۸۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت ۲۰۰ هزار مسکن اختصاص یافت

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا تابش درباره وضعیت جمعیت و مسکن روستایی در کشور اظهار کرد: طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 97، تعداد آبادی‌ها 62 هزار است که روستاهای بالای 20 خانوار حدود 39 هزار روستاست و در آنها جمعیتی معادل 20 میلیون و 730 هزار نفر زندگی می‌کنند که این جمعیت 26 درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد.
وی تعداد واحدهای مسکونی روستایی را پنج میلیون و 387 هزار واحد مسکن برشمرد و افزود: عملکرد مسکن روستایی از سال 74 تا 84 فقط 200 هزار واحد بوده است که این عملکرد از سال 84 به بعد در قالب طرح جامع بهسازی مسکن روستایی با تولید سالانه 200 هزار واحد مسکن در قالب مصوبات دولت و قانون ساماندهی رشد و توسعه پیدا کرده است.
رئیس‌بنیاد مسکن با‌اشاره به این‌که هدف از طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی افزایش تاب‌آوری سکونتگاه‌های روستایی در برابر سوانح طبیعی است، ادامه داد: یک میلیون و 692 هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی شده است. بنابراین، وضعیت مسکن آسیب‌پذیر در نقطه شروع طرح جامع مسکن هفت درصد بود که این رقم در پایان سال گذشته به 42.5 درصد افزایش یافته و مجموع مسکن مقاوم کشور دو میلیون و 283 هزار واحد است.
تابش اعلام کرد: تاکنون برای مقاوم‌سازی و احداث یک میلیون و 891 هزار واحد عقد قرارداد شده است و اعتبارات بانکی به میزان 16 هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها برای آن اختصاص یافته است.


وی افزود: با توجه به اینکه، دو میلیون و 358 هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم، باید 200 هزار واحد مسکن روستایی در سال، احداث کنیم.
رئیس‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: خوشبختانه در سال 97، تامین منابع مورد نیاز ساخت 200 هزار واحد مسکن روستایی انجام و به بانک‌ها ابلاغ شده است. مجموعا سقف اعتبار هشت هزار میلیارد تومان برای امر مسکن به مسکن روستایی تخصیص یافته است.  
تابش افزود: سقف فردی هم از 25 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. با رعایت این موضوع که این تسهیلات کم بهره و پنج درصد بوده و تضمین آن با دولت است. سفته زنجیره‌ای آن را هم تضمین‌نامه‌ای است که مردم می‌دهند و مجری آن نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. این مهم توسط بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده و سازمان مدیریت هم تضمین‌نامه آن را در 11 خردادماه سالجاری صادر کرده است.
وی درخصوص اقدامات بنیاد مسکن در بازسازی مناطق سیل‌زده تحت مسئولیت خود در21 استان کشور گفت: برای 70 هزار مسکن تامین اعتبار کردیم و این ابلاغ اعتبار هم به واحدهای استانی انجام شده است. اعتبارات مصوب شامل دو هزار و 500 میلیارد تومان قرض‌الحسنه است که این عملیاتی شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
سایر اخبار این روزنامه