رازگشايي‌ از قتل ميترااستاد

آرمان – محمدحسین لطف‌الهی: وزیر آموزش و پرورشی که نقش عمده‌ای در حذف تنبیه بدنی از مدارس داشت، باید به عنوان متهم به قتل محاکمه شود و اولین جلسه استماع سخنان او در دادسرا برگزار شد. هشتم خردادماه محمدعلی نجفی وارد دادسرای جنایی تهران شد و با جای گرفتن مقابل محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران از نحوه قتل همسرش میترا استاد و علل وقوع این جنایت گفت. شهردار پیشین تهران در این جلسه تصریح کرد: «میترا استاد صدای مرا به نهادهای امنیتی ارسال می‌کرد و آنها فایل صوتی را برای همسرم می‌فرستادند. بارها سر همین مسأله با مقتول درگیری داشتم و خواستار طلاق و جدایی شده بودم اما او راضی به این کار نمی‌شد. یک نهاد تماس‌هاى مرا شنود مى‌کرد و در اختیار همسرم قرار مى‌داده است که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است». نجفی از شرایط سخت روحی خود در لحظاتی پس از قتل گفت و افزود: «یکساعت قبل از معرفی خود به پلیس می‌خواستم خودکشی کنم ولی منصرف شدم. قبل از اینکه خود را به ماموران تسلیم کنم به قم و سرقبر پدرم رفتم». او در ادامه تأکید کرد: «به هیچ عنوان قصد کشتن همسرم را نداشتم؛ قصد تهدید داشتم، وقتی مرا اسلحه به دست دید، ترسید و دستش را دور گردنم انداخت همین باعث شلیک گلوله‌ها شد». شهردار پیشین تهران رؤیت شواهد خیانت توسط «میترا استاد» را رد کرد و افزود: «مدام میترا استاد مرا تهدید به خیانت و ارتباط با مردانی که قبل از من با آنها ارتباط داشت می‌کرد. مدام تهدید می‌کرد که زندگی‌ام را نابود خواهد کرد. می‌گفت ابتدا زندگی زن اولم و دخترم را از بین می‌برد و سپس با خیانت به من زندگی مرا نابود خواهد کرد». نجفی گفت: «در یک سال اخیر خودم یک بار و همسر دومم سه بار قصد خودکشی داشتیم». او در پایان درخصوص اسلحه‌ای که با آن شلیک کرد نیز این گونه توضیح داد: «از سال ۶۰ مجوز استفاده از سلاح را داشتم، اما از سال ۹۴ این مجوز تمدید شده بود و نمی‌دانم که هنوز اجازه استفاده از سلاح را داشته‌ام یا نه». گفتنی است همان شبی که قتل اتفاق افتاد، نجفی برای انجام تست‌های روانشناسی به پزشکی قانونی منتقل شد. هدی صابری رئیس بخش معاینات روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور در این باره گفت: «شامگاه سه‌شنبه هفتم خرداد با توجه به دستور قضائی جهت انجام معاینه روانپزشکی محمدعلی نجفی به پزشکی قانونی منتقل و از وی تست‌های مربوطه اخذ شد. قرار است نتایج این تست‌ها به مقام قضائی ارائه شود.»
