آقاي رئيس جمهور! تحقق وعده‌هايتان به مردم استان سمنان براي انتقال آب را جدي بگيريد

همايش يک روزه علمي تخصصي ضرورت طرح انتقال آب از درياي خزر به استان سمنان روز گذشته با حضور مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران، مديرعامل بنياد آب خزر، دکتر مصطفي کواکبيان نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، پرديس و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي، پرفسور کردواني پدر علم کويرشناسي و چهره ماندگار کشور، آيت الله محمد حسن اختري دبير کل مجمع جهاني اهل بيت(ع)، استاندار سمنان، رئيس مجمع نمايندگان استان سمنان در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از کارشناسان آب و محيط زيست کشور در تالار امير کبير دانشگاه سمنان برگزار شد.
کارشناسان در اين همايش با ارائه مقالاتي با محورهاي فرهنگ مصرف، فني، زيست محيطي، ژئوپليتيکي و سياسي، اقتصادي- اجتماعي و سرمايه‌گذاري، تامين آب مورد نياز استان سمنان از طريق انتقال آب از درياي خزر را مورد بررسي قرار دادند.
در يک سال گذشته پيگيري‌هاي مستمري براي توسعه سمنان با اجراي طرح‌هاي انتقال آب از ساير حوضه‌ها به اين استان صورت گرفت و پس از رايزني‌ها، انتقال آب از درياي خزر به فلات مرکزي ايران در بودجه 98 کشور رديف اعتباري گرفت.
اين رديف بودجه مربوط به مطالعه و اجراي انتقال آب درياي خزر به فلات مرکزي است که با راي قاطع نمايندگان مجلس در سال 97 تصويب شده بود.


همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني رئيس جمهوري 13 آذرماه سال 97 در سفر استاني به سمنان در ديدار مردمي بيان کرد که از نظر دولت تمام مسائل بحث انتقال آب از شمال کشور به استان سمنان حل شده و اگر سرمايه‌گذاري بخواهد براي انتقال آب از شمال به مرکز ايران و استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگي دارد تا در مدت کوتاهي مجوزهاي لازم را صادر کند. دبير علمي همايش علمي و تخصصي ضرورت طرح انتقال آب از درياي خزر به استان سمنان گفت: فراخوان همايش به 120 نفر از متخصصان و دانشگاهيان که در زمينه اجرايي و پژوهشي سوابقي در حوزه مديريت منابع آب داشتند، در سه نوبت اعلام و در نهايت، 60 مقاله به دبيرخانه ارسال شد و پس از چهار مرحله داوري، 32 مقاله به اين همايش راه پيدا کرد که به چاپ مي‌رسد.
مجيد قلهکي تصريح کرد: تمام مقاله‌ها به صورت پوستر در محل همايش در معرض ديد عموم قرار گرفت. وي با اشاره به ارائه شفاهي پنج مقاله در اين همايش، خاطرنشان کرد: سخنراني برخي مقام‌هاي استاني و کشوري، ارائه مقاله‌هاي علمي و ميزگرد پرسش و پاسخ از برنامه‌هاي اين همايش يک روزه بود. سخنرانان در اين همايش درخصوص تاريخچه طرح انتقال آب از درياي خزر به استان سمنان، ضرورت‌ها و انتخاب گزينه برتر مسير خط انتقال بحث و تبادل نظر کردند.
طرح انتقال آب از درياي خزر از سال 1389 کليد خورد و در سال 1391 کار مطالعات فاز يک طرح انتقال آب از درياي خزر آغاز شد که سال گذشته به اتمام رسيد.
نمايندگان مجلس در بودجه سال 98 رديف اعتباري براي اين طرح در نظر گرفتند که مربوط به حوزه‌هاي مطالعه و اجرا مي‌شود.
مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران در اين همايش گفت: استفاده بهينه از منابع در زمينه فرهنگ مصرف آب و افزايش بهره‌وري آبي، در کنار اجرايي شدن طرح انتقال آب درياي خزر به استان سمنان و طرح‌هاي نظير اين دست بايد فرهنگسازي شود.
