امام‌جمعه کازرون هم به قتل رسید

آرمان- یاسمین طالقانی: هنوز جامعه از شوک قتل میترا استاد خارج نشده بود که امام جمعه کازرون هم به قتل رسید! صبح دیروز حجت‌الاسلام محمد خرسند در مقابل منزل خود با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد، اما به‌دلیل عمق جراحت در ناحیه شکم، در بیمارستان کازرون جان به جان آفرین تسلیم کرد. سرهنگ کاووس محمدی معاون اجتماعی فرمانده ناجا در فارس اظهار داشت: این اتفاق پس از بازگشت امام‌جمعه کازرون از مراسم احیاء و ساعت 3 و نیم بامداد 23 رمضان رخ داده است. حجت‌الاسلام خرسند عضو حزب موتلفه بود و در همین راستا این حزب با صدور اطلاعیه‌ای خواستار دستگیری هرچه سریع‌تر عوامل قتل مرحوم حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمد خرسند امام جمعه کازرون و عضو شورای مرکزی این حزب و روشن شدن ابعاد این جنایت برای افکار عمومی شد و نوشت: «حزب موتلفه اسلامی ضمن تسلیت شهادت این عالم بصیر به محضر امام‌زمان علیه‌السلام و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌ا... العظمی امام خامنه‌ای و مردم شریف شهرستان کازرون و همچنین اعضای حزب موتلفه اسلامی، خواستار دستگیری هرچه سریع‌تر عوامل این جنایت و روشن شدن ابعاد آن برای افکار عمومی است». در فاصله کوتاهی بعد از این جنایت، ظهر دیروز قاتل بازداشت شد. ایسنا نوشت: «قاتل حجت‌الاسلام محمد خرسند، قبل از ظهر چهارشنبه هشتم خرداد در محلی موسوم به تپه شادی دستگیر شد. قاتل فردی حدوداً ۴۰ ساله به نام حمید درخشنده است و دستگیری وی از سوی دفتر امام جمعه فقید کازرون تأیید شده است. خبرآنلاین هم نوشت؛ در شبکه‌های مجازی عنوان شده که قاتل حجت‌الاسلام خرسند مردی حدودا چهل ساله و با پوشش لباس تعزیه خود را به او رسانده و پس از اصرار به گرفتن عکس سلفی با مرحوم خرسند با چاقو به او حمله‌ور شده است.
روایتی از قتل امام جمعه
قاضی آسیابی، دادستان شیراز با اشاره به اینکه متهم در تحقیقات اولیه انجام شده صراحتاً به ارتکاب قتل اقرار نموده است، در رابطه با انگیزه قاتل گفت: مطابق تحقیقات و بازجویی‌های صورت گرفته هیچ‌گونه اختلافات شخصی بین متهم و امام جمعه کازرون وجود نداشته و تحقیقات جهت مشخص شدن انگیزه قطعی ارتکاب قتل در حال انجام است. علی اصغر دریافت، مسئول حسابداری و امور مالی ستاد نمازجمعه کازرون هم به روایت جزئیاتی جدید از این قتل پرداخت. وی اظهارکرد: حاج آقا خرسند شب در مراسم احیا در ستاد نماز جمعه حضور داشتند، پس از مراسم از ما خداحافظی کرده و به منزل می‌روند، وقتی زنگ منزل را می‌زند یک موتور سوار که لباس تعزیه به تن داشته و اتفاقا آشنا بود و نامش حمید درخشنده است، به آن مرحوم می‌گوید حاج‌آقا یک عکس باهم بگیریم و ایشان هم قبول می‌کند. همان زمان یک چاقو به پهلو، سینه و پای ایشان می‌زند و به سرعت دور می‌شود. به سرعت با ۱۱۰ و اورژانس تماس گرفته می‌شود که متاسفانه تا آمبولانس برسد نزدیک به ۲۰دقیقه طول می‌کشد. البته ایشان وقتی به بیمارستان می‌رسد هنوز زنده بوده اما بعدا فوت می‌کنند. او درباره هویت ضارب و مرتبط بودن این قتل با اعتراضات مربوط به تقسیمات کشوری در کازرون نیز گفت: ضارب عکاس بود، او بارها در محله‌هایی اطراف دفتر امام جمعه و حوزه علمیه عکاسی می‌کرده است. حتی همسایه‌های حوزه علمیه نقل می‌کردند که او تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی دائما به روحانیت بد و بیراه می‌گفت و اعلام می‌کرد آنها فاسد هستند و باید آنها را کشت، منتهی کسی حرف‌های او را باور نمی‌کرد. وی افزود: یک‌بار هم به میدان شهر آمده بود و به امام جمعه زنگ زده بود که بیایید و برای مردم صحبت‌کنید که ایشان می‌گوید من‌ گرفتارم و نمی‌توانم بیایم که منتفی می‌شود. نهایتا باردیگر تلاش کرده و متاسفانه این‌بار باعث قتل امام جمعه شد. یعنی قتل حاج آقا خرسند کاملا برنامه‌ریزی شده بوده و احتمال دارد که یک شبکه و باند داشته باشند. او در پاسخ به این سوال که آیا امام جمعه محافظ داشته است یا خیر تصریح کرد: ایشان محافظ نداشت فقط یک راننده همراه او بود که تا راننده خودش را به امام جمعه برساند ضارب فرار کرده بود. او درباره اینکه چطور متوجه این قتل شدند، خاطرنشان کرد: ما در مسجد منتظرشان بودیم تا نماز صبح را اقامه کنند اما اذان که گفته شد هرچه منتظر شدیم نیامدند که با منزل و راننده‌ ایشان تماس گرفتیم و متوجه شدیم که این اتفاق وحشتناک رخ داده است.
