هنرمندان با ابزار هنر سرمایه اجتماعی را تقویت کنند

رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت نقش فرهنگ و هنر به‌ویژه در مقطع حساس کشور اظهار داشت: مهم‌ترین نیاز امروز جامعه، امید به آینده و نشاط است، چرا که این احساس غرور ملی و امید و نشاط سرمایه اصلی کشور است و می‌تواند روند حل مشکلات را تسریع کند. دکتر حسن روحانی شامگاه شنبه در دیدار صمیمی با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر گفت: از آغاز دولت یازدهم با سه مشکل پیچیده و بزرگ در سه مقطع مختلف روبه‌رو بودیم که از دو مشکل عبور کرده‌ایم و معتقدم با همراهی، همدلی، همفکری و هم‌افزایی از سومین مشکل نیز عبور خواهیم کرد. دکتر روحانی با اشاره به وجود تحریم‌های گسترده جهانی علیه کشورمان در ابتدای دولت یازدهم و همچنین مشکلات اقتصادی کشور، گفت: بزرگترین مشکلات اقتصادی برای بخش‌هایی از جامعه است که درآمد ثابت دارند و دولت باید در حد توان برای تأمین نیازمندی‌ها و افزایش حقوق کارمندان و کارگران تلاش کند. رئیس‌جمهور ادامه داد: در آغاز کار دولت تورم ۴۰درصد اما میزان افزایش سالانه حقوق ۱۵درصد بود و نیاز به همسان‌سازی و همترازی این دو نرخ بود که دولت در اولین تصمیم و اقدام، مصوب کرد که باید بیش از نرخ تورم به حقوق کارمند و کارگر اضافه شود.
غلبه بر تحریم‌ها
روحانی با تأکید بر اینکه توانستیم مسأله تحریم‌های هسته‌ای را در مذاکراتی سخت و پیچیده که کاری علمی و توأمان هنری بود به سرانجام برسانیم، گفت: مذاکره علاوه بر دانش، هنر نیز هست چرا که باید از حالت چهره، لحن و اطلاعات در دسترس، بتوانیم بفهمیم که طرف مذاکره کننده چه چیز را از ما می‌طلبد و باید با فهم و تجربه این راه را در عرض چند ثانیه طی کنیم که همان خلاقیت است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه بالاترین امتیاز هنرمندان خلاقیت است و این قدرت تخیل از فکر، اندیشه و عقل بالاتر است، ادامه داد: هنرمندان با این قدرت عجیب و سرمایه تخیل، آثار هنری خود را به جامعه عرضه می‌کنند. دکتر روحانی با تأکید بر اینکه سرمایه اجتماعی قدرتی است که می‌تواند کشورمان را از مشکلات برهاند، اظهار داشت: از همه هنرمندان و اصحاب هنر توقع و انتظار داریم که با ابزار هنر سرمایه اجتماعی کشورمان را تقویت کنند چرا که وجود مشکلات بسیار، نتیجه ضعیف شدن سرمایه اجتماعی است؛ در حالی‌که دولت، همان دولت سال ۹۲ و ۹۳ است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در سال ۹۴ به توافقی دست یافتیم که توانست شرایط اقتصادی کشورمان را کاملا تغییر دهد، گفت: به واسطه این توافق سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در کشور شروع و پروژه‌های عظیمی افتتاح شد که از آن جمله می‌توان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد که به واسطه آن در بنزین خودکفا شدیم و این برجام بود که زمینه تکمیل ستاره خلیج فارس را فراهم کرد چرا که احداث این پروژه قبل از برجام آغاز شده بود، اما چرا افتتاح نمی‌شد؟ دکتر روحانی افزود: تمام پمپ‌هایی که برای تکمیل ستاره خلیج فارس نیاز بود، تحت توقیف و تحریم بودند و با افتتاح پروژه ستاره خلیج فارس همه پیمانکاران صراحتا اذعان می‌کردند که این پروژه را آنها نساختند بلکه آن را برجام ساخت و اگر برجام نبود چه بسا ساخت آن ۱۰ یا حتی ۲۰ سال دیگر به اتمام می‌رسید. رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: به واسطه برجام همچنین ۱۵فاز در پارس جنوبی به افتتاح رسید که در تاریخ افتتاح پروژه‌های این منطقه بی‌سابقه بوده است. وی با تأکید بر اینکه روزهای سختی پیش رو داریم، اما باوجود همه سختی‌ها به آینده امیدوار هستم، اظهار داشت: با وحدت و همدلی و برنامه‌ریزی می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.
دربرابر زورگویی تسلیم نمی‌شویم


دکتر روحانی با تأکید بر اینکه در برابر زورگویی دشمن هیچ‌گاه تسلیم نخواهیم شد، گفت: ما اهل مذاکره و منطق هستیم، اما ادعای طرفی که می‌گوید ما را به میز مذاکره می‌کشاند، واهی است. ما حاضر نیستیم چنین مذاکره‌ای را حتی اگر همه قدرت‌های عالم پشت به پشت هم بایستند، انجام دهیم. دکتر روحانی تصریح کرد: ملت ایران دارای منطق بوده و اهل مذاکره است و قدرت و توانمندی این موضوع را دارد و تمام دنیا در توافق برجام اعتراف کردند که ایران به قدری توانمند است که می‌تواند با ۶ قدرت بزرگ دنیا مذاکره و به توافق برسد. رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ما در مذاکرات برجام توانستیم ۷ قطعنامه سازمان ملل را به دست خود سازمان ملل و شورای امنیت در یک روز ملغی کنیم و این افتخار برای تاریخ ایران و دیپلماسی کشورمان به ثبت رسید. بنابراین ما اهل منطق، مذاکره و گفت‌وگو هستیم و از هیچ‌کس هراسی نداریم، اما در برابر کسی که قصد زورگویی دارد، هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شویم. دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز به غیر از ۳ - ۴ کشور و رژیم صهیونیستی هیچ کشوری در دنیا حرف آمریکا را تأیید نمی‌کند، اظهار داشت: سال گذشته در شورای امنیت به ریاست آقای ترامپ، موضوع مطرح شد؛ در این جلسه هر ۱۴عضو با ترامپ مخالفت و از ایران حمایت کردند و چنین چیزی در تاریخ سازمان ملل سابقه ندارد. دکتر روحانی با تأکید بر اینکه هیچ قدرتی بالاتر از قدرت ملی و افکار عمومی نیست، تصریح کرد: اگر افکار عمومی و مردم متحد راهی را چه در سیاست خارجی یا سیاست داخلی و یا فرهنگ و مسائل اجتماعی بخواهند در آن راه ملت یکپارچه، پیروز می‌شود و این شما هنرمندان هستید که می‌توانید ملت یکپارچه و متحد را برای رونق و حرکت رو به جلو و مقاومت در برابر زورگویان به‌وجود آورید.