بهروز مرادي افزود: کارگروه مشترک با سازگاري تغيير اقليم بايد بين دو استان سمنان و مازندران تشکيل شود. وي با اشاره به منابع محدود آبي و شرايط آب و هوايي گرم و خشک کشور، تصريح کرد: ايرانيان آب را مظهر پاکي برشمرده و در گذشته براي مقابله با کم آبي و خشکسالي نسبت به انتقال آب توسط قنات‌ها روي آوردند.
مرادي با بيان اينکه اولويت شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران مهار آب‌هاي سطحي، جلوگيري از سيلاب و توليد انرژي پاک است، تصريح کرد: در بارش‌هاي سيل‌آساي ابتداي سال، سد کرخه عامل مهمي در کاهش شدت و قدرت سيلاب در مناطق جنوبي کشور شد.
وي با اشاره به موضوع انتقال آب خزر به فلات مرکزي ايران ادامه داد: علي‌رغم اينکه در سال گذشته هيچ‌گونه بودجه‌اي براي مطالعه و اجراي طرح نمکزدايي و انتقال آب درياي خزر به استان سمنان در نظر گرفته نشده بود، شرکت توسعه منابع آب با همکاري و تعامل با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي توانست براي اين مساله در بودجه جاري امسال رديفي براي مطالعه و اجراي طرح اخذ کند.
مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران افزود: به منظور حل مباحث زيست محيطي اجراي دو طرح در زمينه تصفيه آب از دريا با کمترين پسماند و بررسي ظرفيت استفاده از مخازن ساحلي در دستور کار اين شرکت است.
مرادي ابراز داشت: اهتمام در به روز کردن مصرف واقعي آب براي کارگاه‌ها، شرکت‌هاي صنعتي و معادن، پيگيري نحوه مشارکت مالي صنايع و برگزاري فراخوان به منظور جذب سرمايه از ديگر اقدام‌هاي شرکت توسعه منابع آب و نيرو در زمينه انتقال آب درياي خزر به استان سمنان است. مديرعامل بنياد آب خزر نيز در اين همايش گفت: طرح انتقال و شيرين‌سازي آب درياي خزر به استان سمنان توجيه فني و صرفه اقتصادي براي کشور دارد.
احمد ربيعي با اشاره به تهديدهاي خشکسالي در کشور افزود: با بررسي در کشورهاي توسعه يافته در زمينه مقابله و پيشگيري با اين تهديدها، مشخص شد که کشورهاي پيشرفته رويکرد استفاده از آب‌هاي غير متعارف و بين حوضه‌اي داشته‌اند.
وي خاطرنشان کرد: قرارگاه قائم (عج) مطالعه‌هاي جدي طرح انتقال آب درياي خزر به استان سمنان را انجام داد اما در ميانه راه اعلام گمانه‌زني‌هايي سبب توقف يک ساله مطالعه شد.
ربيعي با بيان اينکه قرارگاه قائم(عج) با سرمايه‌گذاري 20 هزار ميليارد ريالي تصميم به اجراي طرح کرد، ابراز داشت: تمام مطالعه‌ها به طور دقيق در آن زمان نيز انجام شد اما با مخالفت‌هايي، طرح در آبان 92 متوقف شد.
به گفته مديرعامل بنياد آب خزر، طرح انتقال آب درياي خزر به استان سمنان يک بار در سال‌هاي 88 تا 90 توسط قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) مورد مطالعه قرار گرفت و براساس آن در سال‌هاي 91 و 92 عمليات اجرايي آن آغاز شد اما به دلايل سياسي و به بهانه ناکافي بودن مطالعه‌ها و کم اطلاعي برخي مديران ذيربط از جزئيات طرح، به تعطيلي کشانده شد.
ربيعي با اشاره به الزام‌هاي طرح انتقال آب درياي خزر به استان سمنان، يادآور شد: وحدت رويه چهار نماينده استان سمنان با هدف عملياتي شدن اين طرح ضروري است.
مديرعامل بنياد آب خزر تاکيد کرد: دانشگاهيان در اقناع افکار عمومي به منظور اجرايي شدن طرح انتقال آب درياي خزر به استان سمنان تأثيرگذار هستند.
