نمایندگان کنگره درخصوص اطلاعات ارائه شده توسط مقامات ارشد کاخ سفید ابراز تردید کردند

شکاف علنی دموکرات‌ها با ترامپ بر سر ایران
گروه ایران و جهان - پس از هفته‌ها اعتراض و نگرانی قانونگذاران آمریکایی درخصوص ارائه اطلاعات دستکاری شده و مخدوش توسط دولت آمریکا در مورد ایران، روز سه‌شنبه سه تن از مقامات ارشد کاخ سفید از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه، پاتریک شاناهان وزیر موقت دفاع و نیز ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد ارتش آمریکا طی جلساتی پشت درهای بسته پاسخگوی نمایندگان کنگره و سنای آمریکا بودند.
این جلسات در حالی برگزار شد که مقامات ارشد کاخ سفید طی روزهای گذشته و با تشدید جنگ روانی علیه ایران، اقدامات مشکوک اخیر در منطقه شامل حمله به چهار کشتی نفتکش در دریای عمان و حمله راکتی به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد را به ایران نسبت داده بودند. در همین راستا، خبرگزاری یورونیوز به نقل از روزنامه نیویورک تامیز با انتشار ابعاد جدیدی از جلسه روز سه‌شنبه گزارش داد که این سه مقام ارشد کاخ سفید تلاش کردند تا اعضای کنگره را نسبت به اقدامات تهدید‌آمیز ایران متقاعد کنند، اما همزمان نمایندگان دموکرات این نشست را با طرح یک سوال بنیادین آغاز کردند و آن اینکه ریشه وقوع رخدادهای اخیر در خاورمیانه متاثر از رفتار دولت ترامپ است یا دولت ایران؟
دموکرات‌ها معتقد بودند که برای رسیدن به نتیجه مشخص از این نشست ابتدا باید مشخص شود که آیا اقدام‌های آمریکا در واکنش به رفتار ایران صورت می‌گیرد یا اینکه رفتار ایران واکنشی به اقدام‌های پیشین آمریکا بوده است. در مقابل پارتیک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا مدعی شده که اقدام‌های ما تاکنون با هدف بازدارندگی و جلوگیری از ادامه خطای محاسباتی ایران صورت گرفته است و انگیزه ما معطوف به جنگ با ایران نیست.


با وجود غیبت جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این نشست که از او به عنوان مدافع اصلی اقدام سخت‌افزاری علیه ایران یاد می‌شود، نمایندگان حاضر در جلسه گفته‌اند که مایک پمپئو وزیر خارجه مدافع اصلی اقدام‌های اخیر ارتش بوده است.
این در حالی است که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره نیز ضمن حمایت از اقدامات دولت ترامپ درخصوص تشدید جنگ روانی و اقتصادی بر علیه ایران، حمایت خود را از این سیاست‌های کاخ سفید ابراز کرده‌اند. با این وجود جمع‌بندی نمایندگان دموکرات از گزارش نهادهای امنیتی قدری با شک و تردید همراه بود. آنها معتقد بودند که بخشی از اقدام‌های بازدارنده ارتش می‌تواند موجب تحریک بیشتر ایران شود و اساساً اعمال ایران نیز تاکنون بدون تاثیرپذیری از تحریک‌های پیشین آمریکا نبوده است.
اعضای دموکرات کنگره همچنین اشاره کردند که رویکرد فعلی دولت ترامپ در عمل ایران را از حضور بر سر میز مذاکره دورتر خواهد کرد و آمریکا نیز تاکنون برنامه‌ای برای هدایت وضع موجود به سمت شکل‌گیری مذاکره میان دو کشور نداشته است. این در حالی است که مایک پمپئو ضمن رد تصور مخالفان دموکرات تاکید کرد که راه‌های بسیاری برای برقراری کانال ارتباط دیپلماتیک در اختیار وزارت خارجه آمریکا قرار دارد. او همچنین با اینکه مدعی شده احتمالاً حوادث اخیر از سوی ایران بوده، اما در مقابل ضمن یک عقب‌نشینی معنادار عنوان کرده که هنوز شواهد قطعی برای این ادعا وجود ندارد.
او فقط می‌خواهد همه چیز را به هم بریزد
این جلسه در حالی انجام شد که همزمان با آن نمایندگان دموکرات کنگره طی نشستی محرمانه به میزبانی وندی شرمن معاون سابق وزیر خارجه و نیز جان برنان رئیس اسبق سیا بودند. بنا بر گزارش آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع که نخواست نامش فاش شود، شرمن اقدامات ترامپ را در قبال ایران غیرمسئولانه و موجب افزایش تنش‌ها عنوان کرده و برنان نیز با بیان اینکه ایران می‌خواهد از جنگ دوری کند، تصریح کرده است: رهبران این کشور تسلیم ترامپ نخواهند شد.
همزمان با این مسئله، برخی دیگر از مقامات سابق و فعلی آمریکایی به شدت رویکرد دونالد ترامپ و تیم او را در قبال ایران زیر سوال بردند به طوری که لئون پانه‌تا وزیر اسبق دفاع آمریکا طی گفت‌و‌گویی با شبکه تلویزیونی «‌ام‌اس ان‌‌بی‌سی» صراحتاً اعلام کرده است: من سخت تلاش می‌کنم تا سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ را بفهمم و نمی‌توانم. هیچ استراتژی وجود ندارد. فقط رئیس جمهوری وجود دارد که پیام توئیتری می‌فرستند، زورگویی کرده و بدون هیچ استراتژی جامعی درباره نحوه سروکار داشتن با این نقاط حساس دنیا، هرچه دلش خواست می‌گوید.
