وحدت اصولگرايان باز هم در ابهام

آرمان- حمید شجاعی: گرچه کشور هنوز حال و هوای انتخاباتی ندارد اما این مساله باعث نمی‌شود که جریانات سیاسی از تحرکات خود دست بکشند. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هر کدام به فراخور شرایط و موقعیت خود در جامعه دست به کنش سیاسی مد نظر خود می‌زنند. محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان می‌گوید: «روند انجام ائتلاف‌ها خیلی وقت‌گیر می‌شود. باید مرتب بنشینیم و مذاکره کنیم و هر دوره‌ای هم ائتلاف با یک اسم تازه آغاز می‌شود. این دوره هم این مشکل وجود دارد، اما هدف ما وحدت حداکثری اصولگرایان است. در جریان اصولگرایی و حتی نو اصولگرایی تاکنون هیچ بحثی برای ائتلاف با آقای احمدی‌نژاد انجام نشده و بعید می‌دانم که صحبتی هم پیش آید.»
اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان؟
بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی معتقدند انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه سال جاری از جهاتی بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است؛ چرا که هر جریانی بتواند در این انتخابات پیروز شده و بر جریان رقیب فائق آید، گام محکمی برای فتح و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در 1400 برداشته است. اساسا انتخابات مجلس می‌تواند محکی جدی برای جریانات سیاسی باشد که جامعه چه میزان به آنها و رویکردهایشان اقبال و روی خوش نشان می‌دهد. گرچه برخی نیز معتقدند که بسیار زود است که از حالا برای 1400 پیش‌بینی و برنامه‌ریزی انجام شود. در این بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به عنوان دو جریان بزرگ و شناخته شده در کشور که سیاست و قدرت مانند الاکلنگ میان این دو جریان دست به‌دست شده، برای انتخابات آتی برنامه‌های خاص خود را دارند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان گرفتار عملکرد دولت و نارضایتی مردم و البته مسائل مربوط به انتخابات هستند، ضمن اینکه سرمایه اجتماعی خویش را تا حدی از دست رفته می‌بینند. لذا در تلاشند در 9 ماه باقی مانده تا انتخابات مجلس، دولت را کمک کنند که تغییراتی در جهت رضایت مردم انجام شود تا آنها بتوانند از رضایت حاصل شده به نفع خود استفاده کنند. اما اصولگرایان شرایط دیگری را تجربه می‌کنند. آنها نه تنها نگرانی از مسائل نظارتی ندارند، لزومی هم به مشارکت حداکثری مردم نمی‌بینند. اصولگرایان بزرگترین مشکل خود را عدم وحدت، انسجام و همگرایی می‌بینند. جایی که حزب مؤتلفه، جبهه پایداری، جمنا و شورای وحدت هرکدام علم اصولگرایی به دست گرفته و همگان را به سوی خود فرامی‌خوانند. این تنها و بزرگترین معضلی است که در هنگامه انتخابات می‌تواند بار دیگر شکست اسفند 94 را برای آنها تکرار کند. هر چند مهم‌تر از اینها بحث میزان مشارکت مردم در انتخابات است که می‌تواند بازتاب‌های گسترده‌ای داشته باشد.