دکتر مصطفي کواکبيان نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، پرديس و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي هم در اين همايش با اشاره به 60 بار تکرار واژه آب در قرآن کريم و اينکه خداوند سبحان آن را مايع حيات هرچيزي و هر جنبنده‌اي مي‌داند مخالفت با استفاده افراد بشر از حق حيات خودشان را غيرمنطقي دانست و با تاکيد بر اينکه اتصال درياي خزر به فلات مرکزي رويکرد امنيتي در راستاي توسعه کشور و منافع ملي است، اظهار کرد: دستاوردهاي علمي برگزاري همايش‌هاي از اين دست براي آگاه‌سازي اقشار مردم بسيار تاثيرگذار است. رئيس هيات مديره بنياد توسعه سمنان با اشاره به اينکه خدا را شاکريم پس از سه بار تغيير زمان برگزاري همايش بالاخره اين پيشنهاد بنياد توسعه انجام شد، از همه دست‌اندرکاران برپايي اين همايش تقدير و تشکر کرد. 
وي خاطرنشان کرد: اهميت انتقال آب خزر به سمنان بسيار قابل توجه بوده و تثبيت جمعيت و توسعه استان به اجراي اين طرح وابسته است. نماينده اسبق مردم شهرستان‌هاي سمنان، مهديشهر و سرخه در مجلس شوراي اسلامي گفت: مخالفان انتقال آب خزر مطالعات بيشتري در رابطه با موضوعات مختلف و اهميت اجراي اين طرح داشته باشند و اين طرح هيچ‌گونه مشکلات زيست محيطي ندارد.
 عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينکه رژيم حقوقي درياي خزر بايد تصويب شود، گفت: براي رسيدن به سهم حداقل 20 درصدي ايران از اين دريا مي‌بايست اجماع شکل بگيرد.
کواکبيان ابراز کرد: در اين باره هنوز اقدامي صورت نگرفته و اين امر مي‌تواند يکي از سوالات بنده در مجلس شوراي اسلامي از ظريف، وزير امور خارجه باشد. وي افزود: دو معاهده با شوروي سابق درباره خزر وجود دارد اما درباره آن مباحث زيادي مطرح مي‌شود مثلاً برخي بدخواهان نظام اسلامي معتقد هستند که ايران درياي خزر را فروخته است و از سوي ديگر برخي از کشورهاي حاشيه درياي خزر نيز به اين مسئله دامن مي‌زنند که حق ايران از درياي خزر 11 درصد محاسبه مي‌شود که اين مسائل تاکنون باعث عدم تصويب رژيم حقوقي بين‌المللي درياي خزر شده و براي اين امر است که ما تاکيد داريم همه کشورها بايد براي نظام حقوقي خزر و سهم 20 درصدي ايران به اجماع برسند.
عضو خانه ملت با بيان اينکه بر اساس معاهده توافق موجود، امروز حق بهره‌برداري از درياي خزر شامل پنج کشور مي‌شود، ابراز داشت: طبق توافق اوليه که چند ماهه قبل تنظيم شد و بسيار مهم است نبايد پاي هيچ کشور خارجي به منطقه باز شود و مي‌بايست توافق‌ها بين همين پنج کشور باشد و از طرف ديگر بايد سهم ايران به 20 درصد برسد.
کواکبيان ضمن بيان اينکه درباره خزر معمولاً کمتر شاهد توليد مقالات ژئوپولیتيک هستيم و در همايش انتقال آب خزر به سمنان نيز اين موضوع ديده مي‌شود، گفت: مقالات ارائه شده در موضوعات سرمايه‌گذاري، مديريت مصرف، مباحث زيست محيطي، اقتصادي و اجتماعي هستند اما واقعيت امروز اين است که کنوانسيون‌ها مربوط به يک کشور يا خاورميانه نيست بلکه در کل دنيا اين مسئله‌اي مهم تلقي مي‌شود.
وي افزود: صحبت از انتقال آب درياي خزر به سمنان طبيعي است حتي قبل از طرح در مجلس، اين موضوع در برنامه وبودجه نيز مطرح و اعتبارت لازم براي آن نيز پيشبيني شده بود اما نکته قابل بيان اين است که برخي به دنبال عدم اجراي طرح انتقال آب بودند که البته ما از سخنان آنها ناراحت نمي‌شويم.
