محسن غرویان با اشاره به سخنان امام جمعه مشهد در گفت و گو با همدلی: بعد ازخطبه‌ها هم باید نظارت شود

همدلی|سارا سردار: « این نیست که فکر کنید مذاکره پیروزی بدون خونریزی بوده، این نتیجه مذاکره و معامله است. ۹۷ سال قبرستان بقیع و حرم چهار امام ویرانه و با خاک یکسان است، به خاطر یک مذاکره و معامله. از کجا معلوم این مذاکره‌ها و معامله‌ها که الان ساز می‌کنند، زمانی که به جایی برسد، حرم امام رضا (ع) بقیع نشود و اینجا را ویرانه نکنند. تازه آن روز دشمن از اسلام سیلی نخورده بود، الان که اروپا و آمریکا از اسلام سیلی خورده اگر با مذاکره بر ما مسلط شود، چه خواهد کرد؟ آن روز که سیلی نخورده بود، شیعه را قتل عام کردند، امروز که اروپا و آمریکا از اسلام سیلی خورده است.» این اظهارات از جانب سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه شهر مقدس دوباره در فضای سیاسی هم باعث تعجب شد و هم حرف و حدیث های زیادی را موجب شد.
محسن غرویان از مدرسان فلسفهٔ اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم در گفت و گویی کوتاه با «همدلی» ضمن تاسف آور بودن چنین اظهارنظرهایی به پرسش ها ‍‍ پاسخ می گوید:
شما از حرف های آقای علم الهدی با خبرید؟
بله. تا مطلب را نخواندم، باورم نشد که چنین حرف هایی آنهم از لسان امام جمعه شهر مهم مشهد جاری شده است. واقعا نمی دانم، این نوع اظهار بر اساس چه مبنایی صورت می گیرد. به همین دلیل برایم تعجب آور بود و گمان می کنم، خیلی ها هم از این حرف ها تعجب کردند و به همین دلیل ندیدم که کسی اظهارات آقای علم الهدی را تایید کند. به این نتیجه رسیدم که اینها یکسری تخیل و سلیقه های شخصی است که متاسفانه از تریبون نماز جمعه آنهم نماز جمعهِ شهر مهم و مقدسی چون مشهد بیان شده است.


البته حرف هایی از جنس به طور پی در پی تکرار می شود.
واقعا نمی دانم، چطور به خودشان اجازه می دهند، بدون مشورت و نظرخواهی از دیگران چنین حرف های هزینه سازی را به زبان بیاورند. در حالی که معلوم است پرداختن به چنین بحث هایی، آشفتگیِ ذهنی در جامعه ایجاد می کند. همچنین در شرایط روز که خبرها سریعا در رسانه ها منعکس می شود، چنین اظهارنظرهایی تصویری بد و سیاه در فضای بین الملل از ایران و ایرانی ایجاد می کند و باعث قضاوت آنچنانی جامعهِ جهانی می شود.
چاره چیست؟
به نظرم لازم است، ساز و کاری ترتیب داده شود تا امامان جمعه زیر نظر قرار بگیرند و اینطور نباشد که هر چه دلشان می خواهد، از پشت تریبون نماز جمعه مطرح کنند.
قانون برای این نظارت پیش بینی ای داشته است؟
به هرحال وقتی ستاد نماز جمعه قبل از جمعه، دستور کاری را به امام جمعه ها می فرستد، حتما باید بعد از ایراد خطبه به ارزیابی اظهارات بپردازند تا ایراد سخن های اشتباه مردم و افکار عمومی با آشفتگی ذهنی روبرو نشود.
قبول دارید، اشتباه از پشت تریبون نماز جمعه قابل قبول و کنار آمدن نیست؟
صددرصد همینطوراست. متولیان امر باید بدانند، بی توجهی به خطابه هایی که از تریبون نماز جمعه طرح می شوند، خسارت های زیادی را به آرامش مملکت وارد می کند.
واقعا باید از مرکز خطبه های جمعه کنترل شوند تا به این راحتی، شاهد وهن دین نباشیم. روحانیت بیشتر از هر کسی به حساسیت ها واقف هستند و تحت هیچ شرایطی، نباید به خودشان اجازه بدهند، با طرح بعضی از حرف ها و شعارها مردم را نسبت به ارزش ها بدبین کنند. حتی می توان گفت، این اظهارات باعث می شود، مردم از دین فاصله بگیرند که خب! هیچ کس نمی تواند نسبت به چنین ضایعه ای بی تفاوت باشد. من نمی دانم، چنین حرف هایی از کجا با اسلام سازگار دارد و چرا به راحتی کاری می کنند،‌ مردم نسبت به دین بی اعتقاد شوند و روز به روز با روحانیت فاصله بیشتری بگیرند.
شرح این شرایط باعث می شود، چرایی تداوم چنین رفتارهایی ذهن مردم را مشغول کند؟
۴۰ سال از انقلاب گذشته است. انقلابی که بر پایه ارزش های اسلامی بنا شده است. به همین دلیل، تاکیدِ‌ موکد دارم که بزرگان نظام و دست اندرکاران باید فکری و برنامه ای داشته باشند تا دیگر شاهد طرح اظهارات هزینه ساز نباشیم. مردم از ما نمی پذیرند که در جامعه اسلامی، به راحتی اصول و ارزش های اسلام مخدوش شود.