پیامک گزارش کشف حجاب در خودرو

آرمان- مطهره شفیعی: خاطره فعالیت ایست‌های بازرسی به‌ویژه در دهه 60 و 70 در اذهان بسیاری افراد وجود دارد. افرادی که اقدام به متوقف‌کردن اتومبیل‌هایی می‌کردند که در آن خانم و آقا حضور داشتند و از آنها برای اثبات محرم‌ بودنشان درخواست مدرک می‌شد یا صدای ضبط اتومبیل‌شان بلند بود. انصار حزب‌ا... هیچ‌گاه فعالیت خود در این راستا را تکذیب نکرد. چنانکه عبدالحمید محتشم دبیرکل حزب‌ا... می‌گوید: «زمانی که حزب‌ا... تهران فعال بود عمدتا اعضای آن در جبهه بودند و زمانی که از جبهه به خانه و شهرهای خود می‌آمدند، مثلا علیه بدحجابی و مظاهر فحشا فعالیت می‌کردند ولی این فعالیت مستمر نبود، چراکه همان‌طور که گفتم این افراد جبهه می‌رفتند. از دهه70 به بعد چون جنگ نبود لازم بود یک تشکل مستمر و پیگیر ایجاد شود.» او تعریف می‌کند: «یادم هست که در یکی از تجمعات در خیابان پاسداران از ابتدای پاسداران تا برج سفید که نماد اشرافی‌گری محسوب می‌شد، راهپیمایی کردیم و در آنجا اعتراضاتی به اشرافی‌گری و سرمایه‌داری داشتیم، البته در راستای اعتراض به فساد در دستگاه‌های دولتی نیز تجمعی در برابر وزارت دارایی در خیابان 15خرداد برگزار کردیم. در بحث حجاب تجمعاتی را در میدان‌های مختلف از جمله ونک، ولیعصر و هفت‌تیر برگزار می‌کردیم.» اما این سوال مطرح بود آیا آن برخوردها با آنچه به تشخیص خودشان غیرمجاز بود، در قالب حزب‌ا... تعریف می‌شد؟ که محتشم اینگونه به این سوال پاسخ داد: «لباس شخصی یک اصطلاح عام و چندوجهی است که روزنامه‌های اصلاح‌طلب بیشتر مطرح می‌کردند. لباس شخصی می‌تواند اطلاعات ناجا باشد یا وزارت اطلاعات باشد یا حزب‌اللهی‌ها باشند و یا حتی افراد مشکوک باشند؛ چراکه لباس شخصی، آرم و نشانه ندارد و هرکسی می‌تواند باشد. ممکن است در جاهایی، حزب‌اللهی‌ها و انصار بوده باشند، ولی اینکه حکم کلی داده شود که لباس شخصی یعنی انصار حزب‌ا... و یا حزب‌اللهی غلط است. مثلا در حوادث سال 78 روزنامه «صبح امروز» که متعلق به حجاریان بود خیلی رجزخوانی می‌کرد، در حالی که ما در همان زمان گفتیم که ما هر کجا باشیم و حضور پیدا کنیم صراحتا می‌گوییم؛ بوده‌ایم و دلیل خود را نیز می‌گوییم و هیچ دلیلی برای مخفی‌کردن نداریم. مثلا می‌گفتند که شما وارد کوی شده‌اید، در حالی که ما وارد کوی نشدیم و این را هم اعلام کردیم.» با روي كار آمدن دولت محمود احمدي‌‌نژاد در سال 1384 طرح حجاب و عفاف از سوي رئيس‌جمهوري ابلاغ شد و ابتدا در تابستان سال 1385 با حضور ون‌‌هاي سبزرنگ گشت ارشاد در خيابان‌ها، طرح ارتقاي امنيت اجتماعي كليد خورد و در سال 1386 نيروي انتظامي اين طرح را رسما در برخورد با چكمه‌پوشان سطح شهر آغاز كرد. طي اين سال‌ها گشت‌هاي ارشاد پليس در اماكن و مراكزي از جمله مراكز خريد، كنسرت‌ها و سطح معابر فعال بوده‌اند و حتي با ايجاد ساختار جديدي در پليس راهنمايي و رانندگي، آنها نيز در قالب گشت بزرگراه‌ها، با ناهنجاري‌هاي رانندگان برخورد مي‌كنند. پس از آن هم حدود 7هزار نيروي نامحسوس انتظامي براي پيشبرد «طرح امنيت اخلاقي» كه وظيفه آنها مقابله با مصاديق بدپوششي، كشف حجاب در خودرو‌ها و ايجاد مزاحمت براي نواميس مردم است، در سطح پايتخت مأموريت‌‌هايشان را آغاز كردند اکنون بار دیگر راهکار جدیدی در مسیر اجراست.
