سر بی کلاه بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی

مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دستگاه‌های مختلف دولتی و...، در حالی اجرا می‌شود که بازنشستگان تأمین اجتماعی به عنوان یکی ازمحروم‌ترین اقشار جامعه، همچنان چشم انتظار وعده‌های دولت هستند.
سازمان تأمین اجتماعی حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر را تحت پوشش خود دارد که علاوه بر پرداخت مستمری ماهیانه، خدمات مختلف درمانی، بیمه‌ای و... را نیز به آن ها ارائه می‌کند. هم اکنون مهم ترین موضوع و البته مشکلی که بازنشستگان و خانواده‌های شان با آن مواجه هستند مسئله همسان‌سازی حقوق و مستمری این افراد است چرا که در شرایط فعلی با حقوق کمتر از دو میلیون تومان، نیازهای اولیه آن ها نیز بر طرف نمی‌شود.
بر اساس آمارهای سازمان تأمین اجتماعی ۳۳ درصد بازنشستگان، ۸۱ درصد ازکارافتادگان و ۵۶ درصد پرونده‌های فوتی، مبلغ مستمری معادل حداقل دستمزد و ۱۶ درصد بازنشستگان، ۱۱ درصد ازکارافتادگان و ۸ درصد پرونده‌های فوتی، مبالغ مستمری کمتر از حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند. بر همین اساس جمعیت زیادی از بازنشستگان و خانواده‌های آنان برای گذران زندگی با سختی‌های زیادی مواجه هستند به طوری که افزایش 36.5  درصدی حداقل حقوق بگیرها نیز باز هم نتوانست گرهی از مشکلات آن ها باز کند.
خط فقر کجاست؟


در شرایطی که خط فقر را کارشناسان و متخصصان اقتصادی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند، حقوق بازنشستگان حداقل بگیر با افزایش‌های امسال به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است و حقوق بازنشستگان دیگر سطوح نیز با موارد جانبی افزایش مستمری شان به حدود یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان رسیده است؛ بنابراین در این شرایط می‌توان گفت، تقریباً تمامی بازنشستگان زیر خط فقر هستند. بر همین اساس همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شاید بتواند تا حدودی این کمی حقوق و دستمزد را ترمیم کند قانونی که از سال ۸۸ به تصویب رسید و در آن زمان مصوب شد که دولت  دو هزار و 500 میلیارد تومان به آن اختصاص دهد اما تنها هزار و ۱۰۰ میلیارد آن تخصیص پیدا کرد و همین موضوع باعث اجرای ناقص آن شد و با اعتراض‌هایی که صورت گرفت نمایندگان قول دادند در برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کنند.
از آن زمان ۱۰ سال می‌گذرد و هر سال نیز قول سال آینده را می‌دهند. البته در ابتدای امسال مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ  و در آن میزان افزایش حقوق بر اساس امتیازات و گروه‌های شغلی اعلام شد.
براساس مصوبه مجلس پنج هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داده شده است که به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ۶۵ درصد این رقم به بازنشستگان کشوری و ۳۵ درصد به بازنشستگان لشکری تعلق می‌گیرد. بنابراین سهم بازنشستگان کشوری سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان خواهد بود که به طور متوسط ۲۵۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان کشوری اضافه می‌شود. البته این افزایش علاوه بر افزایش حقوق آن ها در سال ۹۸ خواهد بود.
میعاد صالحی ادامه داد با اجرای قانون همسان سازی، مجموع حقوق بازنشستگان رشد ۲۴ درصد تا ۴۰ درصدی پیدا می‌کند بنابراین حقوق پایین‌ترین گروه‌های شغلی تحت پوشش با ۳۰ سال خدمت به ۲۰ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۸۸۰ ریال خواهد رسید.
این در حالی است که بازنشستگان تأمین اجتماعی که حقوق شان پایین‌تر از بازنشستگان کشوری است از همسان سازی بی نصیب مانده‌اند و در مصوبه دولت نه اعتباری در نظر گرفته شده و نه حرفی از بازنشستگان تأمین اجتماعی به میان آمده است.
تبعیض میان تأمین اجتماعی و کشوری ها
علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به  مهر گفت: اجرای قانون همسان سازی، تکلیف برنامه ششم توسعه است و باید از سال ۹۵ اجرایی می‌شد اما تاکنون این برنامه عملیاتی نشده و بازنشستگان همچنان در انتظار اجرای آن هستند این در حالی است که امسال دولت همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری را ابلاغ کرد و بازهم سر بازنشستگان تأمین اجتماعی بی کلاه ماند و تبعیض شامل حال این قشر زحمت کش جامعه شد.
 
همسان سازی ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با توجه به وضعیت سر به سری سازمان، توان اجرای قانون همسان سازی بدون کمک دولت وجود ندارد و در این شرایط مسئولان تأمین اجتماعی اعلام کرده‌اند تنها در صورت تأمین اعتبار، این قانون اجرایی می‌شود و همان طور که دولت بودجه‌ای را برای بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داده به بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز تخصیص دهد.