گزارش همدلی از استعفای وزیر آموزش و پرورش گزارش یک استعفا

همدلی| از صبح 5 شنبه، اخبار غیررسمی و متناقضی پیرامون تقدیم استعفای سیدمحمد بطحایی به رئیس جمهور در آخرین جلسه هیات دولت منتشر و دلایل مختلفی از شرکت در انتخابات مجلس و عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و ناکامی در رتبه‌بندی معلمان در سال جاری، برای آن ذکر شد.
معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خبر پذیرش استعفای وزیر آموزش و پرورش که توسط برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر گردیده است، تکدیب می‌شود.
خبر استعفای وزیر در شرایطی منتشرشد که ساعاتی قبل از این خبر، توئیتی از بطحایی مبنی بر رایزنی با سازمان امور اداری و استخدامی برای اصلاح حقوق دانشجومعلمان منتشر شد. بطحایی در این توییت هیچ اشاره ای به استعفا نکرده بود.
در نهایت در آخرین ساعات روز گذشته، دفتر سخنگوی دولت با انتشار اطلاعیه دو پاراگرافی با تایید خبر استعفا اعلام کرد: به دنبال استعفای بطحایی، رئیس جمهوری نیز پیش از موعد مقرر ثبت نام برای کاندیداتوری مجلس موافقت کرده است. سرپرست وزارتخانه آموزش و پرورش روز شنبه از طرف ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.


علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در گفت و گو با بخش خبری ساعت 14 شبکه یک گفت: «روز سه شنبه آقای بطحایی با رئیس دفتر رئیس جمهور تماس گرفتند و ‌از آقای واعظی درخواست کردند تا پایان مدت زمانی که در قانون برای پذیرش استعفا مشخص شده است؛ تا آن زمان رئیس جمهور موافقت خود را اعلام کنند و‌رئیس جمهور نیز بنا بر درخواست آقای بطحایی با استعفا موافقت کردند.»
سخنگوی دولت در پایان از انتشار متن استعفای وزیر آموزش و پرورش دولت در روز شنبه ابتدای هفته خبر داد و گفت: البته گمانه‌زنی‌هایی را از طیف‌های مختلف مشاهده کردم، اما هرآنچه که در ذهن آقای بطحایی بوده در نامه استعفا نوشته شده است»
هر چند برخی منابع آگاه آموزش و پرورش گفتند عدم توجه دولت به اجرای طرح رتبه‌بندی و پرداخت معوقات دلیل استعفای آقای وزیر بود، اما در نهایت دولت، شرکت در کاندیداتوری مجلس را علت پذیرش استعفا دانست.
بر اساس این گزارش، سرپرست وزارتخانه آموزش و پرورش روز شنبه(امروز) از طرف ریاست‌جمهوری اعلام خواهد شد.
جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره دلایل استعفای بطحایی به تسنیم گفته است: «دلیل اصلی این استعفا، مشکلاتی بود که در مسیر آموزش و پرورش وجود داشته از جمله طرح رتبه‌بندی فرهنگیان که باید طبق قانون اجرا می‌شد و وزیر هرچه تلاش کرد موفق نشد مصوبه برای انجام آن از دولت بگیرد.»
وی افزود: مطالبات فرهنگیان و بازنشستگان از جمله موارد دیگر است که آموزش و پرورش را دچار چالش کرده است. همچنین بخاطر مسائل و حواشی که اخیرا در مدارس پیش‌ آمد نیاز بود تا معلمان پرورشی جذب کند که مجوز این کار را به وزیر ندادند. دولت باید ۱۶۰۰ میلیارد به آموزش و پرورش می‌‌‌داد تا مطالبات فرهنگیان را پرداخت کند و این کار هم انجام نشد و همکاری دولت با بطحایی در شب عید هم همکاری خوبی نبود.
مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توئیتی در واکنش به استعفای سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نوشت: « فارغ از دلایل استعفای وزیر محترم، باید گفت که متاسفانه دولت کمترین توجه را به فرهنگیان داشته است، از عدم اجرای کامل طرح رتبه بندی گرفته تا عدم افزایش حقوق دانشجو معلمان و عدم پرداخت مطالبات معلمین اعزامی به مدارس خارج از کشور و غیره رویکرد دولت به نظام  آموزش‌و پرورش باید تغییر کند».
بهرام پارسایی نماینده شیراز و عضو فراکسیون امید در انتقاد به استعفای بطحایی در صفحه توئیتر خود نوشت: «آقای وزیر آ.پ حتی اگر قصد شرکت در انتخابات مجلس داشتید، بهتر بود در واکنش به فجایعی همچون مدرسه غرب تهران و زاهدان و تاکستان، یا براى عذرخواهى از فرهنگیانی که پاسخى براى مطالباتشان نداشتید، استعفا می‌کردید تا لااقل به‌عنوان فردی مسئولیت شناس، شانس رای آوردن داشته باشید.»
طی چهار دهه گذشته با احتساب فعالیت ۱۴ وزیر، عمر وزارت وزرای آموزش و پرورش به طور متوسط نزدیک به ۳ سال است که این میانگین در دولت 6 ساله روحانی به 2 سال کاهش می‌یابد.
علی اصغر فانی و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی قبل از بطحایی جامه وزارت آموزش و پرورش را بر تن داشتند.
سید محمد بطحایی در دولت دوازدهم و با کسب ۲۳۸ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۸۸ رای به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم انتخاب شد. و از شهریور ۹۶ تا خرداد امسال سکاندار این وزارتخانه بود. او پیش از این قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز بوده‌است.
بطحایی پیش از این نیز از سوی مجلس تهدید به استیضاح شده بود. سید محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی روز 13 خرداد ماه در گفت‌وگو با الف با بیان اینکه طرح استیضاح محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مجلس تهیه شده، گفته بود: زمانی که اینجانب طرح را امضاء می کردم 15 امضاء داشت.
او دلایل استیضاح را چنین بر شمرده بود: اجرای سند 2030 در برخی مدارس، عزل و نصب‌ها، عدم رعایت شایسته سالاری، اجرا نکردن قانون مصوب مجلس برای استخدام معلمان حق التدریسی و مشکلات عدیده فرهنگیان.