یمن، سیاست مقابله به مثل

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ارتش و نیروهای مقاومت یمن چهارمین مرحله عملیات پهپادی به فرودگاه «ابها» در جنوب عربستان را با حمله به برج مراقبت این فرودگاه به انجام رساندند.
تقریباً به طور همزمان سخنگوی نیروهای مسلح یمن به کشورهای عضو ائتلاف سعودی به ویژه عربستان و امارات هشدار داد روزهای دردناکتری در انتظار آنهاست. وی به دولت عربستان اخطار داد در صورت ادامه محاصره یمن، برنامه‌های تازه‌ای برای حمله به 300 نقطه استراتژیک عربستان به‌زودی و مطابق یک جدول زمانی به اجرا گذاشته می‌شود.
نیروهای مقاومت یمن هم تصریح می‌کنند یا همه از صلح و آرامش بهره می‌برند و زندگی روزمره‌ای را پشت‌سر می‌گذارند و یا منطقه را بوی باروت پر خواهد کرد. مقاومت یمن به سیاست مقابله به مثل اشاره دارد که پذیرفتنی نیست فرودگاه صنعا با فشار متجاوزین تعطیل بماند ولی فرودگاه‌های رژیم‌های فاسد عضو ائتلاف سعودی در امنیت باشند و به محلی برای تنظیم و اجرای عملیات متجاوزین علیه یمن تبدیل شوند.


یک نکته کلیدی که ارتش و مقاومت یمن را به‌شدت عصبانی کرده، سیل میانجی‌ها برای متوقف ساختن حملات پهپادی علیه اهدافی در عربستان است که تا دیروز و حتی در اوج حملات وحشیانه ائتلاف سعودی علیه مردم یمن از آنها خبری نبود ولی اکنون به‌خاطر «تغییر موازنه قدرت» در جنگ یمن و آسیب‌دیدن برخی فرودگاه‌های عربستان، میانجی‌ها ازجمله انگلیس از هرسو تلاش می‌کنند به این حملات تلافی‌جویانه پایان دهند ولی فقط خواستار توقف حملات یمن هستند و کمترین صحبتی از توقف جنایات جنگی سعودیها در کار نیست!
مقامات ارتش و نیروهای مقاومت یمن در جمع‌بندی تحولات پر فراز و نشیب 4 ساله اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که دشمن فقط زبان زور را می‌فهمد و تا زمانیکه پاسخی متناسب با جنایات سعودی‌ها درکار نبود، از این قبیل میانجی‌گری‌ها هم خبری نبود و در نتیجه برای توقف جنگ باید حملات پهپادی ادامه یابد. مقاومت یمن از میانجی‌ها و شیوه رفتار و موضع‌گیری آنها گلایه دارند که مطلقاً توجهی به‌شدت و دامنه جنایات و شرارت‌های ائتلاف سعودی ندارند و فقط خواستار توقف سیاست مقابله به مثل یمن هستند.
کارنامه سیاه ائتلاف سعودی در جنگ یمن به قدری شرم‌آور است که قابل باور به‌نظر نمی‌آید. سعودی‌ها با چنین حجم عظیمی از جنایات جنگی، بازهم برای ادامه شرارت در یمن وسوسه می‌شوند و تلاش می‌کنند بلکه با «جنایات حداکثری» بتوانند مردم مظلوم و غیرتمند یمن را به تسلیم وادارند.
این نکته از آن جهت اهمیت دارد که مستشاران نظامی آمریکا – انگلیس – فرانسه و اسرائیل در اتاق جنگ علیه یمن حضوری فعال دارند و در واقع تمامی جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن با اشاره، تاکید و تصویب همین مستشاران چندملیتی صورت می‌گیرد.