هدف اصولگرایانه


یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با چگونگی همگرایی در داخل این جریان با توجه به تک‌روی برخی احزاب اظهار داشت: ما حداکثر تلاشمان را خواهیم کرد که اصولگرایان را دور هم جمع‌کنیم. در این میان حتما جمنایی‌ها هم هستند. تلاش می‌کنیم گروه‌های دیگری هم در این میان باشند، اما اینکه همه آنها تحت عنوان جمنا وارد انتخابات شوند، فکر نمی‌کنم که اتفاق بیفتد، اما اکثر جمنایی‌ها هم در این ائتلاف خواهند بود. ایسنا نوشت؛ محمدرضا باهنر گفت: ما همیشه این مشکل را داریم که چون حزب قدرتمندی در کشور وجود ندارد، روند انجام ائتلاف‌ها خیلی وقت‌گیر می‌شود. باید مرتب بنشینیم و مذاکره کنیم و هر دوره‌ای هم ائتلاف با یک اسم تازه آغاز می‌شود. این دوره هم این مشکل وجود دارد، اما هدف ما وحدت حداکثری اصولگرایان است. وی در خصوص ائتلاف اصولگرایان با بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان افزود: ما اخیرا فضایی را ایجاد کردیم که جلساتی برگزار شود و با رقیبان هم گفت‌وگو کنیم، اما معنای این مذاکره، ائتلاف نیست. بالاخره لازم است در دوران انتخابات، رقابت داشته باشیم. ما می‌گوییم برای اینکه این رقابت‌ها تبدیل به خصومت و خشونت نشود باید گفت‌وگو کنیم، اما این معنایش ائتلاف با رقبایمان نیست. باهنر ادامه داد: انتخابات به معنای رقابت است. دو گروه اصلی در کشور ما اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هستند؛ در این میان گروه‌های فرعی هم ایجاد می‌شود، اما تهران اصولا در زمان انتخابات دو لیست دارد. به‌هرحال همانطور که گفتم ما داریم با رقبا تعامل می‌کنیم، اما به نظرم ائتلاف با رقیب معنایی ندارد. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان درخصوص پیشبرد طرح گفت‌وگوی ملی بیان کرد: هنوز این گفت‌وگوها تبدیل به ساختار نشده است که مثلا مشخص شود عده‌ای از طرف اصلاح‌طلبان و عده‌ای از طرف اصولگرایان چه کاری خواهند کرد. ما علاقه‌مند هستیم ضمن اینکه با جناح‌های مختلف سیاسی رقابت می‌کنیم، دشمنی نکنیم و در گفت‌وگوها خیلی از مشکلات را حل کنیم. طبیعی است که در حل برخی مشکلات مملکت بسیاری از مواضع ما و اصلاح‌طلبان مشترک است؛ مثلا اینکه تلاش کنیم رکود برطرف شود، تولید راه بیفتند و امثال این موارد، اعتقاد همه گروه‌های سیاسی در کشور است. بنابراین ما می‌گوییم آنجایی که باهم اختلاف نداریم، می‌توانیم همکاری کنیم که این تلاش را آغاز کردیم.
کاندیدای انتخابات مجلس نیستم
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ارتباط با حضور احمدی‌نژاد در مراسم افطاری‌اش و گمانه‌زنی‌ها برای انتخابات آتی اظهار کرد: این دعوت که واقعا یک دعوت عام بود و ایشان در همان قالب به مراسم تشریف آوردند. اما در جریان اصولگرایی و حتی نو اصولگرایی تاکنون هیچ بحثی برای ائتلاف با آقای احمدی‌نژاد انجام نشده و بعید می‌دانم که صحبتی هم پیش آید. باهنر تاکید کرد: از طرفی پیش‌تر فعالیت‌ها و حضور آقای احمدی‌نژاد هم برای ریاست‌جمهوری انجام شده بود که منتفی شد، اما اینکه وی برای انتخابات مجلس بخواهد با حزبی به میدان بیاید یا نه را باید صبر کنیم و ببینیم. بنابراین فکر نمی‌کنم علتی جز برای همان رفت‌وآمدهای مرسومی که گفتم، وجود داشته باشد. ضمن اینکه فکر نمی‌کنم خود احمدی‌نژاد هم میلی برای رفت‌ و آمد با اصولگرایان داشته باشد. این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص حضور در انتخابات آتی تصریح کرد: من حتما یک فعال سیاسی در انتخابات مجلس خواهم بود، چرا که نیرو و حزب داریم، اما شخص خودم برای انتخابات مجلس نمی‌آیم و برنامه‌ای ندارم.