با موافقت نمایندگان بودجه شرکت‌های دولتی جداگانه در مجلس بررسی می‌شود

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز نمایندگان با کلیات طرحی درباره رسیدگی به بودجه شرکت‌های دولتی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، دولت مکلف است بودجه شرکت‌های دولتی را تا پایان مهرماه به مجلس ارائه کند.
نمایندگان کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 186 قانون آیین نامه داخلی مجلس را با 162 رای موافق، 30 رای مخالف و 2 رای ممتنع از 220 نماینده حاضر تصویب کردند.
براساس ماده واحده این طرح، دولت مکلف است بودجه شرکت‌های دولتی و نهادهایی را که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی استفاده می‌کنند به صورت جداگانه تا پایان مهرماه هر سال به انضمام گزارشی از آخرین وضعیت مالی آنها به مجلس تسیلم کند.
کمیسیون برنامه و بودجه گزارش را به دیوان محاسبات ارجاع می‌دهد تا آن دیوان پس از بررسی و اعلام نظر، گزارش خود را ظرف یک ماه برای رسیدگی به کمیسیون مذکور ارسال می‌کند تا همزمان با لایحه بودجه سالانه کشور، طبق مواد این قانون مورد رسیدگی قرار گیرد.


علیرضا سلیمی نماینده محلات در مخالفت با کلیات این طرح گفت: مجلس هیچ اشرافی به بودجه شرکت‌ها ندارد و 100 درصد آن در اختیار دولت و رئیس جمهور است این غیر از بحث بودجه عمرانی است، 70 درصد بودجه کشور در همین شرکت هاست.
وی یادآور شد: هنوز بحث بودجه این شرکت‌ها سامان نیافته و در این حوزه ما همچنان با حقوق‌های نجومی و عدم شفافیت در این زمینه و همچنین به کارگیری بازنشستگان رو به رو هستیم.
این درحالی است که کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در موافقت با کلیات این طرح اظهارداشت: قبل از اینکه لایحه بودجه کشور به مجلس تقدیم شود باید بودجه شرکت‌ها به مجلس ارائه شود و مجلس باید به آن رسیدگی کند و ظرف دو ماه بودجه را ارائه کنند.
وی ادامه داد: اگر بودجه درست تنظیم شود ما با 6 هزار پیشنهاد توسط نمایندگان رو به رو نخواهیم بود، بسیاری از بندهای تصویب شده از جمله افزایش حقوق و بازنشستگان و یارانه‌ها هنوز اجرایی نشده است، مجلس در راس امور است و ما باید جایگاه خود را بدانیم.
گفتنی است غلامرضا تاجگردون در تذکری بیان کرد: این طرح کاربردی و عملیاتی نیست، چرا که مغایر با اسناد بالادستی و آیین نامه داخلی مجلس است.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: براساس قانون دولت باید 15 آذرماه بودجه سالانه را به مجلس تقدیم کند، این درحالی است که بودجه شرکت‌های دولتی در مهرماه به مجلس تقدیم شده و ممکن است میزان آن تغییر کرده باشد.
نماینده گچساران در مجلس تصریح کرد: طرح الحاق یک تبصره به ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارائه نشده است.
*طرح رسیدگی به بودجه شرکت‌های دولتی به کمیسیون‌های آیین نامه داخلی و بودجه ارجاع شد
جزییات طرح رسیدگی به بودجه شرکت‌های دولتی برای بررسی بیشتر با پیشنهاد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون‌های آیین نامه داخلی و بودجه مجلس ارجاع شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز اعلام کرد: ماده واحده طرح رسیدگی به بودجه شرکت‌های دولتی دارای معذوریت‌هایی است، اگر شرکت‌ها بخواهند بودجه خود را شهریور ماه ارائه کنند این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند، زیرا لایحه بودجه براساس آئین نامه داخلی مجلس باید تا 15 آذر به مجلس تقدیم شود.
وی افزود: از این نظر، در متن این طرح ابهامات و مشکلاتی وجود دارد، کمیسیون برنامه بودجه و آئین نامه داخلی مجلس به صورت مشترک متن موجود را اصلاح و متنی منقح بنویسند، تا این طرح در مجلس بررسی شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 146 رای موافق، 20 رای مخالف، 1 رای ممتنع از 203 نماینده حاضر در مجلس با ارجاع این طرح به کمیسیون‌های بودجه و آئین نامه داخلی مجلس موافقت کردند.
* اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان ازسوی مجلس تعریف شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی دیروز، اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان را تعریف کردند.
نمایندگان در این جلسه مواد 1، 2 و 3 لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان را تصویب کردند.