نماينده مردم سمنان در مجلس هشتم با بيان اينکه در زمان مرحوم هاشمي رفسنجاني بحث اتصال درياي خزر به خليج فارس مطرح بوده است، ابراز داشت: اين کار بنا به دلايل زيادي انجام نگرفت اما حالا اتصال خزر به کوير مرکزي به دلايل امنيتي بسيار مهم است و اين طرح حتي منافع ملي را تقويت هم مي‌کند.
عضو شوراي ساماندهي امور پايتخت در ادامه تصريح کرد: اگر به دنبال انتقال پايتخت سياسي از تهران به سمنان هستيم نبايد مشکل آب داشته باشيم و حتي اگر اين دليل را هم مدنظر قرار ندهيم، سمنان حداقل استان معين تهران در مواقع ضروري محسوب مي‌شود، پس باز هم بايد براي آبرساني به آن تلاش کنيم.
وي افزود: از 200 ميليون مترمکعب آب که قرار است از خزر به سمنان بيايد، 50 ميليون مترمکعب صرف شرب مي‌شود در نتيجه اين بحث موضوع امنيتي و نياز مردم است اما برخي نمايندگان مجلس به جاي کار ايجابي به دنبال کار سلبي هستند حال آنکه انتقال آب از درياي خزر به سمنان و حتي از غرب به شرق مازندران مي‌تواند تأثيرات به سزايي داشته باشد. وي همچنين اضافه کرد: 80 هزار مازندراني در استان وجود دارد و حداقل بايد آب اين عزيزان تامين شود.
عضو خانه ملت با بيان اينکه مطالبه‌گري موضوع انتقال آب خزر به سمنان بسيار ضعيف است، ابراز داشت: مردم بايد پشت سر مسئولان قرار گيرند، 18 ماه از شروع اين بحث گذشته اما کاري انجام نگرفته و اين در حالي است که در طرح قرار نيست ريالي از بيت‌المال هزينه شود. متاسفانه مطالبه‌گري ما ضعيف است، اگر کرماني‌ها و اصفهاني‌ها بودند آب را تا الان انتقال داده بودند.
وي گفت: استان سمنان نياز جدي به آب دارد که با برنامه‌ريزي اصولي و اتخاذ رويکردهاي علمي اين طرح بايد عملياتي شود.
وي خطاب به رئيس‌جمهور خواستار توجه بيشتر روحاني به زادگاه خود شد و افزود: آقاي رئيس جمهور! 3 سال بيشتر  فرصت نداريد. اگر اين پروژه زمان شما اتفاق نيفتد پس چه زماني بايد انجام شود؟ در زمان ‌هاشمي براي کرمان و در زمان خاتمي براي يزد چه اتفاقي افتاد؟ اگر اراده رئيس جمهور تقويت شود اراده ساير دستگاه‌ها نيز تقويت خواهد شد.وي تصريح کرد: مسئولان بايد تلاش جدي در اجراي اين طرح داشته باشند و تاخير زيادي تاکنون در اجراي اين طرح شاهد بوده‌ايم. دبيرکل مجمع جهاني اهل بيت(ع) هم با بيان اينکه انتقال آب خزر به سمنان مطالبه مردمي است، گفت: برخي مي‌گويند انتقال آب محيط زيست را تخريب مي‌کند که اين حرف غلطي است بلکه موجب رشد و گسترش محيط زيست است چرا که موجب حيات در نقاط مختلف مي‌شود.
آيت‌الله محمدحسن اختري دبيرکل مجمع جهاني اهل بيت(ع) با بيان اينکه در حال حاضر از مرحله «ضرورت» گذشتيم و همگان به ضرورت انتقال آب به استان واقفند، گفت: اميدوارم هرچه زودتر عمليات اجرايي انتقال آب خزر به استان سمنان آغاز شود.
دبيرکل مجمع جهاني اهل بيت(ع) با بيان اينکه آب يک بحران بين‌المللي است، اظهار کرد: آب که در تمام دنيا يک مسئله اساسي است در پي آن هستند که چگونه از اين بحران که شديدتر هم خواهد شد، عبور کنند. اختري در ادامه افزود: کارشناسان عنوان مي‌کنند که اين قرن، قرن جنگ آب است و معتقدند ملت‌ها براي آب وارد جنگ خواهند شد، ما نيز بايد تلاش کنيم تا زمينه رفع بحران را به وجود بياوريم.
