پرده‌ها كنار مي روند...

آرمان-یاسمین طالقانی: مرحومه میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد و دیروز حوالی ساعت ۱۴ با دستور مقام قضائی محمدعلی نجفی که متهم به قتل میترا استاد است برای بازسازی صحنه قتل به برج آرمیتا در شهرک غرب تهران برده شد. تیم‌هایی از پلیس آگاهی و دادسرا، محمدعلی نجفی را همراهی می‌کردند، اما اجازه ورود خبرنگاران به این ساختمان داده نشد. محمدعلی نجفی از پارکینگ این برج مسکونی برای بازسازی صحنه جرم وارد شد و حدود یک ساعت بعد نیز از همین محل خارج شد.
هر روز یک پرده کنار می‌رود
هر روز که می‌گذرد ابعاد تازه‌تری از قتل او نمایان می‌شود. روز چهارشنبه اولین جلسه بازپرسی محمدعلی نجفی به اتهام قتل همسر دوم خود میترا استاد در دادسرای امور جنایی تهران به ریاست محمد شهریاری سرپرست دادسرا برگزار شد. برنا نوشت؛ روز چهارشنبه از سوی خانواده محمدعلی نجفی 3 کیف بزرگ مدارک در اختیار بازپرس این پرونده قرار گرفت تا تحقیقات کامل با اسناد و مدارک صورت گیرد. لاله عقبایی وکیل محمدعلی نجفی، درباره آخرین جزئیات پرونده قتل میترا استاد گفت: مساله بارز این است که ایشان قصد ارتکاب جرم و سوءنیتی برای ارتکاب این قتل نداشتند. پس از ارتکاب قتل نیز خودشان با پای خودشان به اداره آگاهی مراجعه کرده و خود را به ماموران معرفی کردند. همه این رفتارها نشانگر حسن نیت ایشان است. البته باید تاکید کنم که اسناد و مدارکی درخصوص مباحثی که در این پرونده مطرح است روزگذشته به شعبه بازپرسی ارائه شده است. امیدواریم با بررسی اظهارات محمدعلی نجفی؛ نتیجه‌گیری بازپرس پرونده بر غیرعمدبودن قتل باشد زیرا محمدعلی نجفی قصد قتل نداشت و میترا استاد غیرعمد کشته شده است. وی افزود: وقوع این اتفاق بسیار تلخ است و برای خانواده استاد به حتم از دست دادن عزیزشان دردناک و غم‌انگیز است؛ هنوز اقدامی در خصوص دلجویی از خانواده میترا استاد صورت نگرفته ولی به‌حتم تلاش برای دریافت بخشش و گذشت صورت خواهد گرفت.
رد ارتباط مقتول با وزارت اطلاعات


از جمله موضوعات مطرح‌شده در روز پنجشنبه ارتباط میترا استاد با نهادهای امنیتی بود که با استناد به اظهارات نجفی مطرح شد. همسر میترا استاد روز چهارشنبه اظهار داشت: «یک نهاد تماس‌هاى مرا شنود مى‌کرد و در اختیار همسرم قرار مى‌داده است که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است.» که پس از این ادعا دستیار ویژه وزیر اطلاعات اعلام کرد: همسر دوم محمدعلی نجفی - شهردار اسبق تهران- هیچ‌گونه ارتباط و همکاری با وزارت اطلاعات نداشته است. این مقام وزارت اطلاعات گفت: پخش این‌گونه ادعاهای کذب موجب تشویش افکار عمومی و قابل پیگیری قضائی است. از سوی دیگر سخنگوی قوه قضائیه هم در پاسخ به سوالی درباره ارتباط میترا استاد (همسر محمدعلی نجفی) با نهادهای امنیتی اظهارکرد: اولا در این ارتباط قرائنی وجود ندارد؛ ضمن اینکه چیزی که الان رسیدگی می‌کنیم پرونده قتل است و فعلا مسئولیت‌مان این است که تکلیف پرونده قتل را روشن کنیم و به سایر زوایای پرونده در فرصت بعدی رسیدگی خواهد شد. غلامحسین اسماعیلی همچنین تصریح کرد: «ما بنای این را نداریم که دقت را فدای سرعت یا سرعت را فدای دقت کنیم. باید تمام ابعاد این پرونده دقیقا روشن شود و با روشن‌شدن پرونده، قاضی پرونده اظهارنظر قضائی خود را انجام خواهد داد.»
ورود یک شاهد به پرونده قتل
از سوی دیگر مردی روز پنجشنبه با مراجعه به اداره آگاهی تهران، زوایای جدیدی از زندگی میترا استاد در اختیار پلیس قرار داد که می‌تواند در روند رسیدگی به پرونده قتل کمک کند. صبح روز پنجشنبه فردی با برنا تماس گرفت و مدعی شد قبلا با میترا استاد ارتباط داشته و اطلاعات کاملی از مقتول دارد که از او خواسته می‌شود با مراجعه به اداره آگاهی این اطلاعات را در اختیار کارآگاهان قرار دهد تا شاید بتواند در مسیر رسیدگی به پرونده، پلیس را کمک کند. این مرد ظهر روز پنجشنبه با مراجعه به اداره آگاهی تهران به گفت‌وگو با کارآگاهان نشست و اطلاعات خود از زوایای پنهان زندگی استاد را به پلیس ارائه کرد. این فرد مدعی بود مقتول مدتی با وی در ارتباط بود و مبالغی از او و دیگران دریافت و سپس ناپدید شده است. تسنیم درباره صحت این ادعا با سردار حسین رحیمی؛ فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت‌وگو کرده که سردار رحیمی؛ با تکذیب این ادعا گفته است: چنین موضوعی صحت ندارد.
