قاضی دادگاه لاهه خواستار بررسی دوباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان شد

قاضی دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار از سرگیری پرونده جنایات جنگی آمریکا در افغانستان شد.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی، «فاتو بن سودا» قاضی دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه روز جمعه خواستار ادامه بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان شد.
«فاتو بن سودا» با انتشار دادخواستی 17 صفحه‌ای نوشت: این دادخواست می‌تواند پرسش‌های مهمی که توسط قاضی برای رد درخواست جنایات جنگی آمریکا در افغانستان مطرح شده را شفاف کند.
وی همچنین تاکید کرد که بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان به سود دادگاه کیفری بین‌المللی است.


به نوشته شبکه خبری الجزیره، در ماه آوریل قاضی به دلیل عدم همراهی آمریکا و طالبان در بررسی پرونده جنایات جنگی در افغانستان، موفقیت‌آمیز نبودن این موضوع را رد کرد.
بن سودا با بیان اینکه رد بررسی جنایات جنگی در افغانستان برخلاف فلسفه وجودی دادگاه است، گفت: وظیفه دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه بررسی جنایات جنگی است، حتی زمانی که مقامات یک کشور تمایلی به همکاری در این رابطه نداشته باشند.
این قاضی دادگاه در ادامه گفت: وجود برخی مشکلات در روند بررسی یک پرونده بخشی از این موضوع بوده و باید پیگیری شود.
وی افزود: درخواست وی برای از سرگیری تحقیقات در مورد جنایات جنگی در افغانستان بیان یک روند قانونی دادگاه کیفری بین‌المللی است.
بن سودا خاطرنشان کرد: طالبان و سایر گروه‌های نظامی از سال 2009 (1388) بیش از 17 هزار غیرنظامی را مورد هدف قرار دادند که در این بین تاکنون 7 هزار غیرنظامی کشته شده است.
الجزیره در ادامه افزود: اگر دادگاه اجازه تجدید نظر خواهی را دهد این روند یک ماه به طول خواهد انجامید.
این درحالی است که واشنگتن در ماه آوریل، ویزای فاتو بنسودا را لغو کرد و هشدار داد که با دیگر اعضای دادگاه کیفری بین‌المللی نیز برخورد مشابه خواهد شد.
چندی پیش دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه گزارش داد که آمریکا ویزای رئیس این دادگاه را باطل کرده است.
دفتر«فاتو بنسودا» رئیس دیوان کیفری بین‌المللی این خبر را تایید کرده است.
اخیرا مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا تهدید کرده بود که در صورت درخواست دیوان برای بررسی و تحقیق جرایم جنگی آمریکا در افغاستان ویزای اعضای این نهاد بین‌المللی برای سفر به خاک آمریکا را تعلیق خواهد کرد.
رئیس دیوان کیفری بین‌المللی در سال 1396 خواستار تحقیق درباره ارتکاب جرایم جنگی نیروهای خارجی در افغانستان شده بود، تحقیقاتی که شامل جرایم جنگی و تخلفات نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان نیز خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی 60 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد واکنش مدیران صنعت پتروشیمی ایران به تحریم جدید آمریکا: صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست ره آورد مازندران رها شده - انباشت زباله و معصیت‌های گسترده موسوی با اشاره به تحریم شرکت‌های پتروشیمی ایران: تنها یک هفته صبر، پوچ بودن ادعای آمریکا برای مذاکره با ایران را ثابت کرد انتخابات پارلمان اروپا و ایران وزیر دفاع یمن: به نزدیکی شهر نجران عربستان رسیده‌ایم قاضی دادگاه لاهه خواستار بررسی دوباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان شد درگیری های لفظی تند ترامپ و رئیس کنگره آمریکا حضور خودروهای زرهی اماراتی در خیابان‌های سودان برای سرکوب معترضان کودکی که مرده به دنیا می‌آید در بازار جهانی؛ قیمت دلار بار دیگر کاهشی شد امپراتوری فعالیت‌های مخفیانه سعودی‌ها در آفریقای جنوبی ادعای پایگاه لبنانی: نزار زکا تا 48 ساعت دیگر وارد بیروت می‌شود قیمت‌های غیرواقعی در بازار خودرو می‌شکند واکنش مدیران صنعت پتروشیمی ایران به تحریم جدید آمریکا: صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست واکنش مدیران صنعت پتروشیمی ایران به تحریم جدید آمریکا: صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست واکنش مدیران صنعت پتروشیمی ایران به تحریم جدید آمریکا: صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست واکنش مدیران صنعت پتروشیمی ایران به تحریم جدید آمریکا: صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست واکنش مدیران صنعت پتروشیمی ایران به تحریم جدید آمریکا: صنعت پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست