طرح تحول سلامت از بودجه حذف نمی‌شود

این روزها مجلس درحال اصلاح بعضی از مواد و تبصره‌های قانون بودجه است و هر روز حرف و حدیث تازه‌ای از اصلاحات مجلس شنیده می‌شود، یکی از جنجالی‌ترین آنها هم بحث حذف بخش عمده‌ای از خدمات طرح تحول سلامت بوده است. برای این‌که به حساسیت این موضوع پی ببرید، باید سری به بیمارستان‌ها بزنید تا ببینید اجرای این طرح چند نفر را از افتادن به سیاه‌چال فقر بعد از بیماری نجات داده است، اما اجرای این طرح از همان اول هم مخالفان زیادی داشت، مخالفانی که از فقیرنشدن بیماران ناراحت نبودند، اما می‌گفتند اجرای این طرح بدون زیرساخت‌های کافی برای دولت یک چاه ویل بی‌انتها می‌سازد که هرچه پول در آن بریزد، کافی نخواهد بود. حالا هم به نظر می‌رسد همین مخالفان به دنبال جرح و تعدیل طرح تحول سلامت در نظام بودجه‌ای هستند، اما ابوالفضل سروش، نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «شهروند» تاکید می‌کند که خیال مردم راحت باشد، قرار نیست طرح تحول سلامت حذف شود. او می‌گوید: «با وجود تمام مشکلاتی که دولت و کشور در زمینه مسائل مالی دارند، قرار شده دست روی حذف دو مورد گذاشته نشود، یکی یارانه تامین کالاهای اساسی و دیگری همین طرح تحول سلامت.»
او در جواب این‌که با این شرایط زمزمه‌های حذف این طرح از کجا می‌آیند؟ می‌گوید: «قرار بر حذف نیست، اما از همان اول هم گفته شد که این طرح اشکالاتی دارد و تا زمانی که این اشکالات برطرف نشود، طرح تحول سلامت در بلندمدت به کشور صدمه می‌زند و قابل اجرا هم نیست. با شرایط فعلی هر چقدر پول به این طرح ریخته شود، کم است، چون برخی زیرساخت‌ها درست نیستند.»
سروش ادامه می‌دهد: «قرار شده برخی جزییات تغییر کند، جزییاتی که برای مردم بار مالی ندارد، اما برای بیمه‌ها و برخی نهادها تکلیف ایجاد می‌کند، تا به این طرح سامان داده شود و در بلندمدت هم صرفه‌جویی‌هایی اتفاق بیفتد.»