وي با اشاره به اينکه خداوند در نظام آفرينش همه موجودات و انسان را موجود برتر قرار داده و راهکارهايي براي نيازهايش ديده است، بيان کرد: در قرآن موضوع خلقت و آفرينش آيات زيادي وجود دارد که يکي از آنها به دريا اشاره کرده و براي آن اهدافي در نظر گرفته است. خداوند همه موجودات و اجزاي آفرينش را در اختيار انسان قرار داده و انسان را بر آن مسلط کرده است.
به گفته دبيرکل مجمع جهاني اهل بيت(ع)، بهره‌برداري از آب دريا حق شرعي و قانوني است در عين اين که بايد به ابعاد مختلف آن توجه داشت.
اختري به عنوان يک طلبه سمناني، پروژه انتقال آب درياي خزر را يک پروژه مهم ملي دانست، چرا که براي کل جامعه و مردم است.
وي تصريح کرد: در دوره رئيس‌جمهور گذشته نيز موضوع آب را به عنوان نياز اصلي استان مطرح کردم.
دبيرکل مجمع جهاني اهل بيت(ع) با بيان اينکه زيان و ضرر و خسارت در همه امور وجود دارد، کار دلسوزانه اين نيست که مسئولي به دليل اينکه ممکن است ضرري وارد شود، آن را متوقف و مشکل ايجاد کند، گفت: اينکه مي‌گويند انتقال آب محيط زيست را تخريب مي‌کند حرف غلطي است، بلکه موجب رشد و گسترش محيط زيست است چرا که موجب حيات در نقاط مختلف مي‌شود.
اختري با اشاره به اينکه اگر مشکلي احساس مي‌شود بايد با استفاده از دانش و تخصص آن را حل کرد، افزود: وظيفه دولت و حاکميت در نظام اسلامي تامين نيازمندي‌هاي مردم و بازسازي و زنده کردن کشور است.
وي با بيان اينکه انتقال آب به کار بيشتري نياز دارد و اين نشست‌ها در سطوح مختلف دنبال شود، اظهار کرد: رسانه‌ها به خصوص صداوسيما و نخبگان نيز اين طرح را براي مردم تبيين کنند تا مردم نيز احساس کنند که لازم است خودشان در اين طرح شرکت و مطالبه‌گري داشته باشند.
دبيرکل مجمع جهاني اهل بيت(ع) با بيان اينکه يک حرکت بين دو استان مازندران و سمنان لازم است صورت بگيرد، گفت: هم استاني‌هاي ما در استان‌هاي شمالي زندگي و متقابلا آنها هم در استان ما زندگي مي‌کنند و لازم است پيوند اين دو استان بيش از پيش تقويت شود و مسائل لازم بازگو شود.
چهره ماندگار و پدر علم کويرشناسي هم گفت: انتقال آب درياي خزر به سمنان رويکردي مثبت براي رفع چالش کم آبي است و ناآگاهانه نبايد درباره مسايل زيست محيطي اين طرح اظهارنظر شود.
پروفسور پرويز کردواني گفت: انتقال آب از خزر به سمنان، در کنار توجه به اصلاح الگوي کشور، رويکردي مثبت براي رفع چالش کم آبي در استان است.
چهره ماندگار و پدر علم کويرشناسي گفت: برداشت از آب خزر با توجه به سطح آب اين دريا باعث خشکي آن نمي‌شود و مسايل زيست محيطي در اجراي اين طرح به صورت کارشناسي رصد مي‌شود.
پدر علم کويرشناسي گفت: مي‌توان از نمک آب انتقالي از درياي خزر به سمنان به طور کارشناسي براي توليد کالاهايي مانند آجر استفاده کرد و با ناآگاهي، نبايد غيرکارشناسانه در ارتباط با اجراي اين طرح صحبت کرد.
وي خاطرنشان کرد: در بحث اصلاح بهينه در مصرف آب در دهه‌هاي گذشته اقدام مطلوبي در کشور انجام نشد و اين امر به خشکسالي در کشور دامن زده است.
وي ادامه داد: توسعه شهرنشيني با بي‌توجهي در نحوه مصرف آب قبل از انقلاب اجرا شد و توجه به صرفهجويي در سال‌هاي گذشته هم ناديده گرفته شد.
چهره ماندگار و پدر علم کويرشناسي اضافه کرد: توسعه بي‌مطالعه و غيرکارشناسي در بخش کشاورزي در چالش کم آبي کشور تاثيرگذار بود و تغيير رويه در نحوه استفاده آب به چالش کم آبي دامن زده است.
کردواني با بيان اينکه مديريت در مصرف مهمتر از اجراي طرح‌هاي انتقال آب براي عبور از خشکسالي و توسعه اقتصادي کشور است، اضافه کرد: چالش کم آبي به دليل مديريت‌هاي غيراصولي جدي است و در کنار توجه به اجراي طرح‌هاي انتقال آب، بايد به اصلاح الگوي مصرف توجه شود.وي گفت: در دهه‌هاي گذشته اجراي انواع انتقال آب از سد و رودخانه در کشور انجام شد، اما ناديده گرفتن طرح اصلاح الگوي مصرف باعث بي‌تاثير ماندن چالش کم آبي با وجود اجراي طرح‌هاي بين حوضه‌اي شد.
رئيس مجمع نمايندگان استان سمنان هم در اين همايش گفت: کمبود سالانه آب در سمنان براي رفع مشکل اقتصادي ، صنعتي و آشاميدني بر اساس برآوردها 200 ميليون مترمکعب است.
احمد همتي افزود: شرايط ايران در زمينه توسعه بسيار قابل توجه است و به دليل کم آبي از ظرفيت‌ها به کندي استفاده مي‌شود.
نماينده مردم سمنان، مهديشهر و سرخه در مجلس شوراي اسلامي گفت: شرايط کم آبي در سمنان نسبت به کشور محسوس‌تر است، چالش آب در چند سال گذشته در صحن علني مجلس شوراي اسلامي و در استان‌هاي مختلف در نشست‌ها روز به روز تشديد شد و کاهش بارش‌ها در سال گذشته خشکسالي‌ها را در کشور تشديد کرد.
همتي ادامه داد: براي رفع کم آبي بايد به دنبال راه حل باشيم و در مجلس دهم براي رفع اين چالش مبنا را قانون و کار کارشناسي قرار داديم.
وي اضافه کرد: با اتخاذ راهبرد علمي بسياري از مشکلات کشور حل مي‌شود و در اصل 45 قانون اساسي بحث آب تصميم حاکميتي عنوان شده است و رويکرد منطقه‌اي در آن جايي ندارد.
همتي تصريح کرد: رفع چالش کم آبي، به دليل ملاحظات امنيتي و اجتماعي و سياسي، ملي است و در قانون توزيع عادلانه آب، به صورت مفصل در رابطه با اهميت رفع کم آبي مطالبي بيان شده است.
رئيس مجمع نمايندگان استان سمنان ادامه داد: در ادامه مسير هم توجه به قانون در دستور کار است و خيلي‌ها مي‌گفتند اجراي انتقال آب خزر به سمنان شدني نيست، اما با تلاش و پيگيري مستمر اين طرح در مجلس شوراي اسلامي رديف بودجه گرفت.
وي خاطرنشان کرد: شرايط سمنان براي توسعه اقتصادي ويژه است و براي اجراي مباني پدافند غيرعامل، سمنان ظرفيت قابل توجهي دارد، براساس آمايش سرزمين سمنان چهار راه راهبردي کشور محسوب مي‌شود.
همتي افزود: همه اين ظرفيت‌ها با رفع چالش کم آبي توسعه مي‌يابد، در سال‌هاي گذشته سمنان در شاخص‌هايي مانند هوشمندسازي برداشت از چاه‌ها، بهره‌وري آب و اصلاح الگوي کشت، از استان‌هاي ممتاز کشور بوده است.
نماينده مردم شهرستان‌هاي سمنان، مهديشهر و سرخه در مجلس شوراي اسلامي گفت: سمنان در بهره‌وري آب به گفته وزارت نيرو از استان‌هاي پيشرو کشور است. وي تصريح کرد: انتقال آب خزر به سمنان قبل از انقلاب و در دوره رياست جمهوري آيتالله‌هاشمي رفسنجاني هم مطرح بود و اجراي اين طرح سياسي نيست.