به گزارش ایسنا، وی در ادامه گفت: در دنیای خطرناکی هستیم. از یک طرف روسیه هست که مهاجم‌تر می‌شود و با چین در جنگ تجاری هستیم. از طرف دیگر هم کره شمالی را داریم که هیچ پیشرفتی در عملکرد این رئیس جمهوری در کره شمالی به چشم نمی‌خورد و هنوز هم یک تهدید به حساب می‌آید. همچنین کشورهایی شکست‌خورده در منطقه وجود دارند و داعش هم هنوز یک تهدید تروریستی باقی مانده است؛ حالا هم با ایران مواجه هستیم. من استراتژی بنیادینی نمی‌بینم که رئیس جمهوری برای سروکار داشتن با هرکدام از این «تهدیدها» اتخاذ کند.
رئیس اسبق سیا در ادامه درباره عملکرد اشتباه دونالد ترامپ درباره ایران مطرح کرد: این رئیس جمهوری سعی دارد همه چیز را به هم بریزد و بعد فکر کند که چه کاری از دستش بر می‌آید. این کار را در مورد ایران هم انجام داد. او توافق هسته‌ای را لغو کرد و نمی‌دانست که باید چه کار کنیم. تنها کاری که می‌شود کرد تا از جنگ جلوگیری شود، مذاکره است. او باید با متحدان‌مان در این زمینه همکاری کند تا به میز مذاکره بازگردیم چراکه آن‌ها در برخلاف آمریکا در نزد ایران اعتبار دارند. وی در آخر گفت: دوره‌ای پس از دوره‌ای دیگر، نابسامانی و عدم قطعیت بیشتری داریم. بسیاری از کشورها نمی‌دانند که سیاست‌های ما چه هستند. نتیجه این خواهد بود که دنیای خطرناک‌تری به وجود خواهد آمد. برای آمریکا عصر خطرناکی است چراکه مخالفان ما از این عدم قطعیت بهره خواهند برد.
چرا ترامپ باید توصیه‌های عربستان و اسرائیل را نادیده بگیرد؟
این در حالی است که شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» طی تحلیلی درخصوص سیاست‌های آمریکا بر علیه ایران که منجر به تشدید تنش‌ها میان این دو کشور شده است، گزارش داد: روابط ایران و آمریکا در حال حاضر به شکل پرمخاطره‌ای میان وضعیت نه صلح و نه جنگ قرار گرفته است. خروج یک‌جانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و سیاست آن برای اعمال فشار حداکثری بر ایران به یک دوره بلاتکلیفی انجامیده و هر دو طرف را در چرخه خطرناکی قرار داده است که موجب شده دست به اقدامات تشدید کننده‌ای بزنند که خطر درگیری نظامی را به‌ویژه در نبود یک کانال مستقیم گفت‌وگو بالا می‌برد.
سی‌ان‌ان در ادامه این تحلیل آورده است: وقتی پای ایران به میان می‌آید، عربستان و اسرائیل طرف‌هایی به شدت مخالف هستند که در صورت وقوع جنگ در خطر خواهند بود اما از سیاست‌های تند آمریکا حمایت کرده‌اند. این دقیقاً همان دلیلی است که آمریکا باید توصیه آنها را رد کند. آمریکا نباید سیاست‌های سعودی و اسرائیلی را که خطر درگیری با ایران را بالا می‌برد دنبال کند، به ویژه اینکه منافع آنها همیشه با منافع آمریکا یکسان نیست.
این شبکه آمریکایی با اشاره به اینکه عربستان و رژیم صهیونیستی معتقد بودند که توافق هسته‌ای یک فاجعه بود، می‌نویسد: اما این توافق چنین نبود چراکه منجر به محدودیت برنامه هسته‌ای ایران و اعمال یکی از سخت‌ترین رژیم‌های راستی‌آزمایی هسته‌ای در این کشور شد. هرچند، سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها از توافق هسته‌ای متنفر بودند و هرکاری که توانستند کردند تا آن را نابود کنند. از نظر آنها نزدیک شدن آمریکا به ایران به معنی افزایش نفوذ ایران و ادامه مصالحه میان تهران و واشنگتن بود که نفوذ آنها در واشنگتن و امنیت‌شان را به خطر می‌انداخت.
سی‌ان‌ان افزود: عربستان و اسرائیل در تلاش‌های موفقیت‌آمیز خود برای ترغیب کردن دولت ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ تنها به نیازها و منافع خود توجه داشتند درحالی‌که آمریکا بدون داشتن یک چارچوب جایگزین برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و کانالی برای گفت‌وگو با تهران باقی ماند. گزینه جایگزین، به کمپین تحریم تبدیل شد که اگرچه اقتصاد ایران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد اما تا به حال هیچ نتیجه‌ای برای تغییر رفتار ایران در پی نداشته است، چه برسد به مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای. تنش کنونی در منطقه نتیجه مستقیم خروج از توافق هسته‌ای است.
شبکه سی‌ان‌ان در پایان تحلیل خود آورده است: دولت ترامپ برخلاف نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که نفع کمی در تعامل با ایران دارند، باید برای باز کردن کانال گفت‌وگوی مستقیم با ایران تلاش کند. ترامپ در واقع نشان داده است که می‌خواهد ایران با او تماس بگیرد، او باید توصیه عربستان و اسرائیل درباره ایران را نادیده بگیرد و به جای آن، منافع و نیازهای خود را در نظر داشته باشد.