همه در ايجاد وضعيت كنوني مقصريم

در انتقاد صريح سيدهادي‌خامنه اي تاكيد شد
همه در ايجاد وضعيت كنوني مقصريم
اين همه اختلاس و جنايت واقعا مايه شرمندگي است
آرمان- حمید شجاعی: طی 4 دهه‌ای که از انقلاب گذشته تاکنون شاهد عملکردهای متفاوتی از سوی افراد مختلف در پست و مقام‌های گوناگون بوده‌ایم و هر کدام به فراخور شرایط عملکرد‌های ضعیف، متوسط و گاه قوی و موثر از خود برجا گذاشته‌اند. هر چند در این بین اشتباهات و تضییع حقوق بسیاری صورت گرفته که نمی‌توان به آسانی از آنها گذشت. در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای معتقد است: «کسی نمی‌تواند بگوید من تاثیری در شکل‌گیری شرایط امروز نداشتم. ما همه خطاهای بزرگ و کوچکی مرتکب شدیم و باید از مردم در برابر اشتباهاتی که داشته‌ایم عذرخواهی کنیم. امروز شاهدیم که در اثر رشد عامل رابطه و باندبازی در تصمیمات کلان جامعه و فرار از قانون که رسمی برای همه شده، این‌ همه جنایات و اختلاس‌های رسوا در جامعه رخ می‌دهد که مایه شرمندگی است و لطمه‌های بزرگی به جامعه اسلامی ما می‌زند و خسارت عظیمی به اقتصاد کشور زده است.»


لزوم بازیابی اعتماد عمومی
بدون شک شرایط امروز جامعه ایران حاصل برخی بی‌تدبیری‌ها و عملکردهای ناموفق در حوزه‌های مختلف است. لذا در این وضعیت همان‌طور که نباید تمام تقصیرات را به گردن دولت بیندازیم در عین حال نباید از تذکر و انتقاد به دولت بابت عملکردهای ناموفقش نیز غافل شویم. هر چند تجربه ثابت کرده هر جناح فکری که در کشور روی کار بیاید منویات خود را پیش می‌برد و شاید به تنها چیزی که اهمیت نمی‌دهد مطالبات مردم و خواسته‌های آنهاست. این مهم را حداقل در دولت احمدی‌نژاد و طی دوسال اخیر در دولت حسن روحانی شاهد بوده‌ایم. از طرف دیگر امروز پرسش جامعه این است که چرا با وجود تنگناهای اقتصادی و مشکلات معیشتی هر روز شاهد محاکمه مفسدان اقتصادی هستیم؟ چرا شعار مبارزه با فساد داده می‌شود، اما تاثیر چشمگیری از این مبارزه مشاهده نمی‌گردد؟ اینها مسائلی است که جامعه امروز با آنها روبه‌روست و عدم پاسخگویی و ارائه راه‌حل برای آنها نه تنها چاره‌ساز نیست بلکه موجب بی‌اعتمادی هرچه بیشتر جامعه می‌شود. امروز مردم در مباحثی مثل اجرای عدالت و عدم تبعیض در شئون مختلف چندان رضایتی ندارند و شاید بتوان این مساله را به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل نارضایتی و بی‌اعتمادی دانست. لذا به‌نظر می‌رسد که اگر هر چه زودتر به ناکارآمدی‌ها خاتمه داده و جلوی مفاسد در حوزه‌های مختلف گرفته شود، هم کشور به کارآمدی، راندمان و انسجام بیشتر می‌رسد و هم امید واعتماد مردم افزایش خواهد یافت.