نمایندگان در ماده 1 این لایحه مقرر کردند: به منظور تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش ورزش و امور جوانان کشور، اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان که در این قانون به اختصار وزارت نامیده می‌شود تعیین می‌شود.
نمایندگان در ماده 2 این لایحه تعاریفی را تصویب کردند که بر این اساس، ورزش به معنای فعالیتی مشمول بر به کارگیری قوای جسمانی، فکری و مهارت‌های حرکتی است که در انواع تربیتی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای با اهداف معین اجرا می‌شود، همچنین ورزش تربیتی به معنای ورزشی است که ازسوی خانواده، باشگاه و نهادهای رسمی آموزشی به ویژه مهدهای کودک، مدارس، دانشگاه‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده پیگیری می‌شود و هدف آن توسعه مهارت‌های حرکتی ورزش پایه است.
نمایندگان همچنین در این ماده مقرر کردند: براساس این لایحه، اتحادیه باشگاه‌های ورزشی به معنای شخصیت حقوقی مستقل و غیر انتفاعی متشکل از باشگاه‌های ورزشی است که با هدف نظارت و تامین حقوق صنفی اعضا در کلیه زمینه‌های ورزشی به غیر از ورزش حرفه‌ای با مجوز وزارت ایجاد و فعالیت می‌کند؛ همچنین براساس این لایحه خانه‌های جوانان، مراکزی است که برای حفظ و ارتقای هویت دینی، ملی و انقلابی جوانان و مشارکت، تمرین توانمند سازی اجتماعی، آموزش و مهارت زندگی و نشاط و شادابی جوانان در چهارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد و فعالیت می‌کنند.
براساس این ماده، ورزش حرفه‌ای ورزشی است که با رقابتی سازمان یافته با توجه به مقررات خاص در هر رشته برای ارتقای رکوردهای ورزشی و کسب رتبه یا مدال انجام می‌شود، همچنین بر این اساس، باشگاه ورزشی به موسسه‌ای اطلاق می‌شود که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با هدف تعلیم و تعمیم سلامت جسمی و روحی افراد جامعه مبتنی بر اصول علمی و ارزش‌های اسلامی ایجاد فضای کسب و کار به دست آوردن رتبه و مدال در یک یا چند رشته ورزشی مطابق ضوابط فنی و عمومی تعیین شده با مجوز وزارت تاسیس و فعالیت می‌کند.
نمایندگان در ادامه ماده 3 لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان را با 146 رای موافق، 15 رای مخالف و 4 رای ممتنع از 202 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در این ماده اهداف تشکیل وزارت ورزش و جوانان را تعیین کردند که بر این اساس، توسعه و تعمیم ورزش همگانی، توسعه و ارتقای ورزش قهرمانی، ساماندهی و گسترش ورزش حرفه ای، حمایت و تقویت ورزش تربیتی، توسعه و تقویت ورزش بانوان، تحکیم و تقویت معنویت و ارزش‌های اخلاقی و منش پهلوانی در ورزش مبتنی بر فرهنگ اسلامی-ایرانی و ارتقا و ترویج شایستگی‌های فنی-حرفه‌ای در جامعه ورزش از اهداف بخش ورزش در نظر گرفته شده است.
همچنین ارتقای هویت دینی، انقلابی و ملی جوانان، ارتقا و تقویت سرمایه اجتماعی، مسئولیت پذیری، هویت و مشارکت همه جانبه جوانان، بهبود و اصلاح سبک زندگی جوانان منطبق بر ارزش‌های اسلامی-ایرانی-توسعه مشارکت داوطلبانه مردمی در امور جوانان و اتخاذ سیاست‌های حمایتی در جهت اشتغال و ازدواج جوانان از اهداف بخش جوانان در نظر گرفته شده است.
*سلطانی‌فر: حوزه ورزش بعد از 50 سال قانون‌دار می‌شود
وزیر ورزش و جوانان گفت: از سال 50 تاکنون قانون جدیدی برای حوزه ورزش تصویب نشده است.
مسعود سلطانی‌فر با اشاره به بررسی لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم با همراهی نمایندگان مجلس و تصویب قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان، حوزه ورزش بعد از حدود 50 سال دارای قانون شود زیرا قانون تربیت بدنی مربوط به سال 1350 است که حدود 48 سال بدون تغییر باقی مانده بود.
وزیر ورزش و جوانان افزود: از سال 1389 نیز که وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد، بدون قانون مانده بود.
سلطانی‌فر تاکید کرد: البته لایحه مربوطه دو سال پیش به مجلس ارسال شده بود اما در کمیسیون‌های مختلف مجلس درحال بررسی بود.