ادعای ناکامی در مسموم‌کردن نجفی
از سوی دیگر ادعای تازه درباره مسمومیت نجفی در آذرماه سال گذشته و بستری‌شدن او در بیمارستان منتشر شد. بهروز شجاعی فعال سیاسی و رسانه‌ای در ابتدا با خروج نجفی از شهرداری اشاره می‌کند و برای او می‌نویسد: «راحت شدید و رفتید پی زندگی...» که نجفی به او پاسخ می‌دهد: «یک وقتی براتون می‌گم نقشه مسموم کردنم را داشتند...» آنچه از سوی این فعال رسانه‌ای منتشر شده به معنای عدم خودکشی نجفی است و برخی دیگر سعی در مسمومیت او داشتند اما اشاره‌ای به برنامه‌ریزان ندارد. آنچه از سوی شجاعی منتشر شد نیازمند بررسی نهادهای مسئول است و نمی‌توان به سادگی با استناد به یک گفت‌وگوی مجازی بخش خودکشی نجفی را حذف و به‌جای آن برنامه برای کشتن او را مطرح کرد. بهروز شجاعی هم در یک پیام توئیتری نوشت: «این اسکرین‌شات چتی است که روز انتشار خبر خودکشی دکتر نجفی با ایشان انجام دادم، از بازپرس محترم پرونده، وکیل آقای نجفی، خبرنگاران و حتی دستگاه امنیتی می‌خواهم ماجرای مسمومیت نجفی را واکاوی کنند، کلید ماجرا شاید آنجاست!» لیلا عقبایی که خود را وکیل نجفی معرفی کرده، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محمدعلی نجفی بعد از قتل قصد خودکشی داشته است، تصریح کرد: موکلم به هیچ عنوان قصد خودکشی نداشته است، البته این نکته را هم بگویم که از خودکشی‌های قبلی او که در رسانه‌ها گفته می‌شود اطلاعی ندارم.
واکنش کارگزاران و آرمین
محمدعلی نجفی عضو حزب کارگزاران بود و اعضای این حزب واکنش‌های متفاوتی به اقدام نجفی داشته‌اند. به عنوان نمونه غلامحسین کرباسچی چنین توئیت کرد: «ماهیت تاسفبار حادثه قتل میترا استاد هرچه باشد نمی‌توان مسئولیت کسانی را که دو سال قبل به‌رغم اصرار و تذکر برخی دلسوزان و مراکز مسئول، این چاه ویل را برای اصلاحات و نجفی حفر کردند، نادیده گرفت.» او این توئیت را با هشتگ شهرداری، نجفی و اصلاحات، منتشر کرده است. روز پنجشنبه هم حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: در پی بروز برخی اختلاف نظرها میان فعالان رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی اصلاح‌طلب درباره ابعاد ماجرای غم انگیز محمدعلی نجفی، بدین ‌وسیله از هواداران، اعضا و کارکنان نشریات و نهادهای وابسته به حزب کارگزاران سازندگی و همچنین کلیه کسانی که به مصالح عمومی ایران و وحدت و تقویت روزافزون جبهه اصلاحات تعلق خاطر دارند، تقاضا می‌شود که از طرح اظهارات یا پاسخگویی به نظرات، که فضای تنش‌آلود و مبهم کنونی را تشدید کند خودداری کنند. در زمان مقتضی حزب کارگزاران سازندگی ایران در قالب یک بیانیه نظرات کامل خود را در این زمینه اعلام خواهد کرد. مرعشی خاطرنشان کرد: انتظار این است که همه فعالان اصلاح‌طلب در شبکه‌های مجازی و غیر آن، وحدت جبهه اصلاحات و ظرفیت تاثیرگذاری مثبت برای آینده ایران را پیش‌فرض اعمال خود قرار داده و به تنش‌ها و تشتت‌ها خاتمه دهند.» روز چهارشنبه، نشست اعضای شورای مرکزی کارگزاران هم برگزار شد که فرزانه ترکان درباره آن توضیح داد: «ما آقای نجفی را در این حادثه مقصر می‌دانیم، ولی باید نقدی به تحولات سیاسی گذشته و انتخاب‌ها و موضع‌گیری‌های قبلی خود داشته باشیم، اینکه حضور دوباره آقای نجفی در عرصه سیاسی و فعال شدنشان به صلاح بود یا خیر و امیدواریم در آینده شاهد اتفاقاتی این چنین نباشیم و فعالان سیاسی بتوانند نظمی در زندگی سیاسی و خانوادگی‌شان برقرار کنند». محسن آرمین فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم نوشت: «نجفی هرچه بود به عنوان یک فرد تمام شد، اما داستان او قصه ناتمام انسان است که از آدم تا امروز و تا دنیا دنیاست ادامه دارد. آن چه مربوط به من فردی ماست، همین جنبه از ماجرای نجفی است. چه خوب نوشته بود یکی از دانشجویانش که نجفی قربانی توانمندی‌های خارق‌العاده و اعتماد به‌نفس کاذب خود شد. او همیشه فکر می‌کرد با توانایی‌های خدادادی هر اتفاق و جریانی را در زندگی خود می‌تواند مدیریت و کنترل کند. اما به گمانم این نابغه، شاگرد اول ام‌.آی.تی قربانی دو چیز شد: چیزی که داشت و چیزی که نداشت.»