اصرار بر افتادن ایران در تله FATF این بار از وزارت خارجه آمریکا

سرویس سیاسی ـبرخلاف آنچه طیف همسو با دولت و مدعی اصلاحات و اعتدال ادعا می‌کند، آمریکا و اروپا در مقام گردانندگان اصلی ‌FATF تاکنون بارها بر تصویب و اجرای توصیه‌ها و لوایح خودتحریمی FATF اصرار و تصریح کرده‌اند تا کشور را پس از دام برجام به تله FATF بکشانند. صدای این توطئه این‌بار آشکارا از وزارت خارجه آمریکا بلند شده است.
مایک پمپئو به تازگی در نشست خبری مشترک با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان صراحتا خواستار تصویب بدون تاخیر و بدون شرطِ لوایح گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از سوی ایران شده است.
وزیر خارجه آمریکا گفته: «ایران بطور کامل نتوانسته تعهدات خود ذیل برنامه اقدام FATF که در سال ۲۰۱۶ پذیرفته است را اجرا کند. به عنوان بخشی از برنامه اقدام، ایران متعهد شده که دو کنوانسیون پالرمو (مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی) و CFT (مقابله با تامین مالی تروریسم) را تصویب کند؛ اما همان‌طورکه از اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان(!) انتظار داشتیم، آنها تصمیم گرفته‌اند این کار را انجام ندهند.»
علیرغم تأکید عیان پمپئو، مدعیان اصلاحات و اعتدال مدعی بودند که آمریکا خواهان پیوستن ایران به FATF نیست! با حق شرط هم می‌توان از مخاطرات تصویب این لوایح و پیوستن به FATF محفوظ ماند! شاهد خلاف واقع بودن این ادعا البته تنها اظهارات اخیر پمپئو نیست. پیش از این، مقامات آمریکایی و اروپایی مرتبا بر تصویب لوایح خودتحریمی FATF در ایران تصریح داشته‌اند. FATF نیز دست کم دو بار با صدور بیانیه‌ رسما حق شرط ایران را رد کرده است.


رئیسFATF مارشال بیلینگزلی که همزمان معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا هم هست، چندی پیش در پاسخ به سؤال نماینده کنگره آمریکا که «ما چگونه باید فشارها بر حکومت و نهادهای مالی ایران را حفظ کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها نتوانند شکاف‌هایی برای دور زدن تحریم ایجاد کنند؟» گفته بود: «باید مصرانه از آنها بخواهیم قوانین مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی لوایح مرتبط با FATF را در ایران تصویب کنند!» وی در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم اعتراف کرده بود که «برای مقابله با ایران همکاری نزدیکی با اسرائیل و عربستان داریم.» پیشتر هم خوان زاراته، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود: «برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌تر‌کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل در FATF نیاز است.»
جالب اینکه معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا هم از طولانی‌شدن روند تصویب لوایح مرتبط با FATF گلایه کرده‌ بود! سیگنال مندلکر گفته بود: «روند تصویب لوایح وابسته به FATF در مجلس ایران از جمله کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم(CFT) خیلی طولانی شده و ما نسبت به آن اعتراض داریم.»
ماتیو لویت، مدیر برنامه مقابله با تروریسم و جاسوسی در موسسه واشنگتن در امور خاور نزدیک نیز گفته: «نظارت‌های FATF بر فعالیت‌های بین‌المللی ایران باید افزایش یابد. یکی از روش‌های تضعیف محور مقاومت و قدرت‌زدایی جنگ‌های نیابتی، گسترش نظارت بر فعالیت‌‌های مالی ایران است.»
آنها بارها مهلت ایران برای اجرای خواسته‌های خود را تمدید کرده‌اند تا بستر زمانی بیشتری برای چانه زنی خدمتگزاران لوایح خودتحریمی مهیا کنند.
در چنین شرایطی مدعیان اصلاحات مدعی‌اند که با عدم تصویب لوایح FATF دست به خودتحریمی زده‌ایم! حتی کارگروه اقدام مالی FATF در گزارشی 80 صفحه‌ای، اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل به اصطلاح هدف خود برای مقابله با‌اشاعه تسلیحات کشتار جمعی تعریف می‌کند! این یعنی درست برعکس ادعای واهی مدعیان اصلاحات، FATF مسیرهای دور زدن تحریم‌ها را مسدود و کشور را دچار خودتحریمی می‌کند.
این طیف که دستشان از منطق و استدلال خالی است، می‌گوید تضمینی برای حل مشکلات اقتصادی در صورت همکاری ایران با FATF نمی‌دهیم، فقط بهانه را از دست آنها می‌گیریم! می‌خواهند بهانه را از دست دولت‌هایی بگیرند که خون میلیون‌ها انسان مظلوم از دستشان می‌چکد و با عروسک خیمه شب بازی FATF و ادعای منع تأمین مالی تروریسم، برای افزایش دقت سلاح‌های تحریمی خود تلاش می‌کنند.
افراطیون مدعی اصلاحات و اعتدال با وجود نشانه‌های آشکار و آگاهی از تقلای گرگ‌ها برای کشاندن ایران به دام کنوانسیون‌های پخت و پز شده در اتاق‌های فکر استکبار، حامی همکاری ایران با FATF و تصویب لوایح خودتحریمی آن هستند و پیوندشان با اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران را جار می‌زنند.