عنوان نماینده دولت پیگیری و از ظرفیت  نمایندگان برای استیضاح آن‌ها استفاده می کنم.وی در ادامه با اشاره به جلسه اخیر خود با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور گفت:  در خصوص بودجه زیارت بنده درخواستی ارائه کردم و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دستوراتی را داده است. هزار و 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل شهری مشهد از دیگر درخواست‌های ما بود که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دستور ابلاغ آن را دادند.


رشد 28 درصدی درآمد پیش بینی شده
در این جلسه همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در خصوص  آخرین تغییرات در قانون بودجه 98   و ابلاغ آن به استان گزارشی ارائه کرد و گفت: میزان درآمدهای استان در قانون بودجه 98 معادل چهار هزار و 543 میلیارد تومان پیش‌بینی‌ شده که نسبت به سال گذشته 28 درصد افزایش داشته است که با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، این رقم محقق نمی شود.رضا جمشیدی در خصوص اعتبارات هزینه‌ای استان در قانون بودجه سال 98 نیز اظهار کرد: این اعتبارات 707 میلیارد تومان است که سال گذشته 595 میلیارد تومان بوده و رشد 18.8 درصدی  داشته که عمده این افزایش مربوط به افزایش حقوق کارمندان بوده است.  وی در ادامه به اعتبارات خاص در قانون بودجه سال 98 اشاره کرد و گفت: بیش از 34 میلیارد تومان اعتبارات، مربوط به اعتبارات در اختیار چهار نماینده مشهد در مجلس است. این ردیف درواقع مربوط به سهم 10 میلیاردی هر یک از نمایندگان مجلس برای موارد خاص است که در قانون بودجه 98 ‌مانند قانون بودجه سال گذشته در نظر گرفته‌شده است.  از 18 نماینده استان که معادل 180 میلیارد تومان اعتبار در اختیار داشتند درخواست کردیم این اعتبارات را به استان بیاورند تا در حوزه انتخاباتی آن‌ها هزینه شود.وی ادامه داد: برخی نمایندگان اعتبارات خود را به پروژه‌های ملی تخصیص داده‌اند. از تعداد 18 نماینده تنها چهار نماینده مشهد مقدس اعتبارات خود را به پروژه‌های استانی تخصیص دادند که معادل 40 میلیارد تومان است و حدود 13 درصد آن برای برخی ردیف‌های بودجه کاهش پیدا کرد و بقیه برای حوزه انتخاباتی مشهد و کلات در نظر گرفته‌شده است.جمشیدی در خصوص اعتبارات تبصره 19 قانون بودجه نیز گفت: این اعتبارات معادل 67 میلیارد تومان به استان ابلاغ‌شده است تا برای پروژه‌های در حال احداث یا در حال تکمیل استان که بر اساس الحاقیه تبصره ماده 27 باید به بخش غیردولتی واگذار شود، استفاده شود. متأسفانه با وجود همه پیگیری‌های انجام‌شده طی دو سال گذشته، هیچ‌کدام از پروژه‌های دولتی در قالب این الحاقیه به بخش غیردولتی واگذار نشده است که با توجه به مصوبات سران قوا امیدوار هستیم این پروژه‌ها امسال به بخش غیردولتی واگذار شوند.وی افزود: اعتبارات اختصاصی هزینه‌ای استان معادل 80 میلیارد تومان، اعتبارات متفرقه هزینه‌ای استان 16 میلیارد تومان و اعتبارات اختصاصی سرمایه‌ای استان نیز 27 میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است. علاوه بر این، اعتبارات مربوط به قانون توسعه متوازن کشوری معادل 481میلیارد تومان به استان ابلاغ‌شده که نسبت به سال گذشته 14درصد افزایش یافته است.
تخصیص 62 درصدی اعتبارات
جمشیدی در خصوص آخرین وضعیت تخصیص اعتبارات عمرانی یا تملک دارایی سرمایه‌ای استان در  قانون بودجه سال 97  نیز گفت: از مجموع دو هزار و 135 میلیارد تومان، معادل هزار و 488 میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای سهم استان در قانون بودجه 97 بوده که بر اساس آخرین تخصیص‌ها 930 میلیارد تومان آن به استان تخصیص داده‌شده است که حدود 62.5 درصد کل اعتبارات را دربر می‌گیرد. در ادامه جلسه، نماینده فریمان و سرخس در مجلس در واکنش به اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: در خصوص اعتبارات 10 میلیارد تومانی سهم نمایندگان با بنده تماسی گرفته نشده است. از سوی دیگر وقتی سهم اعتبارات استان برای پروژه‌های استانی در حوزه‌های انتخاباتی عدد بسیار کمی در نظر گرفته می‌شود طبیعی است که نمایندگان به سمت پروژه های ملی گرایش پیدا کنند.سید احسان قاضی‌زاده هاشمی افزود: علاوه بر این، برخی از استان‌ها بخش زیادی از اعتبارات اختصاصی سفرهای رئیس جمهور را با پیگیری دریافت کرده‌اند اما درباره اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به استان اگرچه بیش از 180 میلیارد تومان از اعتبارات اختصاص‌یافته مربوط به حوزه انتخاباتی بنده بوده، هنوز ریالی از این اعتبارات تخصیص پیدا نکرده است.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در واکنش به اظهارات نماینده مردم فریمان و سرخس اظهار کرد: نمایندگان مجلس بهتر از همه می‌دانند که 70 درصد اعتبارات عمرانی استان خراسان رضوی مربوط به پروژه‌های ملی است. یعنی سهم پروژه های استان از اعتبارات عمرانی بودجه تنها 1.5 درصد است.