جهانبخش‌محبی نیا مدینه فاضله

این حق ما است که نسبت به آینده کشورمان به‏ویژه نهادهایی مانند آموزش‏و‏پرورش، آموزش عالی و ارگان‏های رسمی و قانونی نگران باشیم. متاسفانه حقوق موصوف نادیده گرفته می‏شود، به رسمیت شناخته نمی‏شود و اگر آن را جدی مطالبه کنیم، فرض بر این می‏گیرند که به جنایتی بزرگ دست زده‏ایم. در هر صورت اینجا خانه ماست، آشیانه و گهواره تمدن ماست، دارایی ماست، غرور ما بسته به آن است. زمانی ادعا داشتیم اگر آموزش‏و‏پرورش را در اختیار ما بگذارند، مدینه فاضله افلاطون، فارابی و دگران را در ایران خواهیم ساخت. اما هم اینک از علت استعفای وزیر آموزش‏و‏پرورش نه‏تنها رسانه‏ها، پارلمان، اعضای هیئت دولت، بلکه خود آموزش‏و‏پرورشی‏ها هم اطلاعی دقیق ندارند. بدون شک ریشه بسیاری از نابسامانی‏های جامعه، خصومت و کدورت‏های سیاسی و توقف اجتماعی به بنیان لرزان تعلیم‏و‏تربیت رسمی و غیررسمی بر‏می‏گردد. داستان چیست؟ اکثر تصمیم‏ها که بر سرنوشت ما و همنوعان اثرگذار است، فردی و خارج از منطق قانونی گرفته می‏شود. بالاخره کی جامعه صاحب هویتی خواهد شد که ملت رسمیت یابد و به عنوان صغیر، کل‏ الانعام و مجنون شناخته نشود. به دور از ادعاهای موهوم و متورم ملت‏ها درباره سابقه خانه و کاشانه‏شان، جامعه ایران هزاران سال پیش در زمینه آموزش صاحب دم‏و‏دستگاه، افتخار، عظمت و شایستگی بوده است.
در دوران هخامنشیان، آتشکده‏ها ساختار رسمی آموزش را بر عهده داشت و علاوه بر متون مذهبی تکیه بر آموزه‏های زردشتی، تدریس نجوم، ریاضیات و طب در دستور‏کار بوده است، البته آموزش خاص اشراف بود و موبدان (روحانیان زردشتی)، شاهزادگان و دولتمردان، جامعه هدف آموزش بود.
در دوره ساسانی، ایران صاحب دانشگاه بود و زمانی که مدرسه آتن در سال ۵۲۹ تعطیل شد، دانشگاه گندی‏شاپور مامن دانشمندان یونانی شد. نخستین چاپخانه سربی در تبریز شروع به کار کرد و نخستین مدرسه به سبک نوین با همت میرزا‏حسن‏خان رشدیه در ۱۲۵۴ در ارومیه راه‏اندازی شد و یک سال بعد، تبریز صاحب مدرسه شد. اما اینک مراکز استان‏ها از ایده‏دهی، خلاقیت و نو‏آوری بهره‏ای نمی‏برند. با ایده عباس‏میرزا و همت امیرکبیر صاحب دارالفنون و تبادل علمی در قالب آموزه‏های سنت و مدرن شد.
متاسفانه هم اینک فرهنگ جامعه ایران در معرض تندبادهای استحاله و یا پسرفت‏های قبیلگی و استبدادی مخصوص دوران قاجار و پهلوی است. در برخورداری از اوج پیشرفت‏های ارتباطی و فناورانه که نسل پنجم مخابرات فضای جامعه جهانی را دستخوش دگرگونی‏های غیرقابل باور کرده است، در شهرهای ایران هنوز فرهنگ الواطی، داش‏مشدی‏گری، قرق‏کردن محلات با تیر و تبر و ده‏ها نمونه پس‏روی جامعه‏شناختی به چشم می‏خورد. قطب‏شدن بعضی اراذل و اوباش و نوچه‏پروری و دور‏زدن محاکم قضائی و مراکز انتظامی که به مجاهدت، تلاش، تحصیل و پول نیازی ندارد، گاهی بیشتر از سایر طبقات اجتماعی ارزش پیدا کرده است. هنوز خالکوبی و تیغ‏زنی به عنوان ارزش در جامعه نمود عینی دارد و هر روز بر دامنه آلودگی ها افزوده می‏شود. بدون قطع بخش اعظمی از نشانه‏های پیشرفت و همچنین پسرفت به آموزش‏و‏پرورش برمی‏گردد. خلاقیت، هویت،


ابتکار، مجاهدت، ادب، حریت، آزادی، تدین و استقلال جوامع با رنگی که بر تخته سیاه‏و‏سفید کلاس‏ها نقش می‏بندد، در ارتباط است.
آیا آموزش‏و‏پرورش در ایران چنان آراستگی را یافته است که با شستن ناپاکی‏ها از چهره جامعه، کلید توسعه را به دست بگیرد و از منظر سلسله مراتب، اهمیت ذاتی خود را در هیئت دولت، مجلس، قوه قضائیه و کل حاکمیت به‏نحوی به دست آورده است که برای اداره دانشگاه فرهنگیان، رتبه‏بندی معلمان و پرداخت به‏موقع پاداش و مطالبات فرهنگیان با کمبود اعتبارات نجومی مواجه نشود.
آیا آموزش‏و‏پرورش قادر است خود را از منطقه شکار راست و چپ یا اصولگرایان و اصلاح‏طلبان برهاند و فرآیند تعلیم‏و‏‏تربیت را برای نظام رام کند. آیا معلمان با هر گرایش در اداره آموزش‏و‏پرورش سهمی دارند و آن سهم به رسمیت شناخته شده است؟!
به گمانم خیلی دیر شده است، مگر لطفی از آستانه حضرت سبحان جامعه را مددکار باشد. ان‏شاء‏الله وصال این تمنا بعید نباشد.
سایر اخبار این روزنامه
در گفت‌و‌گو با نصرت‌الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن مطرح شد شرط لازم اما ناکافی آمریکا برای مذاکره با ایران جهانبخش‌محبی نیا مدینه فاضله توصیه‌هایی برای شنا و آبتنی در آستانه گرمای هوا که باید رعایت کنید تابستان توی آب! کوهکن، نایب‌رئیس ‌جبهه پیروان خط امام و رهبری: باهنر برای انتخابات مجلس به صحنه می‌آید موج دوم ملخ‌ها در حالی آغاز شده که موج شدید گرما سبب کوتاهی سفرشان به ایران می‌شوند «ابتکار» دلایل استعفای برخی از وزرای دولت تدبیروامید را بررسی می‌کند دولت روحانی رکورددار استعفا «ابتکار» دلایل و پیامدهای تحریم پتروشیمی خلیج‌فارس را بررسی می‌کند پتروشیمی سودای تازه آمریکایی‌ها روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان ایران و ترکیه می‌توانند به روند خونبار منطقه خاتمه دهند وزیر کشور تاکید کرد افزایش اختیارات استانداران متهم ابربدهکار بانکی: با پول معلمان پورشه و مازراتی نخریده‌ام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: باید از ظرفیت نهادهای مدنی برای تصمیم‌گیری‌ها بهره برد