میترا بی‌تقصیر نیست
دختر شهردار پیشین تهران صبح دیروز در دادسرای امور جنایی تهران ضمن ابراز تسلیت به خانواده میترا استاد گفت: «میترا استاد با ارگان‌های خاصی رابطه داشت و از همین طریق به پدرم تسلط پیدا کرده بود و او را تحت فشار قرار می‌داد. میترا اصلا خیانت نکرده بود اما در دعواهایش با پدرم مرتب تهدید می‌کرد خیانت خواهد کرد». وی تصریح کرد: «پیش از ظهر روزی که قتل رخ داد راننده پدرم نزدم آمد. او یک نامه ۳برگی پشت‌ و رو از پدرم به من داد که در آن نوشته بود میترا را کشته و دلایلش را هم نوشته بود. سراسیمه به موبایلش زنگ زدم خاموش بود راننده پدرم چون به تازگی اسباب‌کشی کرده بودند کلید خانه را داشت. سریع آنجا رفتیم و با ورود به خانه جسد را دیدیم ما در خانه بودیم که پسر میترا آمد من کیفش را گرفتم و در گوشه‌ای گذاشتم و بعد فهمید چه اتفاقی افتاده است». دختر محمدعلی نجفی در ادامه با بیان اینکه پسر 13ساله مقتول دروغ می‌گوید که شهردار پیشین تهران دست او را شکسته، اظهارکرد: «او دستش در مدرسه شکسته بود و همه این را می‌دانند. میترا استاد از وقتی با پدرم ازدواج کرد مسیر اشتباهی را پیش گرفت. او به پدرم اجاز نمی‌داد با ما رفت و آمد کند و حتی تماس با ما ممنوع بود به طوری که آخرین بار یکماه پیش بود که پدرم به من زنگ زد آن هم به‌خاطر اینکه می‌خواست ماشین لکسوس را که به نام من بود بفروشد». او در پایان گفت: «خیلی ناراحتیم این اتفاق افتاده است اما میترا بی‌تقصیر نیست او از همان یکسال پیش پدرم را تهدید به خیانت می‌کرد حتی ما را تهدید به اسیدپاشی کرده بود و پدرم برای اینکه ما در امان باشیم با ما قطع رابطه کرده بود.»
روایت همسر اول


همسر اول نجفی که از دستگیری شوهرش خیلی ناراحت بود با حضور در دادسرا ضمن تأکید بر اینکه آنها از هم طلاق نگرفته و هنوز هم عاشقانه شوهرش را دوست دارد، گفت: «من و همسرم 42 سال با هم زندگی کرده‌ایم و هیچ مردی به مؤدبی ایشان ندیده‌ام». وی افزود: «شوهرم همیشه به من احترام می‌گذاشت حتی برای سوار شدن به آسانسور ابتدا با احترام کناری می‌ایستاد تا من داخل بروم و بعد خودش همراهم می‌آمد». این زن با ناراحتی ادامه داد: «شوهرم ناگهان عوض شد. باور ندارم این اتفاق افتاده باشد. آرام‌تر از شوهرم کسی را سراغ ندارم. او از وقتی با میترا استاد ازدواج کرد، دیگر مرد سابق نبود و دیگر اجازه نداشت به من و دخترش سر بزند. تحت فشار بود. حتی یکبار گفت شاید برای خلاصی از رفتارهای میترا مجبور به طلاق بشویم اما دلش به این کار نبود میترا بارها شوهرم را تهدید کرده بود به ما که خانواده‌اش هستیم اسید بپاشد و ضربه بزند و شوهرم برای اینکه ما در امان باشیم و حساسیتی وجود نداشته باشد رابطه‌مان را قطع کرده بود». او در پایان گفت: «در نامه‌هایی که شوهرم به دخترم داده نوشته که مراقب مادرت باش. او مرد خوبی است و می‌دانم الان تحت چه فشار عصبی‌ای قرار دارد. میترا یک‌سال فقط شوهرم را تهدید می‌کرد هنوز دلیلش را نمی‌دانم اما از وضعیت شوهرم خیلی نگرانم. حق او این نبود. مرد بزرگ و با اخلاق که ناگهان عوض شد و به خودش لطمه بزرگی زد.»