برای دنیای معاصر ننگ بزرگی محسوب می‌شود که ملتی غیرتمند و مقاوم در یک جنگ نابرابر طی چهار سال به جائی برسد که 22 میلیون نفر از مردمش در معرض قحطی و گرسنگی ناشی از محاصره‌ کامل زمینی، دریائی و هوائی قرار بگیرند و در عین حال فریاد اعتراض یا کمکی مشاهده نشود ولی اگر همین ملت مظلوم سنگی به سوی متجاوزین پرتاب کرد، سیل میانجی‌ها از هر سو خواستار توقف و مهار آنها می‌شود. طنز تلخ قضیه در اینست که اتفاقاً میانجی‌ها در اتاق جنگ سعودی‌ها حضور دارند و چه بسا از همین فرصت‌ها برای جاسوسی و خبرچینی به نفع متجاوزین هم بهره ببرند.
موضوع مهم دیگر اصرار قدرت‌های شیطانی در ادامه و استمرار این جنگ خانمانسوز است. ترامپ مرتباً سران رژیم‌های فاسد عربی را تحقیر کرده که بدون پشتوانه آمریکا حتی یک هفته هم دوام نمی‌آورند. این جمله نشان می‌دهد که اگر رژیم‌های فاسد عرب دست از شرارت برنمی‌دارند و به این جنگ چهار ساله در یمن ادامه می‌دهند، این آمریکا و سایر شرکای جرم سعودی‌ها هستند که خواستار ادامه جنگ علیه ملت مظلوم و غیرتمند یمن هستند.
این یک تحلیل نیست بلکه بیان واقعیتی است که جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ هم بارها بر آن تاکید ورزیده و خاطرنشان ساخته است که ادامه جنگ یمن در جهت منافع ملی آمریکاست! با وجود چنین عناصر تهی مغزی در اطراف ترامپ نمی‌توان انتظاری از وی داشت که یک تصمیم عاقلانه اتخاذ کند. به‌ویژه آنکه بن‌سلمان در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق‌الاوسط ادعا کرده که وی سرمنشاء تمامی دشمنی‌ها و سیاست‌های ضدایرانی ترامپ است و تمامی این خصومت‌های ضدایرانی به درخواست و اصرار وی صورت گرفته است. شاید این یک بزرگنمایی بیمارگونه باشد و صرفاً جنبه مصرف داخلی برای توجیه وضعیت فلاکت‌بار سعودی‌ها داشته باشد ولی به هرحال ترامپ هم در این ماجرا بی‌تقصیر نیست و اگرچه مایل بوده گاوهای شیرده عرب را بدوشد ولی در میدان عمل، آنها هم به اندازه دلخواه از حماقت ساکنان کاخ سفید استفاده ابزاری کرده‌اند.
واقعیت هرچه باشد، سیاست مقابله به مثل یمنی‌ها به شدت کارساز بوده و می‌تواند متجاوزان را از پا درآورد.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز ثبت‌نام پرداخت وام ساخت ارزان قیمت معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور: 51 استان روسیه‌آمادگی خود را برای همکاری اقتصادی با ایران اعلام کردند معاون اول رئیس جمهور: معیشت مردم، رونق تولید و اشتغال مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی دولت هستند حذف ارز 4200 تومانی در جلسه پنج‌شنبه سران قوا تعیین تکلیف می‌شود در دیدار سفیر جدید فرانسه در تهران؛ اروپا در فرصت کوتاهی که دارد نقش تاریخی خود را برای حفظ برجام ایفا کند اتحادیه اروپا ادعای آمریکا در باره دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش را رد کرد دبیر شورای عالی امنیت ملی: یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های سایبری سیا توسط ایران کشف شد موسسه پژوهش‌های بین‌المللی صلح استکهلم فاش کرد: دسترسی رژیم صهیونیستی به سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای بیشتر ترامپ در نظرسنجی فاکس‌نیوز پس از 5 دموکرات قرار گرفت برای خنثی‌سازی اقدامات «تیم ب» مرگ ناگهانی «مُرسی» در دادگاه اتحادیه اروپا ادعای آمریکا در باره دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش را رد کرد واکنش برخی از کشورها به تصمیم ایران برای عبور از برجام برای ذخیره اورانیوم غنی شده دیدار سفرای جدید ایران در یونان، اندونزی و الجزایر با دکتر روحانی یمن، سیاست مقابله به مثل