پیامک بی‌حجابی
چندی پیش در صفحات مجازی شایعه شد که شماره پیامکی اعلام شده است تا اگر شهروندان فرد بی‌حجابی ملاحظه کردند از طریق پیامک اطلاع دهند که این موضوع سبب واکنش‌هایی شد؛ در واكنش به موضوع گزارش پیامكی خودروهای بدحجابی، عده‌ای در فضای مجازی كمپینی به‌راه انداخته‌اند مبنی بر اینكه شماره خودروهایی كه خانم‌های چادری دارند به شماره اعلام شده پیامك بزنند! زیرا به دلیل نبود و یا سخت‌بودن راستی‌آزمایی در گزارش‌های مردم از طریق پیامك، عملا شماره خودروهای زنان چادری هم وارد سامانه شده و آنان نیز باید به مراجع ذی‌ربط مراجعه کنند. همچنین تعدادی از كاربران با گرایش‌های مذهبی در فضای مجازی از این موضوع گلایه‌مند بودند كه حتی برای آنان كه بسیار مذهبی هستند و خانواده‌هایشان به‌شدت به حجاب و رعایت آن اعتقاد داشته و به آن عمل می‌كنند، هم پیامك‌های بدحجابی آمده که باید به پلیس مراجعه كنند. در همین راستا رئیس پلیس پایتخت گفت: پلیس هیچ شماره پیامکی برای ارسال پلاک خودرویی که در آن فرد بی‌حجاب یا بدحجاب قرار دارد، اعلام نکرده است. سردار حسین رحیمی با اشاره به شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه شهروندان می‌توانند موارد بی‌حجابی یا بدحجابی را با ذکر شماره پلاک خودرو به پلیس پیامک کنند و پلیس با آنها برخورد خواهد کرد، اظهارداشت: پلیس هیچ شماره پیامکی برای اعلام بدحجابی یا بی‌حجابی در خودرو اعلام نکرده است. وی افزود: به دنبال این هستیم که شماره‌ای برای بازرسین نامحسوس ایجاد کنیم که به غیر از سامانه‌های ۱۱۰ و غیره، یک شماره پیامک هم برای این تخلف در اختیار بازرسان قرار دهیم اما هنوز این شماره پیامک را به دست نیاوردیم. رئیس پلیس تهران بزرگ در پایان خاطرنشان کرد: این شایعاتی که در فضای مجازی پخش می‌شود امنیت روانی افراد جامعه را به خطر می‌اندازد و درست است که پلیس قاطعانه با هرگونه تخلف برخورد می‌کند ولی به دنبال این نیست که بخواهد جوی ناایمن برای امنیت روانی مردم ایجاد کند.
یاران قوه قضائیه


اما از سوی دیگر میزان نوشت: اعلام یک شماره و راه ارتباطی در جهت تسریع در روند برخورد قانونی با جرائم منافی اخلاق و عفت عمومی اقدام مهم و موثری است که این روز‌ها از سوی دادسرای ارشاد تهران صورت گرفته است. سرپرست این دادسرا از شهروندان اخلاق‌مدار تهرانی خواسته است که به محض مشاهده هرگونه «کشف حجاب در خودرو»، «کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره‌خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ تالار و...»، «اطلاع از برگزاری پارتی‌های شبانه یا خانه‌های فساد و فحشا»، «انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و...» موضوع را پس از جمع‌آوری مستندات لازم با ذکر کامل مشخصات محل و زمان وقوع جرم به شماره ۰۹۰۵۴۳۰۹۴۸۴ در پیام‌رسان‌های سروش، ایتا و... ارسال نمایند. آن‌طور که سرپرست دادسرای ارشاد تهران که این مستندات را شخصا بررسی و رسیدگی می‌کند، به شهروندان تهرانی اطمینان خاطر داده است که گزارش‌های واصله در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی و با اعمال مجرمانه برخورد می‌شود. محمدمهدی حاج‌محمدی در این رابطه توضیح داد: مردم وقتی با هنجارشکنی‌ها مواجه می‌شوند علاقه دارند آن را گزارش کنند؛ اما نمی‌دانند از چه طریق باید این اقدام صورت گیرد و ارسال گزارش به پلیس و وصول آن به دادسرا نیز ممکن است با مقداری زمان بیشتری مواجه شود، لذا بر آن شدیم تا با ورود به این موضوع از ناحیه دادسرا، به برخورد با مظاهر علنی جرائم منافی اخلاق و عفت، تسریع بخشیم. سرپرست دادسرای ارشاد در رابطه با هدف از ایجاد این بستر برای ارسال گزارش‌های مردمی، تصریح کرد: قصد داشته‌ایم شرایطی را برای مردم فراهم کنیم که اگر فردی با هنجارشکنی مواجه شد و مایل بود که آن را در راستای اصلاح وضعیت جامعه گزارش کند، بتواند به یک مرجع مشخص اطلاع دهد و در اصلاح آن مورد مشارکت داشته باشد.