ره آورد مازندران رها شده - انباشت زباله و معصیت‌های گسترده

خبر کوتاه و عکس‌ها گویا بودند که، «هم‌زمان با روز عید سعید فطر، عده‌ای زن و‌ مرد، بدون هیچ‌گونه پوششی و بسیار زننده در مقابل چشم همگان با قایق در سد لفور به تفریح پرداختند!».
عکس‌ها با زیرنوشته‌ها در فضای مجازی، صد‌ها هزار بار دست به دست شد و این اولین‌بار بعد از انقلاب است که در مازندران، تا این اندازه، هنجارشکنی می‌شود و البته، مایه تاسف و تاثر فراوان است.
استان مازندران سرزمین مردان و زنان با ایمانی است که تاریخ تبرستان، گویای این مدعا است و تنها طی انقلاب و جنگ، این خطه بیش از (10284) شهید تقدیم نظام نموده است که سلحشوری مردان بی‌باک این دیار، زبانزد رزمندگان جبهه‌های نبرد و ترس‌آور لشکر‌ها و تکاوران دشمن بود و آوازه ایمان مردم‌اش، در سینه تاریخ حک شده است.
اینک این استان کانه رها شده است؛ مسئول ارشد آن، سخت مشغول عکس‌انداختن از دید و بازدید‌ها و خبرسازی حضورش در همه‌جا البته بدون دست‌آورد مشخصی برای استان است و ادارات آن فشل و بسیاری از مدیرانش، ابن‌الوقت و بدون هدف و برنامه‌اند!، کار فرهنگی در این دیار، حلقه مفقوده و بی‌نام و نشان است و اگر کسی بگوید «مستاجر کمپ تفریحی سد آیت‌الله صالحی مازندرانی = البرز» از اقدام خود، در اجاره دادن قایق‌ها به برهنگان، از مسائل خلاف شرع و قانون ناآگاه بود؛ سخن گزافی گفته است، چه آنکه او بیش از دیگران با مقررات آشنا بود، اما از خیلی وقت‌ها پیش، او برای درآمد بیشتر، تن به چنین کاری داد و متولیان امر، گزارشات مردمی بسیاری داشتند که حتی شب‌ها نیز، اصحاب هوا و هوس، در این نقطه، حیاط خلوتی گیر آورده‌اند که تا به نیمه‌شب مشغول شرب خمر و پای‌کوبی و لخت‌گردی هستند و فیلم‌ و عکس‌های خود را در اینستا و پروفایل‌ها می‌گذاشتند و مردم متدین منطقه نیز از آزار و مستی آنان کلافه شده‌اند و دریغ از پاسخ‌گویی مسئولی و یا دل‌سوزی احدی؟!!!.


چنان پرده حیا و قانون‌گریزی، در این جماعت دریده شد که در روز عید فطر، جلوی چشم صد‌ها مسافر، این‌گونه عریان شده‌اند و این جا را با آنتالیا و کاباره‌های شرق آسیا اشتباه گرفته بودند!
محل سد قبل از آب‌گیری، علاوه بر تخلیه ساکنان بومی آن، محل دفن چند تن از شهدا هم بود که با تدبیری خاص قبر را با شهیدش از آن نقطه منتقل کرده‌اند تا زیر آب نمانند. اینک در سرزمین شهیدان و زادگاه پهلوانان و دین‌داران آن دیار، شاهد بدترین دهن‌کجی‌ها به قانون و ارزش‌های دینی و ملی‌مان هستیم که هرگز تاکنون تا بدین حد در این دیار مسبوق به سابقه نبوده است!!.
استانی رها با دپوی زباله‌ها و انباشت معصیت هوس‌ران‌ها، که اکنون نیروی انتظامی و دادستانی باید جور بی‌عرضگی مدیران دولتی و فرهنگی و گردشگری را بر دوش بکشند!.
به عنوان حامی دولت، دردمندانه باید بگویم که گویا دولت اساساً دغدغه‌ای در استان‌ها ندارد، برای همین انتخاب مدیران فشل و فرصت‌طلب و ناکارآمد، امر متداولی در استان‌ها شده است. مازندران هم یکی از آن همه استان‌هاست و کسی به کسی نیست!!.
کار فرهنگی و متولیان امور مربوطه در مازندران نیز به خبرسازی از دید و بازدید‌ها محدود شده و کار‌ها در این استان، بر روی هم تلنبار می‌شود.
در چنین وضعیت و شرایطی دلسوزان و قانونمندان، چه انتظاری می‌توانند داشته باشند؟!.