قصاص می‌خواهم
مادر میترا استاد در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت که بر قصاص قاتل دخترش تأکید دارد و از خون دخترش نخواهد گذشت. وی اظهار کرد: «میترا لیسانس حسابداری داشت و قبل از ازدواج با نجفی به عنوان بازیگر فعالیت می‌کرد. حتی در فیلمی به نام «باران» هم بازی کرده بود و جایزه هم گرفته بود. ۶ یا ۷ ماه قبل بود که به عقد نجفی درآمد». او ادامه داد: «نوه‌ام همیشه به ما می‌گفت که میترا با نجفی اختلاف دارد. دخترم حتی ساعت ۴ و نیم بامداد سه‌شنبه ۷ خرداد و درست ساعاتی قبل از اینکه به قتل برسد به برادرش پیام داد که تا الآن با نجفی درگیر بوده است». مادر میترا استاد اضافه کرد: «او را دلداری دادیم و گفتیم که به خاطر مهیار -پسرش- حرفی نزند. مهیار امتحان ریاضی داشت و این درگیری‌ها در روحیه او تأثیر می‌گذاشت. همسر سابق میترا مهندس است و به خاطر مشکلاتی که با همسر سابقش داشت از او جدا شد. مهیار هراسان تماس گرفت و خبر مرگ میترا را داد». این زن در پایان گفت: «من از خون دخترم نمی‌گذرم و برای قاتلش قصاص می‌خواهم».
سلاح بی‌مجوز
نجفی با توجه به مسئولیتی که در گذشته داشته در جایگاه داشتن محافظ نبود و سلاح حمل می‌کرد، اما باید گفت از سال ۹۴ تاکنون مجوز سلاح وی باطل شده و سلاح وی غیرقانونی و فاقد مجوز بوده است. رئیس پلیس پایتخت در خصوص جزئیات نامه نجفی، اظهارکرد: نامه نجفی در محل ارتکاب جرم بوده است که متن آن این بود که «جونم به لبم رسید و من میترا را کشتم». پس از دیدن این نامه به یقین دست پیدا کردیم که نجفی قاتل است، همچنین یک‌نامه سه صفحه‌ای هم از طرف نجفی به دست ما رسید و آن را کشف کردیم که در این نامه نیز اشاره‌ای به قتل نشد.
واکنش‌های سیاسی
واکنش‌ها به‌این قتل که جنبه‌ای سیاسی پیدا کرده، متفاوت بود. روزنامه اصولگرای وطن امروز در صفحه اول خود، کار نجفی را به پای کلیت جریان اصلاحات نوشت و تیتر زد: «شلیک به قلب اصلاحات». دیگر رسانه‌ها و افراد جریان اصولگرا نیز تلاش کردند تا این موضوع را به ماجرایی جریانی تبدیل کنند. محمدصادق کوشکی، کارشناس سیاسی اصولگرا در توئیتر نوشت: «مجموعه اصلاحات فقط یک قاتل کم داشت که آن هم جور شد». سیداحمد خمینی با ذکر نقل قولی از امام صادق(ع) در حساب اینستاگرامی خود نوشت: «مَن عَیَّرَ مُؤمِنا بِذَنبٍ لَم یَمُت حَتّی یَرکَبَه؛ هر که مومنی را به گناهی سرزنش کند، نمیرد تا خود آن گناه را مرتکب گردد». علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با انتقاد از وضعیت سیاسی نوشت: «سرنوشت محمدعلی نجفی وضعیت بیرون‌زده مجموعه تعارضات اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، مدیریتی و... و جامعه و غرقابی‌ است که همه در آن گرفتارند. اما عجیب فوران نفس کسانی‌ است که در این تراژدی اسب خود را نعل کرده و بر نعش شرف خویش می‌تازند. به چه سرنوشتی برای خود دل‌خوشند؟» علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز با انتقاد از نحوه عملکرد صداوسیما نوشت: این شور و هیجان‌زدگی صداوسیما که از قاب تلویزیون بیرون زده و این میزانسن‌ها که برای نخستین بار می‌بینیم هرگز با سابقه و سنت رسانه‌ای تلویزیون و شبکه خبر قابل توجیه نیست مگر اینکه پای انگیزه‌ها و دلایل فرامتنی در میان باشد. صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران نیز نوشت: «قتل میترا استاد توسط همسرش، محمدعلی نجفی، شهردار پیشین و یکی از شاخص‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلبان، یقینا تراژدی هولناک و غم‌انگیزی است. بالطبع اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند تا از هزینه سیاسی آن بکاهند و در مقابل بسیاری از اصولگرایان تلاش خواهند نمود(همچنان ‌که شروع هم کرده‌اند) تا حداکثر بهره‌برداری سیاسی را از این ماجرا بنمایند، اما ای‌کاش آنان که صف بسته‌اند تا از نابودی دو انسان، یکی فیزیکی و دیگری به‌صورت فروریزی شخصیتی روحی-روانی، حداکثر بهره‌برداری سیاسی را بنمایند، متوجه می‌شدند که رفتارشان چقدر غیراخلاقی است. ای‌کاش یاد می‌گرفتیم برای حریم شخصی و خصوصی انسان‌ها حتی دشمنان و مخالفین‌مان حرمت قائل می‌شدیم. اگر در سختی‌ها و به هنگام زمین‌خوردن‌هایشان دستشان را نمی‌گرفتیم، حداقل لگدشان نیز نمی‌کردیم. آنچه برای محمدعلی نجفی اتفاق افتاد، ممکن است برای خود ما، نزدیکان، هم‌حزبی‌ها و عزیزانمان هم اتفاق بیفتد». عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد نیز نوشت: «‏دكتر ‎نجفی فردي با مكنت و نفوذ است و مي‌توانست با مبلغي محدود، حذف فيزيكي ‎ميترا استاد را برونسپاري كرده، ردپایی هم از خود باقي نگذارد؛ اما اينكه دكتر ‎نجفی شخصا سلاح به دست مي‌گیرد و راسا به همسرش شليك مي‌كند، نشانه‌اي از فشار محيط پیرامون و بحران روحي شهردار اسبق تهران است».
بررسی حقوقی پرونده
هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری در خصوص پرونده محمدعلی نجفی و روندی که طی کرده و باید طی کند به «آرمان» می‌گوید: «نظر به اعتراف شخص متهم و تحویل خود به مراجع قضائی به ارتکاب قتل، طبیعی است که دادسرا اول آلت مجرمانه را ضبط کرده و آن را بررسی کند. سپس وضعیت روانی متهم بررسی می‌شود. باید ثابت گردد که مرتکب دچار جنون نبوده، تعادل روانی احراز شود و در حین انجام جرم، ماده‌ای مسکر یا مخدر مصرف نشده باشد. بعد صحنه جرم بررسی و بازسازی می‌شود و در ادامه اولیای دم شناسایی و به شکایت آنها رسیدگی خواهد شد». وی در خصوص حکمی که برای متهم صادر خواهد شد نیز تصریح کرد: «مسائلی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد تا روشن شود نتیجه این پرونده چه خواهد بود. ابتدا اینکه باید بررسی شود که آیا محمدعلی نجفی قصد به قتل داشته یا بر اثر اتفاق و درگیری این موضوع حادث شده است. مسأله دوم نیز مهدورالدم بودن مقتول است که توسط رسانه‌ها مطرح شده که بعید است صحت داشته باشد، اما به هر حال قابل بررسی در دادگاه است». پوربابایی گفت: «در خصوص مسأله اول که بررسی‌های دادگاه ماجرا را روشن خواهد کرد اما درخصوص مسأله دوم بعید است چنین سخنی به نتیجه برسد. زیرا قانون‌گذار قانون را به نوعی انشاء کرده که مهدورالدمی باید به‌اثبات رسیده باشد. یعنی اگر کسی ادعا کند همسرش خیانت کرده یا حتی بر او اثبات شود خیانت صورت گرفته نیز نمی‌تواند همسر خود را بکشد. در نتیجه اگر ثابت نشود که قتل غیر عمد بوده، احتمال صدور حکم قصاص زیاد است.»