مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی پاسخ شرط‌گذاران را می‌دهند

سرویس سیاسی ـنشست خبری سخنگوی شورای نگهبان دیروز مانند همیشه با طرح سؤالات و موضوعات مختلف از سوی خبرنگاران و پاسخ‌های عباسعلی کدخدایی برگزار شد. وی در این نشست به سؤالاتی پیرامون ناکارآمدی قانون انتخابات و ضرورت اصلاح آن، اختیارات رئیس‌جمهور، ادعای مضحک تقلب در انتخابات سال 88، دیدار و گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی، الکترونیکی شدن انتخابات، شرط‌گذاری یک جریان سیاسی برای شرکت در انتخابات و شکایت شورای نگهبان از یک نماینده مجلس پاسخ داد.
سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست درباره لایحه «اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» گفت: این لایحه اصولا مورد قبول هر دلسوزی هست، قانونی هم که فعلا داریم، کلیتش با این لایحه تفاوتی نمی‌کند. تشریفاتی در قانون فعلی هست که مجلس محترم آن تشریفات را تقریبا به‌طور مطلق حذف کرد. اعضای محترم شورای نگهبان معتقد بودند که با عنایت به اینکه در ماده واحده، مباحث کیفری و مسائل امنیتی از متن مصوبه‌ای که در قالب لایحه از سوی دولت محترم تقدیم شده بود، به‌طور مطلق حذف شده است، این را خلاف موازین شرع و مغایر بند 5 اصل سوم قانون اساسی تشخیص دادند. یک تبصره‌ای هم در مجلس به لایحه دولت اضافه شده بود؛ «در صورتی که پدر یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد و اینکه به پدر کسی که تابعیت می‌گیرد اقامت دائم داده می‌شود.» (تبصره 1) در این تبصره هم اعضای محترم شورای نگهبان اطلاق اعطای پروانه اقامت به پدر را بدون لحاظ مسائل امنیتی، مغایر شرع مقدس و مغایر بند 5 اصل 3 قانون اساسی تشخیص دادند. البته نمایندگان محترمی که پیگیر مصوبه بودند، تشریف آوردند، توضیحات لازم را خدمتشان ارائه کردیم. ان‌شاءالله با رفع آن‌اشکالات، در صورتی که مجددا نظرات اعضای شورای نگهبان را تأمین کند، این مصوبه هم مراحل نهایی‌‎اش را طی خواهد کرد.
خلاصه نظر شورای نگهبان از این قرار است: 1ـ اطلاق اعطای تابعیت، نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد، خلاف موازین شرع و مغایر بند 5 اصل 3 قانون اساسی شناخته شد. 2ـ اطلاق اعطای پروانه اقامت به پدر، نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد، خلاف موازین شرع و مغایر بند 5 اصل 3 قانون اساسی شناخته شد.
قانون انتخابات کارآمد و منطبق با نیازهای روز نیست


کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره اصلاح قانون انتخابات، اظهار داشت: این درد قدیمی ما هست، قانون انتخابات یک قانون کارآمد و منطبق با نیازهای روز ما نیست. تلاش‌هایی هم برای اصلاح صورت گرفت که متأسفانه به نهایت نرسید. امیدواریم که ان‌شاءالله اصلاح قانون انتخابات انجام شود که ما هم بتوانیم بهتر پاسخگو باشیم و نظام انتخاباتی ما هم از این مشکلاتی که دارد، نجات پیدا کند.
خبرنگاری درباره شکایت شورای نگهبان از یکی از نمایندگان مجلس پرسید و اینکه آیا این شکایت مغایر با اصل 84 قانون اساسی مبنی بر اینکه «هر نماينده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهارنظر نمايد» نیست؟ که سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد: ایشان نسبت‌هایی دادند، ما به مجلس شکایت کردیم. ایشان افترایی زدند. اصل 86 می‌گوید «نمايندگان مجلس در مقام ايفاي وظايف نمايندگي در اظهار نظر و رأي خود كاملاً آزادند و نمي‌توان آنها را به سبب نظراتي كه در مجلس اظهار كرده‌اند يا آرايي كه در مقام ايفاي وظايف نمايندگي خود داده‌اند تعقيب يا توقيف كرد.» یعنی در بیان نظرات در انجام وظایف قانونی‌شان. آیا مشتمل بر جرم می‌شود؟ آیا می‌ تواند مرتکب جرم شود؟ خبرنگار اینجا سؤال کرد؛ آیا این شکایت در بررسی صلاحیت نمانیده برای دوره آینده تأثیر دارد؟ سخنگوی شورای نگهبان گفت: به هر حال اگر نتواند ثابت کند، حتما تأثیر دارد. چون می‌شود یک دروغ.
همه مسئولان در چارچوب اختیارات قانونی خود اقدام کنند کشور گلستان می‌شود
خبرنگاری هم درباره اختیارات رئیس‌جمهور و مباحثی که درباره کم بودن این اختیارات مطرح شده، پرسید که کدخدایی پاسخ داد: اختیارات همه نهادها در قانون اساسی هست. اگر همه مسئولین در چارچوب همان اختیارات اقدام کنند، فکر می‌کنم کشور گلستان خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره شرط‌گذاری یک جریان سیاسی برای حضور در انتخابات هم گفت: شورای نگهبان فقط انجام وظیفه قانونی‌اش را دارد و براساس اختیارات قانونی‌اش عمل می‌کند و نگرانی از این ندارد که کسی اعلام کند ما شرکت می‌کنیم یا شرکت نمی‌کنیم. ضمن اینکه مردم هم گوششان بدهکار این مسائل نیست. همیشه از این مسائل داریم. این حرف‌ها قُُرم قُرم‌‌ کردن‌های انتخاباتی است. نزدیک انتخابات از این حرف‌ها می‌زنند. موقع انتخابات هم مردم پاسخ روشنی به این اظهارات می‌دهند.
تقدیر از پاسداشت زبان فارسی توسط شورای نگهبان
کدخدایی در پاسخ به این سؤال که اقدام شورای نگهبان در زمینه مصوباتی که در آن واژه‌های غیرفارسی به کار برده شده، چیست، اظهار داشت: در مصوباتی که برای ما می‌آید، اگر واژه‌هایی باشد که معادل فارسی دارد و مجلس در مصوبه واژه فارسی را به ‌کار نبرده باشد، مغایرتش با اصل 15 اعلام می‌شود. برخی از آقایان سیاسی هم متنی را برای شورای نگهبان فرستادند و از پاسداشت زبان فارسی توسط این شورا تشکر کردند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که توصیه‌تان به افرادی که اخیرا ادعای تقلب در انتخابات 88 را داشته‌اند، چیست، گفت: به هر حال مملکت ما یک مملکت آزادی است، هر کسی هر روز یک حرفی می‌زند، خیلی هم ظاهرا معیار مشخصی ندارد که این حر‌ف‌ها توهین یا افترا باشد. آنچه که مسلم است، انتخابات سال 88 انتخابات سالمی بود، اعلام نظر هم شد، اگر هم گاهی اوقات ما مطالبی را منتشر می‌کنیم، فقط جهت تقویت این مسئله و آگاه‌سازی مردم است، بنابراین خیلی توجهی به این اظهارات نداریم که برخی افراد گاه و بیگاه مطرح می‌کنند. کدخدایی در پاسخ به خبرنگار دیگری در همین موضوع، تصریح کرد: خیلی مایل نیستم درخصوص اظهارت ایشان صحبت کنم. خیلی هم اهمیتی برای ما ندارد.