اغراض جناحی در تضییع حق
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) طی سخنانی در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه رمضان در موسسه دارالزهرا(س) با اشاره به تضییع حق هزاران نفر در تاریخ اظهار داشت: شاید منظور قرآن از قتل واقعی هم همین باشد که استعدادها کشته شوند و توان‌ها و ظرفیت‌های انسان‌ها را از آنان بگیرند و در امور مختلف رابطه بازی و باندبازی کنند که اینها عناوین آشنایی برای ماست. ایسنا نوشت؛ حجت‌الاسلام والمسلمین هادی خامنه‌ای گفت: تضییع حقوق انسان‌ها در واقع از تضییع حقوق یک نفر آغاز می‌شود. پس باید جلوی همان یک مورد را هم گرفت تا ادامه پیدا نکند و به همه انسان‌ها نرسد. عامل تضییع حق نیز غالبا حسد و اغراض جناحی و گروهی است. وی با تاکید بر اینکه روی سخنم با همه گروه‌ها و جناح‌هاست و درباره یک گروه یا جناح خاص سخن نمی‌گویم، اظهار کرد: آنچه در جامعه ما اتفاق افتاده ناشی از عملکرد همه ماست. اثر طبیعی و تدریجی این پدیده تضییع حق اگر جلویش گرفته نشود بدل به یک قانون یا رسم می‌شود. وی افزود: وقتی یک اتفاقی می‌افتد اثر آن تا ابد ادامه دارد. پس یک سکوت بیجا در زمانی که باید سخن گفت یا یک مداهنه کاسبکارانه یا یک عمل خودخواهانه و یک برنامه‌ریزی با هدف حفظ خود و باند خود، همه می‌تواند سرنوشت یک جامعه را عوض کند.
از مردم عذرخواهی کنیم
خامنه‌ای بیان کرد: کسانی که برای حفظ اقتدار خود دهان‌ها را می‌بندند، سانسور می‌کنند یا اگر رسانه‌ای دارند از طریق آن واقعیت را تقطیع و سانسور می‌کنند و حقایقی را مسکوت می‌گذارند، بذر فساد و تباهی را در جامعه می‌کارند. وی افزود: موضوع گزینش، اولین مساله‌ای بود که در جامعه ما بعد از انقلاب مطرح شد و هنوز هم مطرح است. امام راحل نیز وقتی متوجه شدند که در مساله گزینش سوءاستفاده‌های بزرگی انجام گرفته و می‌گیرد، فرمان هشت ماده‌ای را صادر کردند که هنوز هم به درستی مورد توجه قرار نگرفته است. نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه سپردن امور بزرگ به افراد کوچک و ناصالح، کنار زدن افراد دلسوز و بذل و بخشش از بیت‌المال به نزدیکان و طرفداران، فساد و ناکارآمدی را در جامعه نهادینه می‌کند، اضافه کرد: انجام چنین اموری در جامعه از قتل و کشتن بالاتر است. پس در جامعه اسلامی یک فرد حکم یک جمع را دارد و عملکردش هم به همان اندازه جمع اهمیت دارد. وی با بیان اینکه همه ما در بروز حوادث امروز مقصر هستیم اذعان داشت: کسی نمی‌تواند بگوید من تاثیری در شکل‌گیری شرایط امروز نداشتم. ما همه خطاهای بزرگ و کوچکی مرتکب شدیم و باید از مردم در برابر اشتباهاتی که داشته‌ایم عذرخواهی کنیم. هرچند شخصا جز نمایندگی مجلس مسئولیت مهمی نداشتم، اما تردید ندارم که در همه آن احیان دچار اشتباهاتی شده‌ام. دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) تاکید کرد: همه ما از هر جناحی میل داریم جامعه را با مدل مورد پسند خودمان اداره کنیم و افراد مورد تایید ما روی کار آیند و همه سطوح مدیریت و قدرت و ثروت در اختیار ما باشد در حالی که اصلا چنین چیزی درست نیست و همه دعواها در جامعه هم سر همین مسائل است. خامنه‌ای تصریح کرد: امروز شاهدیم که در اثر رشد عامل رابطه و باندبازی در تصمیمات کلان جامعه و فرار از قانون که رسمی برای همه شده است این‌ همه جنایات و اختلاس‌های رسوا در جامعه رخ می‌دهد که مایه شرمندگی است و لطمه‌های بزرگی به جامعه اسلامی ما می‌زند و خسارت عظیمی به اقتصاد کشور زده است.