جلوتر بیایید افشاگری می‌کنم

آرمان- زینب مختاری: وزیر نفت گفت: تنها انگیزه‌ام از ماندن در وزارت نفت این است که تلاش کنم نگذاریم آمریکا به هدفش برسد و تا جایی که در توانم است از درد و رنج مردم کم کنم. بیژن زنگنه اظهار کرد: نیامده‌ام برای بقای خودم پول مردم را به کسی دهم و برای خودم رفیق درست کنم؛ به هر کسی لبخند بزنم چیزی نصیبش می‌شود و تشکر می‌کند اما من آدم خوش‌اخلاقی نیستم زیرا در این صورت نسبت به پول وزارت نفت طمع می‌کنند. او با بیان اینکه من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند تاکید کرد: بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم، نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. بیژن زنگنه به سوال‌های مهمی در رابطه با اوضاع و احوال وزارت نفت و همچنین اتهام هایی که این روزها توسط برخی مخالفانش در مجلس و شخصیت های دیگر به او نسبت داده می شود پاسخ های در خور توجه ای داد که به طور مثال وزیر نفت در پاسخ به این سوال خبرنگار که از او پرسید: حرف‌هایی که درباره‌ شخص شما می‌گویند دروغ است، ریشه این نگاه‌ها چیست و از کجا نشأت می‌گیرد؟ گفت: زبان گویا، جیب بسته و کمربند محکم!
پس از انتخاب دوباره بیژن نامدار زنگنه برای پست وزارت نفت، فشارها روی یکی از باتجربه‌ترین چهره‌های جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت. وزارت نفت به‌عنوان بزرگترین منبع مالی دولت، می‌تواند برای هر گروه و دسته‌ای وسوسه‌انگیز باشد و وجود سد محکمی همچون زنگنه در برابر سوءاستفاده‌گران، مطامع افراد زیادی را به باد داده است. از همین رو همزمان با بازگشت تحریم‌ها و لزوم دورزدن آنها برای فروش نفت، عده‌ای به فکر بابک زنجانی شدن افتاده‌اند. در همین راستا، وزیر نفت در گفت‌وگو با خانه ملت، بار دیگر بدون تعارف، بر طمع این افراد تاخت و از جدیت خود در برابر آنان خبر داد. در همین ارتباط، زنگنه تصریح کرد: معتقدم وزرای نفت نباید بگذارند افراد ناسالم، نسبت به آنها طمع کنند. باید در کارمان، نسبت به همکاران و اموال مردم سخت‌گیر باشیم. عده‌ای می‌خواهند فضا را باز کنیم. من شخصا فضا را برای کسانی که می‌خواهند خدمت کنند باز می‌کنم و دستشان را هم می‌بوسم؛ اما اگر کسی می‌خواهد بیاید و از اموال مردم ببرد و پول را پس ندهد و اینکه کسی سفارشش را کند، هرگز این کار را نمی‌کنم. او افزود: اگرچه در مساله فروش نفت انعطاف داریم اما به این معنا نیست که بی‌حساب و کتاب کار کنیم.
دوستی و دشمنی بر اساس پول
وزیر نفت در ارتباط با ماجرای دستگاه پوز، از شکایت از نمایندگان تهمت‌زننده خبر داد و اظهار کرد: آیا اگر وزیر نفت بخواهد فساد انجام دهد، این طور با پوز آن هم در دفترش و علنی کار می‌کند؟! من با حقوق کارمندی زندگی کرده‌ام. هاضمه ما کوچک است. اگر من یک ریال پول حرام در زندگی‌ام بود، کسانی هستند که به اندازه یک‌میلیارد تومان بزرگش می‌کردند. زنگنه تاکید کرد: من نمی‌توانم از اموال بیت‌المال دست بردارم. اینجا (در وزارت نفت) پول بسیار است، اینجا در حالت عادی سالی ۱۵۰ الی ۱۶۰‌میلیارد دلار پول می‌چرخد. عده‌ای می‌خواهند چیزی از این پول به دست بیاورند.


جاسوسی از معاملات نفتی
زنگنه همچنین با اشاره به «بازار خاکستری» توضیح داد: وزارت نفت، فروش‌های غیررسمی یا غیرمتعارفی در قالب بازار خاکستری دارد که همه این فروش‌ها غیرعلنی است؛ زیرا اگر علنی باشد، آمریکا فورا جلوی آن را می‌گیرد. او تاکید کرد که نمی‌توان از میزان فروش نفت در این بازار خبری را بازگو کرد. وزیر نفت با اشاره به مشتریان قلابی و جاسوسی از معاملات نفتی، ادامه داد: شاید روزانه ۱۰ نفر برای خرید نفت مراجعه می‌کردند که ۷۰درصد آنها مشتری واقعی نیستند. محتمل است که بخواهند اطلاعات بگیرند که ما چطور نفت می‌فروشیم و چطور می‌خواهیم پول‌ را دریافت کنیم؛ می‌خواهند از تمام سیستم ما سردرآورند.
قرارداد توتال قانونی بود
وزیر نفت در پاسخ به انتقادات قرارداد توتال و عدم اخذ ضمانت نیز تصریح کرد: جنس قراردادهای IPC از نوع سرمایه‌گذاری است و هیچ‌سرمایه‌گذاری در زمان سرمایه‌گذاری به طرفی که به او مجوز سرمایه‌گذاری داده، ضمانت نمی‌دهد. قرارداد توتال نیز براساس الگوی قراردادهای IPC و مصوبات دولت تنظیم شده که این قراردادها به هیات تطبیق می‌رود و توسط هفت نفری که رئیس‌جمهور آنها را تعیین کرده، کنترل می‌شود و بعد به هیات عالی منابع هیدروکربوری که اعضای آن شامل دادستان کل کشور، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون انرژی، رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه است ارسال و تایید می‌شود و تمام این فرآیندها در قرارداد با توتال طی شده است.
اوپک به سمت فروپاشی؟
زنگنه درباره وضعیت اوپک اظهار کرد: ایران برنامه‌ای برای خروج از سازمان اوپک ندارد و ابراز تاسف می‌کند از اینکه بعضی از اعضای اوپک، این سازمان را به یک کانون سیاسی برای مقابله با دو عضو بنیانگذار اوپک یعنی ایران و ونزوئلا تبدیل کرده‌اند و از نفت به‌عنوان سلاح، علیه ما استفاده می‌کنند. وزیر نفت ادامه داد: نفت سلاح نیست و نباید نفت را سیاسی کرد؛ به اعتقاد من این کشورها اوپک را به سمت فروپاشی می‌برند. او افزود: در نهایت، عربستان هم از اوپک خارج نمی‌شود اما مسائلی از این دست، به حیثیت، کلیت، استحکام و ثبات اوپک آسیب می‌زند و مسئولیتش با کشورهایی است که این کار را می‌کنند.