محمدمرسی درگذشت اردوغان: خدا شهید ما را بیامرزد

محمد مرسی که بعد از انقلاب مصر و خلع حسنی مبارک به مدت یک سال و۲روز رئیس جمهور کشورش شد،‌ روز گذشته در پایان جلسه دادگاه به یکباره نقش بر زمین شد و درگذشت.
مرسی رئیس سابق حزب آزادی و عدالت، یک حزب تاسیس شده توسط اخوان‌المسلمین نیز بود. این چهره در یک سال و دو روز بعد در تاریخ دوازدهم تیرماه ۱۳۹۲ پس از ناآرامی‌های چندروزه و حالت بحرانی مصر از مقام خود خلع شد.
وی اولین رئیس‌جمهور پس از انقلاب ۲۰۱۱ مصر و پنجمین رئیس‌جمهور تاریخ این کشور بود. از چالش‌های پیش روی محمد مرسی در دوران ریاست‌جمهوری، اختلاف با فرماندهان عالی‌رتبه ارتش مصر در زمینه دخالت آنها در سیاست در مصر بود. محمد مرسی همواره در سخنانش تاکید داشت که ارتش مصر تنها باید در خدمت دفاع از سرزمین مصر به کار گرفته شود.
هاآرتص عنوان می‌کند دوران ریاست جمهوری محمدمرسی یکی از بهترین دوران تاریخ تشکیل اسرائیل به‌شمار می‌رفت. اسرائیل گمان می‌کرد با روی کار آمدن محمد مرسی عضو اخوان‌المسلمین روابط دو کشور دچار تنش مضاعف می‌شود، ولی در دوران ریاست جمهوری محمدمرسی دو کشور بیشتر از گذشته به هم نزدیک شده بودند. در این دوره اسرائیل توانست امتیازاتی از مصر دریافت کند که کسب آنها در دوره حسنی مبارک نیز ممکن نبود. اسرائیل به چهار دلیل از سقوط دولت محمد مرسی دچار آسیب شده و از این برکناری ناخرسند است:


با توجه به نزدیکی و نفوذ اخوان‌المسلمین مصر بر گروه نظامی حماس، در طول دولت محمد مرسی، حملات موشکی شبه نظامیان فلسطینی به مناطق اسرائیلی‌نشین متوقف شده بود. محمد مرسی توانست در مدت یک سال تونل‌های زیرزمینی قاچاق سلاح به داخل نوار غزه را که در شبه جزیره سینا حفر شده‌اند، منهدم و از این طریق ارسال سلاح به داخل فلسطین را متوقف کند.
از طرف دیگر برخلاف وعده‌های گذشته اخوان‌المسلمین مبنی بر نزدیک‌تر شدن روابط با حماس و اهالی نوار غزه، آنطور که گمان می‌رفت گذرگاه رفح در طول دوره ریاست‌جمهوری محمد مرسی به طور کامل باز خواهد شد و کمک‌ها به نوار غزه سرازیر می‌شود، اینگونه نشد و تنگنای اقتصادی اهالی منطقه تغییر چندانی نکرد که همین موجب نارضایتی حامیان مردم نوار غزه درمصر شد.
در ۸ ژوئیه ۲۰۱۲، محمد مرسی حکم انحلال پارلمان را لغو کرده و خواستار برگزاری جلسات آن شد. پیش از این شورای عالی نظامی، مجلس مصر را منحل کرده بود.
محمد مرسی در ۹ شهریور ۱۳۹۱ جهت سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد وارد تهران شد. او ریاست اجلاس جنبش غیرمتعهدها را به محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت ایران واگذار کرد.
در همین راستا، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تسلیت در پی درگذشت محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر با گفتن اینکه «از خدا می خواهم، خدا شهید ما را بیامرزد» ناراحتی خود را از این اتفاق بروز داد.