همراهی امام جمعه با مردم


در نخستین ماه‌های سال جاری مردم کازرون بارها به طرح تجزیه اين شهرستان معترض شدند، به نحوی که بازار کازرون تعطيل شد و طيف‌ها و گروه‌هاي مختلف اجتماعي با تجمع در ميدان مرکزي اين شهر، خواستار جلوگيري از تجزيه کازرون شدند. آنها در این تجمع که شرکت‌کنندگان آن بیش از پنج هزار نفر بودند، به عملکرد حسین رضازاده، نماينده شهرستان کازرون در مجلس به‌شدت اعتراض کردند. اول اردیبهشت هم تجمع مردم کازرون در‌خصوص طرح تجزیه این شهرستان برگزار شد و معترضان که در میدان شهدای شهرستان کازرون تجمع کرده بودند، به طرف ستاد نماز جمعه حرکت کرده و اعتراض خود را به نمایش گذاشتند. حجت‌الاسلام خرسند مسیر همراهی با مردم را پیش گرفت و از کسانی که به طرح تقسیم کازرون اعتراض دارند، خواست که دیگر تجمعی برپا نکنند. به گزارش ایرنا؛ حجت‌الاسلام محمد خرسند گفت: «در‌صورتی‌که شهر آرام باشد، مسئولان استان هم در کازرون حضور پیدا خواهند کرد و نیازی به تجمع نیست و شعارها نباید ساختار‌شکنانه باشد». او با نشان دادن نامه‌ای، افزود: «این نامه از طرف استانداری فارس به تقسیمات کشوری وزارت کشور فرستاده شده است و مضمون آن این است که بیشاپور، تنگ چوگان، امام‌زاده سید‌حسین، دشت برم و تعدادی از روستاهای این دهستان و دهستان انارستان مربوط به بخش مرکزی کازرون و شهرستان کازرون است. همچنین ارتقای فرمانداری کازرون به فرمانداری ویژه در این نامه پیشنهاد شده است». امام‌جمعه کازرون اعلام کرد در تهران پیگیر این پیشنهادها هستم. خطیب جمعه کازرون تاکیدکرد: «مسئولان استان و کشور باید کازرون را ویژه ببینند و عرض کردم که [مقام معظم رهبری در سفر به استان فارس به کازرون می‌آیند و می‌گویند من به کازرون بدهکار بوده‌ام.] اجازه دهید خواسته‌های شما را دنبال کنم، اگر نتوانستم استعفا می‌دهم و شما من را مؤاخذه کنید».
تسلیت‌ها
‌مرجع تقلید شیعه در پی شهادت امام جمعه کازرون در شب قدر، پیامی را صادر کرد. در بخشی از پیام آیت‌ا... مکارم شیرازی آمده است: «این حادثه غم‌انگیز هنگامی ناراحت کننده‌تر می‌شود که بدانیم در ماه رمضان و در شب احیا، بعد از مراسم احیا واقع شده است. آن فقید سعید در ملاقاتی که با اینجانب داشت می‌گفت منطقه ناآرام است و مسئولان هم توجهی ندارند. امیدواریم هر چه زودتر این حادثه غم‌انگیز ریشه‌یابی شود و مجرمان به سزای اعمالشان برسند تا کسی به خود اجازه ندهد به آسانی یک امام جمعه معروف را اینچنین به قتل برساند.» آیت‌ا... لطف‌ا... دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز به مناسبت شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین خرسند، پیامی صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: «فقدان این مجاهد فی سبیل‌ا... که بیش از دو دهه سمت امامت جمعه شهرستان کازرون را به‌عهده داشته و خدمات شایان توجهی به حوزه علمیه و اهالی محترم آن دیار مبذول داشته‌اند را به حضرت ولی‌ا... الاعظم روحی له الفدا، مقام معظم رهبری مدظله العالی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، علماء اعلام و اهالی محترم شهرستان کازرون و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال علوّ درجات و حشر با اولیاءا... و صالحین را برای این مبارز فقید و صبر و اجر برای سایر بازماندگان مسالت می‌نمایم.» همچنین به دنبال حادثه شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خرسند، امام جمعه فقید کازرون، دکتر عنایت‌ا... رحیمی، استاندار فارس این ضایعه را تسلیت گفت.