پیش‌تر در یک روزنامه محلی مازندران، چنین وضعی پیش‌بینی و تذکر داده شده بود، اما گوشی برای شنیدن نبود و اکنون نیز که سر و صدا‌ها بخوابد، از جای دیگری شاهد بدترین اتفاق‌ها خواهیم بود که گویا این کار‌ها هدف‌مند بوده و با اهداف خاصی هم دنبال می‌شود! و اراده‌ای در متولیان اجرایی آن، وجود ندارد که از چنین رخداد‌هائی پیشگیری کنند.
این فاجعه، نمونه کوچکی از واقعیت‌های جاری، زیر پوست سواحل تفریحی، ویلاهای بی‌شمار خصوصی در نقاط مختلف استان و آبشار‌ها، مناطق جنگلی و کوهستانی در مازندران است.
سرازیر شدن صد‌ها هزار نفر مسافر، تنها در چند روز تعطیلات، قصه‌های پر غصه‌ای است که نیاز به برنامه‌ریزی، نظارت و دقت و اجراء بدون تنزل قوانین دارد که، به‌هیچ‌وجه مدیریت عالی دولت و هم‌پیمانان او در ساختار مدیریت این استان، به آن نمی‌اندیشند!، مگر اتفاقی این‌گونه بیافتد آن‌گاه، بلافاصله جلسات و مصاحبه بگیر و ببند و عکس و فیلم و انتشار گسترده آن و... در انتها هیچ!!.
مازندران با انبوهی از زباله‌ها و پسماند‌های به جا مانده از سیل مسافران، دچار مشکلات عدیده‌ای است اما در این‌میان، فضای متنوع استان، محملی برای عده‌ای شده است که، هوس‌رانی‌شان را با نمایش پول و ثروت و ماشین‌های آن چنانی و ویلا‌های لاکچری‌شان، بدون ترس و واهمه از قانون و شرع، عرضه کنند و متاسفانه مسئولان استانی در خوابی عمیق فرو رفته‌اند.
لذا مردم نمی‌دانند چه کنند، اگر خودسرانه اقدام کنند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود؟!
اگر اقدامی نکنند، در میان بهت و حیرت و اشک و آه و بی‌عرضگی متولیان امور اجرایی، بر تمدن و فرهنگ شهادت و ایثار و ایمان مردم این دیار تاخته می‌شود!
امیدوار هستیم رئیس‌جمهور محترم باتوجه به سوگندی که یاد کرده‌اند، به مسئولیت محوله خود عمل کنند و نگذارند مدیران ناتوان و نماینده عالی او، بیش از این تعلل کنند. نباید زحمات دولت، این‌گونه از بین برود و مورد سوءاستفاده بحران‌سازان قرار گیرد!
هرگز مازندران، در چهل سال اخیر، تا به این حد مدیران فشل و ناکارآمد به خود ندیده است، این همان پاشنه آشیلی است که مازندران را در ورطه بدترین ناهنجاری‌های اجتماعی - سیاسی و فرهنگی قرار داده است، روز‌ها و ماه‌های آتی، شاهد مسائل بیش‌تری خواهیم بود که ممکن است، فضای استان را به شدت ملتهب کند.
امضاء محفوظ
سایر اخبار این روزنامه
تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی 60 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد واکنش مدیران صنعت پتروشیمی ایران به تحریم جدید آمریکا: صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست ره آورد مازندران رها شده - انباشت زباله و معصیت‌های گسترده موسوی با اشاره به تحریم شرکت‌های پتروشیمی ایران: تنها یک هفته صبر، پوچ بودن ادعای آمریکا برای مذاکره با ایران را ثابت کرد انتخابات پارلمان اروپا و ایران وزیر دفاع یمن: به نزدیکی شهر نجران عربستان رسیده‌ایم قاضی دادگاه لاهه خواستار بررسی دوباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان شد درگیری های لفظی تند ترامپ و رئیس کنگره آمریکا حضور خودروهای زرهی اماراتی در خیابان‌های سودان برای سرکوب معترضان کودکی که مرده به دنیا می‌آید در بازار جهانی؛ قیمت دلار بار دیگر کاهشی شد امپراتوری فعالیت‌های مخفیانه سعودی‌ها در آفریقای جنوبی ادعای پایگاه لبنانی: نزار زکا تا 48 ساعت دیگر وارد بیروت می‌شود قیمت‌های غیرواقعی در بازار خودرو می‌شکند واکنش مدیران صنعت پتروشیمی ایران به تحریم جدید آمریکا: صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست واکنش مدیران صنعت پتروشیمی ایران به تحریم جدید آمریکا: صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست واکنش مدیران صنعت پتروشیمی ایران به تحریم جدید آمریکا: صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست واکنش مدیران صنعت پتروشیمی ایران به تحریم جدید آمریکا: صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست واکنش مدیران صنعت پتروشیمی ایران به تحریم جدید آمریکا: صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست