چرا در برخی موارد با آثار هنری دارای مجوز از وزارت ارشاد، رفتارهای فراقانونی می‌شود؟

مجوزهای کم‌زور!
گروه هنر – چند سالی است که مواجهه با هنر، از رفتاری قانونی به برخوردی فراقانونی تبدیل شده است. هر‏از‏گاهی می‌شنویم، کنسرتی در شهری اجازه اجرا ندارد، فیلمی در گروه سینمایی اکران نمی‌شود، نوازنده‌ای در شهری اجازه روی صحنه رفتن ندارد و فیلمی در شهری روی پرده نمی‌رود. هنوز مدت زیادی از شایعه جلوگیری از اکران فیلم «دختر شیطان نمی‌گذرد» در قم که حالا خبری مبنی بر توقیف اکران فیلم تازه کمال تبریزی در استان کرمان منتشر شده است. در این میان پرسشی مهم مطرح می‌شود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چقدر به‌پای مجوزهایی که صادر می‌کند، می‌ایستد؟
هنوز مدت زیادی از اکران فیلم «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی نمی‌گذرد، فیلمی پربازیگر که مورد استقبال هم قرار گرفته است اما روز سه‌شنبه، خبری منتشر که بر مبنای آن، اکران این فیلم در استان کرمان با دستور دادستانی توقیف شده است. دادخدا سالاری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان،دلیل توقیف را تبعات اجتماعی آن دانست و گفت: پس از رصد فضای مجازی توسط معاونت رصد فضای مجازی و معاونت حقوق عامه دادسرای مرکز کرمان و با توجه به واکنش‌های اجتماعی در بین مردم استان در خصوص لهجه کرمانی بازیگری که در نقش فروشنده موادمخدر بازی می‌کرد و موجب اعتراضات شدید مردمی شده، دستور توقیف اکران این فیلم در سطح استان کرمان صادر و اقدامات مقتضی در خصوص پیگیری موضوع صادر شده است.
سالاری افزود: با عنایت به نقش پررنگ استان کرمان در امر مبارزه با مواد مخدر که خاکریز مقدم مبارزه با باندهای مواد مخدر وارداتی است با وجود فشار مضاعف قاچاقچیان مواد مخدر که عمدتا غیربومی استان کرمان هستند این استان به عنوان سنگری در جهت عدم توزیع مواد مخدر در داخل کشور عمل کرده و شایسته نیست این چنین مورد بی‌مهری قرار گیرد. در این رابطه پرونده‌ حقوق عمومی در دادسرای عمومی و انقلاب کرمان تشکیل شده و با افرادی که احساسات و عواطف مردم استان کرمان را جریحه‌دار کرده‌اند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.


بعد از این اتفاق ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت: اکران تمام فیلم‌های دارای مجوز در سینماها ادامه خواهد داشت. دو هفته از اکران فیلم‌های اکران عید فطر گذشته و هیچ بازخورد منفی مردمی از منظر توهین به اقوام نداشته‌ایم. او افزود: فیلم «ما همه با هم هستیم» دارای یک فضای کاملاً فانتزی است و هیچ‌گونه توهین به اقوام ایرانی در این فیلم و دیگر فیلم‌هایی که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران را دارند وجود ندارد. مردم نازنین کرمان هم در دو هفته گذشته از فیلم‌های اکران عید فطر به خوبی استقبال کرده‌اند و سینماگران در دو سال گذشته تمام تلاش خود را کرده‌اند تا فضایی توام با امید و نشاط در جامعه ایجاد کنند. داروغه‌زاده گفت: امیدوارم با تصمیم‌های شتاب‌زده فضای جامعه را تلخ نکنیم و از مسئولان بزرگوار استان کرمان تقاضا دارم با سعه‌صدر با این مسئله برخورد کنند و با موضوعات فرهنگی از طریق گفت‌وگو و هم‌اندیشی مواجهه داشته باشند. مطمئناً تهیه‌کننده و کارگردان فیلم آماده هرگونه همراهی مثبت در چارچوب قوانین و مصالح کشور هستند.
گرچه داروغه‌زاده طرفین را به آرامش دعوت کرده است اما دست‌اندرکاران این فیلم «ما همه با هم هستیم» هم به درخواست توقیف این فیلم توسط دادستان کرمان و تشکیل پرونده برای تبریزی و میرکریمی اعتراض کردند. در پی مصاحبه مجدد دادستان کرمان مبنی بر پیگیری توقیف سراسری «ما همه با هم هستیم» پس از توقیف آن در کرمان و تشکیل پرونده قضایی برای تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم که با مجوز وزارت ارشاد ساخته و اکران شده، روابط‏عمومی «ما همه با هم هستیم» جوابیه‌ای را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. «روابط‏عمومی فیلم «ما همه با هم هستیم» ضمن ابراز تاسف از اقدام قضایی دادستان استان کرمان و حواشی پیش آمده، از مردم استان کرمان بابت عدم اکران این فیلم در این استان عذرخواهی می‌کند و محتوای فیلم را حاوی هیچ‏گونه توهین به اقوام ایرانی نمی‌داند.»
همچنین روابط‏عمومی فیلم ضمن دعوت مسئولین استانی به سعه صدر بیشتر تصریح کرد: «حضور شخصیت‌های منفی و مثبت واقعی جامعه در قالب‌های داستانی یک ضرورت دراماتیک است. ضمن آنکه دامن زدن به حساسیت‌های قومی در مواجهه با آثار و فیلم‌ها را حرکتی ضدفرهنگی و مخرب می‌دانیم. لازم به تاکید است که با اشاعه بیشتر این حساسیت‌ها، به تدریج شخصیت‌های منفی یا مسئله‌دار فیلم‌ها و سریال‌ها فقط می‌توانند هویت تهرانی داشته باشند!»
روابط‏عمومی «ما همه با هم هستیم» در پایان، با ابراز تعجب از مصاحبه جدید دادستان کرمان مبنی بر تشکیل پرونده قضایی برای تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم خاطرنشان کرد: «فراموش نکنیم نویسندگان فیلمنامه و برخی بازیگران فیلم کرمانی هستند و ما همه با هم ایرانی هستیم!»
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر در کشور است و بنا بر قوانین تعریف‌شده و با توجه به ضوابط و نظارت ناظران متعدد اقدام به صدور مجوز در مراحل گوناگون تولید یک اثر هنری می‌کند. بنابراین این سوال مهم مطرح می‌شود که چرا همچنان برخوردهای این‌چنینی با برخی آثار می‌شود؟ شاید بهتر باشد یکبار برای همیشه وزارت ارشاد تکلیف میزان اعتبار مجوزهای صادره‌اش را مشخص کند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: حمله به دو نفتکش، واکنش به روابط نزدیک ما با آسیا، ژاپن و چین بود محمدرضا ستاری بود یا نبود ترامپ چه تفاوتی می‌کند؟ به ازای هر هزار هکتار جنگل به طور متوسط چند جنگلبان در ایران فعالیت می‌کنند؟ نسبت منفی جنگل به جنگلبان در ایران چرا در برخی موارد با آثار هنری دارای مجوز از وزارت ارشاد، رفتارهای فراقانونی می‌شود؟ وقتی انبوه‌سازان قانون را دور می‌زنند نگرانی از سه شیفته شدن مدارس شهرستان‌های تهران «ابتکار» از فرآیندهای پوپولیستی خلاف تحزب در فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد بازاریابی سیاسی با فراخوان انتخاباتی منابع دیپلماتیک از احتمال سفر وزرای خارجه سه کشور اروپایی به تهران در آینده‌ای نزدیک خبر دادند «ابتکار» از تلاش مسئولان برای به حاشیه نرفتن مستاجران گزارش می‌دهد «اقدام ملی» برای کنترل بازار مسکن وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت: من نگفتم مشتری‌های نفتی ما جاسوس هستند دادستان کل کشور: از آغاز تیرماه شاهد تحولات قابل‏ توجهی در فضای مجازی خواهیم بود علی شمخانی: در برابر بدعهدی طرف مقابل، گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش می‌دهیم