وزیر ورزش و جوانان درباره عدم حضور خود در جلسه بررسی کلیات این لایحه گفت: آیین‌نامه داخلی مجلس تکلیفی در این باره ندارد و می‌گوید وزیر و معاونان او می‌توانند در جلسه علنی صحن مجلس حضور داشته باشند، به همین دلیل معاونین مربوطه حضور داشتند.
وی همچنین درباره این نکته که بحث انتزاع جوانان از وزارت ورزش و جوانان مطرح است و لایحه وظایف وزارت ورزش و جوانان چقدر می‌تواند عمر داشته باشد، توضیح داد: این قانون که تصویب شود، ممکن است یک ماه بعد از آن بحث جدا شدن جوانان و تشکیل سازمان ملی جوانان به تصویب برسد، در هر صورت ما موظف به اجرای قانون هستیم.
وی تاکید کرد: البته قانون به گونه‌ای تنظیم شده که به محض آنکه انتزاع یا هر اتفاق دیگری رخ دهد، تمام قسمت‌های مربوط به جوانان به راحتی قابل جداسازی است.
* بررسی سوال از ظریف به روزهای آینده مجلس موکول شد
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیروز در مجلس حضور نیافت و سوال از وی به روزهای آینده موکول شد.
علیرضا رحیمی افزود: قرار بود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخ به سوالات مصطفی کواکبیان نماینده تهران، عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و محمد حسین قربانی نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی در جلسه مجلس شورای اسلامی حضور یابد ولی به دلیل سفر وزیر امور خارجه آلمان و برخی دیدارها، ظریف در مجلس حضور نکرد و سوال از وی به روزهای آتی موکول شد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از این اعلام کرده بود که وضعیت حقوقی دریای خزر موضوع سوال از ظریف در مجلس خواهد بود.
* "اسدالله عباسی" سخنگوی هیات رئیسه مجلس شد
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بر طبق قرعه کشی انجام شده در هیات رئیسه مجلس، اسدالله عباسی به عنوان سخنگوی هیات رئیسه مجلس برای سال چهارم مجلس دهم انتخاب شد.
بهروز نعمتی اظهار داشت: در جلسه دیروز هیات رئیسه مجلس، صندلی دبیران براساس قرعه انتخاب شد، همچنین بر طبق قرعه کشی ناظرین مجلس نیز سمت‌های خود را دریافت کردند.
وی عنوان کرد: بنده با قید قرعه به عنوان ناظر بخش پشتیبانی، محمد عاشوری تازیانی به عنوان ناظر بخش مالی و اسدالله عباسی نیز به عنوان ناظر فرهنگی و سخنگوی هیات رئیسه مجلس انتخاب شدند.
در انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی که 5 خرداد ماه برگزار شد، علی لاریجانی به عنوان رئیس و مسعود پزشکیان و عبدالرضا مصری به عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.
محمد علی وکیلی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، امیر حسین قاضی‌زاده، علیرضا رحیمی، احمد امیرآبادی فراهانی، اکبر رنجبر زاده به عنوان دبیران هیات رئیسه انتخاب شدند همچنین بهروز نعمتی، محمد آشوری تازیانی و اسدالله عباسی ناظرین مجلس شدند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اقتصاد خبر داد: واگذاری بنگاه‌های اقتصادی دولتی به کارگران به صورت شورایی ترامپ، رئیس جمهوری چین را تهدید کرد با موافقت نمایندگان بودجه شرکت‌های دولتی جداگانه در مجلس بررسی می‌شود معاون اول رئیس جمهوری: نباید در مبارزه با مفاسد اقتصادی تعلل کنیم سخنگوی قوه قضائیه خبر داد: ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون رسیدگی به دارایی مقامات روزنامه لبنانی البناء: آزادی نزار زاکا نشانه هوشمندی ایرانی‌ها بود نوبخت: قطعه یک آزادراه تهران شمال تا پایان امسال افتتاح می‌شود لاوروف خبر داد کمیسیون مشترک برجام این ماه برگزار می‌شود یادداشت مدیرمسئول شمال کشور را دریابید ارتش یمن: تمام فرودگاه‌های عربستان را هدف قرار می‌دهیم سخنگوی سپاه: فرار و دستگیری چند تن از سرداران سپاه صحت ندارد عضو شورای نگهبان: سلایق شخصی در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات کنار گذاشته شود امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان انرژی اتمی ایران و کمیسیون انرژی اتمی افغانستان هفتمین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه برگزار شد آخرین دفاع هادی رضوی رئیس پلیس تهران: «حیات شبانه» در تهران نداریم