همتي گفت: مسائل زيست محيطي اجراي طرح انتقال آب خزر به صورت کارشناسي بررسي شده و هيچ نگراني از اين منظر در انتقال آب نيست.
رئيس مجمع نمايندگان استان سمنان ادامه داد: به مسائل زيست محيطي براي انتقال آب خزر توجه شده و بنده از حاميان توجه به مسائل زيست محيطي در اجراي طرح‌هاي مختلف هستم. وي ادامه داد: نگراني از اينکه با برداشت از آب درياي خزر حجم و سطح آب خزر کاهش مي‌يابد اصولي نيست، چرا که ورودي و حجم آب اين دريا به نسبت برداشت بسيار قابل توجه است.
استاندار سمنان نيز در اين همايش گفت: ظرفيت درياهاي خزر و عمان و خليج فارس براي رفع مشکل کم آبي و توسعه اقتصادي کشور در سال‌هاي گذشته بهره‌برداري نشد.
عليرضا آشناگر افزود: از ظرفيت علمي متخصصان و کارشناسان بخش بهره‌برداري از آب در روند اجراي طرح انتقال آب از درياي خزر به استان سمنان بهره‌‌گيري شود.
وي با اشاره به برخي مسائل در خصوص ضرورت اجراي طرح انتقال آب درياي خزر به سمنان، تصريح کرد: اين استان با 97 هزار کيلومتر مربع حدود 6 درصد مساحت کشور را در برمي‌گيرد.
وي با اشاره به همجواري سمنان با هشت استان کشور، اضافه کرد: 2 هزار و 200 واحد صنعتي فعال با 160 هزار شاغل و 660 واحد معدني به دليل منابع محدود آبي، تاکنون توسعه نيافته است.
آشناگر ادامه داد: متوسط بارش در کشور 840 ميليمتر و در استان سمنان 120 ميلي متر است، تغيير اقليم و تشديد خشکسالي باعث گسترش بيابان و تخليه روستاهاي استان شده است.
استاندار سمنان گفت: وجود اراضي بدون استفاده، دسترسي به راه‌هاي مواصلاتي، وجود راه آهن و فرودگاه، سبب رشد جمعيتي در برخي نقاط استان سمنان شده که نشان مي‌دهد نقش ملي سمنان در تأمين اشتغال پررنگ است.
وي ادامه داد: برداشت بيش از حد از منابع آب زيرزميني و محدوديت منابع آب‌هاي سطحي سبب شده توسعه استان سمنان تهديد شود و جبران نشدن کسري آب توسعه استان را به چالش مي‌کشد و چشم انداز جمعيت در اين استان را دچار مشکل مي‌کند.
آشناگر با اشاره به ضرورت طرح انتقال آب از خارج از استان به سمنان، بيان کرد: اکنون استفاده از آب دريا در جهان براي بخش‌هاي آشاميدني، صنعت و کشاورزي مطرح است و کشورهايي مثل عربستان سعودي، امارات متحده عربي و کويت عملکرد مطلوبي در زمينه شيرين‌سازي آب دريا و بهره‌‌مندي از آن دارند.
وي با بيان اينکه برخي از کشورهاي حاشيه درياي خزر از نفت و گاز آن استفاده مي‌کنند، افزود: منشأ آلودگي آب اين دريا برداشت نفت و گاز از سوي همسايگان است، فعالان زيست محيطي در اين زمينه که عوامل اصلي آلودگي آب اين دريا است اقدام کنند. وي تاکيد کرد: فعالان زيست محيطي سمنان و استان‌هاي شمالي نسبت به مطالعه عمومي و طرح ملي در زمينه تأمين آب توجه خاص داشته باشند.
استاندار سمنان با اشاره به نوسان‌هاي آب درياي خزر که در دوره‌هاي مختلف دستخوش تغيير بوده است، تصريح کرد: سطح آب درياي خزر در سال‌هاي اخير افزايش يافته و برخي دانشمندان معتقدند تا 200 سال آينده پيشروي آب وجود دارد.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان سمنان هم گفت: انتقال بين حوضه‌اي آب به سمنان با تلاش مسئولان و دستگاه‌هاي اجرايي بر اساس زمانبندي در آينده نزديک انجام مي‌شود.
