خریداران سکه مشمول مالیات مقطوع شدند

آرمان: همزمان‌شدن ظهور سوداگران در بازارهای ایران با تحریم‌های نفتی جدید آمریکا، باعث شده تا مسئولان به دنبال راهکارهایی برای مبارزه با سوداگران و جبران کاهش درآمدهای نفتی از طریق اخذ مالیات‌های جدید باشند. از این رو مالیات‌ستانی از فعالیت‌های سوداگرانه مصداق «زدن دو نشان با یک تیر» است که بر اساس آن علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی کشور، خرید و فروش غیرمصرفی ارز، سکه، خودرو و مسکن سود خود را از دست می‌دهد. این موضوع از حدود یک سال پیش مورد توجه قرار گرفت و اولین زمزمه‌های اخذ مالیات سکه از زبان مسعود کرباسیان، وزیر وقت اقتصاد، در نشست مدیران کل و روسای ادارات کل مالیاتی استان‌ها در تیر ماه سال گذشته شنیده شد. اکنون پس از گذشت 11 ماه سازمان امور مالیاتی تصویب کرده است که خریداران سکه تا حداکثر 200 عدد در سال 97 مشمول مالیات مقطوع شده‌اند و افرادی که بیش از این میزان خریداری کرده‌اند، باید تا پایان خرداد امسال، اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند. البته خریداران سکه تا سقف 20 قطعه مشمول این مالیات نمی‌شوند. این تصمیم در چند روز گذشته موافقان و مخالفان مختص به خود را داشته است. موافقان این طرح معتقدند که با این اقدام بازارهای غیرمولد جذابیت خود را از دست می‌دهند و رفته‌رفته دلالان از آن خارج می‌شوند. نگاه مخالفان نیز این‌گونه است که در این طرح صرفا خریداران سکه‌های بانکی قابل شناسایی هستند، در حالی که ممکن است عده‌ای در بازار آزاد این تعداد سکه را خریداری کرده باشند. البته نحوه شناسایی خریداران سکه بانکی هم هنوز مشخص نیست و بهتر است بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی طرحی در نظر بگیرند تا مشخص شود افراد این سکه را خرج چه اموری می‌کنند. مساله دیگر نیز به مباحث قانونی این موضوع بازمی‌گردد؛ در حالی که پس از یک سال لایحه مالیات بر عایدی سرمایه هنوز توسط سازمان امور مالیاتی برای ارائه به مجلس شورای اسلامی فرستاده نشده، معلوم نیست که طرح مالیات بر سکه‌ها بر اساس کدام قوانین تدوین شده است؟
سازمان امور مالیاتی با ابلاغیه‌ای مالیات مقطوع دریافت‌کنندگان سکه در سال ۱۳۹۷ از بانک مرکزی را تعیین کرد. بر این اساس تمامی خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل و از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می‌شوند. بر اساس گزارش این سازمان، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور گفت: خریداران سکه تا حداکثر ۲۰۰ عدد در سال ۱۳۹۷، مشمول مالیات مقطوع شده‌اند. نادر جنتی درباره نحوه تعیین مالیات مقطوع برای خریداران سکه که طی سال ۱۳۹۷ سکه خود را دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: بر این اساس، تا ۲۰ سکه دریافتی مشمول مالیات نیست و نسبت به مازاد ۲۰ تا ۶۰ سکه به ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۶۰ تا ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است. او تصریح کرد: خریداران سکه در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰ سکه با تاریخ تحویل سال ۱۳۹۷، لازم است ضمن مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir، کد ملی خود را در بخش «مالیات مقطوع دریافت‎کنندگان سکه» وارد و در صورتی که مشمول مالیات سکه بودند، به ثبت‎نام در این سامانه اقدام کنند. جنتی اضافه کرد: بدیهی است اطلاعات مودی اعم از اطلاعات هویتی، محل اقامت و شماره همراه، پس از ثبت‌نام، اعتبارسنجی شده و در صورت صحت اطلاعات، نام کاربری و کلمه عبور به شماره همراه مودی پیامک می‌شود. معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: مودی پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور اجازه ورود به بخش مربوطه در سایت عملیات الکترونیک سازمان را پیدا کرده و در ادامه، پس از مشخص‌کردن تعداد سکه خریداری‌شده، محاسبات سیستمی انجام شده و مبلغ مالیات تعیین می‌شود که پس از دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت، امکان پرداخت مالیات به وجود می‌آید. او همچنین از امکان پرداخت مالیات در چهار قسط مساوی خبر داد و یادآور شد: پرداخت نکردن مالیات تا پایان خرداد ۱۳۹۸ یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه می‌شود. چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین‌شده صرفا از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند. علاوه بر این، صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذی‌ربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول پرداخت مالیات مقطوع نبوده و مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند.
اخذ مالیات سکه نیازمند مصوبه مجلس
دریافت مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه اقدام مناسبی است که می‌تواند پای دلالان را از بازارهای ارز، سکه، طلا، خودرو و به طور کلی مستغلات کوتاه کند و انگیزه سوداگری را به حداقل برساند. اما مطرح‌شدن موضوع اخذ مالیات از سکه‌های پیش‌فروش‌شده نیز با انتقادات جدی، از جمله پایبندنبودن به قرارداد اولیه مواجه است. همچنین اکنون سازمان امور مالیاتی در حالی این بخشنامه را ابلاغ کرده است که مجلس آن را به شکل قانون درنیاورده است. درنهایت نیز انتظار می‌رود دولت برای کنترل فعالیت دلالان علاوه بر اخذ مالیات، شیوه‌های نوین‌تری هم استفاده کند. زیرا همچنان راه برای واسطه‌گران سکه برای دورزدن مصوبات وجود دارد.