ايرج حيدريان افزود: قبل از اجراي طرح انتقال آب از خزر به سمنان تمام راهکارها براي مديريت منابع آب انجام شد اما اين راهبردها براي رفع چالش کم آبي کارساز نبود. وي خاطرنشان کرد: با توجه به تبخير قابل توجه آب و خشکسالي‌ها، نياز بخش صنعت و معدن به آب در استان قابل توجه است.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي سمنان ادامه داد: 941 ميليون مترمکعب آب در استان سمنان در بخش کشاورزي استفاده مي‌شود که در 10 سال آينده اين رقم بايد به دستکم 650 ميليون مترمکعب برسد.
حيدريان اضافه کرد: ظرفيت‌ها براي اصلاح الگوي کشت در استان وجود دارد و اکنون به تمام چاه‌هاي سمنان براي برداشت مجوزهاي قانوني داده شده است. وي تصريح کرد: بر اساس سند توسعه منابع آبي سمنان، بخش صنعت در نواحي و شهرک‌هاي صنعتي استان بايد نسبت به هدر رفت آب و استفاده از تصفيه آب اقدام کند.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي سمنان ادامه داد: ظرفيت‌هاي قابل توجهي مانند تصفيه فاضلاب مهديشهر وجود دارد که از اين بخش براي استفاده واحدهاي صنعتي و توليدي بهره‌‌گيري نشده است.
حيدريان تصريح کرد: مهمترين دغدغه استان سمنان کم آبي است که با برنامه‌ريزي اصولي بايد براي رفع اين چالش اقدام کرد. وي تصريح کرد: طرح شيرين‌سازي و انتقال آب خزر بدون چالش‌هاي زيست محيطي انجام مي‌شود و نگراني از اين بابت وجود ندارد.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي سمنان گفت: در بحث شيرين‌سازي و تامين منابع مالي با همکاري و تلاش مسئولان و بخش خصوصي مشکلي وجود نخواهد داشت.
رئيس دانشگاه سمنان نيز گفت: توسعه سمنان بدون اجراي طرح‌هاي انتقال بين حوضه‌اي آب، در چارچوب قانون و رعايت مسايل زيست محيطي، امکانپذير نيست.
مسعود نصيريزرندي افزود: ميزان تبخير آب در استان سمنان بسيار بالاست و اين امر به افزايش خشکسالي در استان دامن زده است.
وي خاطرنشان کرد: سمنان براي توسعه نيازمند تامين آب است و بايد با اين راهبرد براي رونق اقتصادي در استان تلاش کرد.
رئيس دانشگاه سمنان ادامه داد: بخش صنعت، معدن و ديگر بخش‌هاي اقتصادي استان در سال‌هاي گذشته به دليل کم آبي مغفول مانده و تنها راه شکوفايي اين ظرفيت‌ها انتقال آب از خزر به استان سمنان است.
نصيري زرندي تصريح کرد: انتقال آب از خزر به سمنان يکي از راهکارهاي اساسي براي رفع چالش کم آبي در استان است که با برنامه‌ريزي اصولي اين طرح با رويکرد علمي در آينده نزديک اجرا مي‌شود.
رئيس دانشگاه سمنان تصريح کرد: با وجود خشکسالي در فلات مرکزي کشور، ظرفيت‌هايي در جنوب و شمال کشور براي تامين آب وجود دارد که بايد از آن بهره‌ برد.
نصيري زرندي افزود: شوري آب درياي خزر به نسبت درياي عمان و خليج فارس کمتر است و با اجراي طرح تصفيه نمک مي‌توان از اين ظرفيت آبي براي توسعه استان سمنان بهره برد.
رئيس دانشگاه سمنان گفت: مصرف بخش قابل توجه آب توليدي در استان در کشاورزي است که با اصلاح الگوي کشت بايد ميزان مصرف در اين بخش را کاهش داد.
نصيري زرندي ادامه داد: چالش‌هاي زيست محيطي انتقال آب خزر به سمنان با استفاده از فناوري‌هاي روز به صفر مي‌رسد و به ازاي هر درختي که در مسير قطع مي‌شود چند برابر پوشش گياهي در منطقه کاشته مي‌شود.