هژمونی نظامی آمریکا در پایان راه

علی آهنگر- از دید کهنه‏سربازان میدان‏های نبرد و نظریه‏پردازان اتاق‏های استراتژی، حمله پدافندی ایران به پهپاد آمریکایی به معنای پایان هژمونی نظامی آمریکا تلقی می شود.
حمله‏ای که ایران در ساعت 4.05 بامداد روز پنجشنبه 30 خرداد 98 در دهانه تنگه هرمز انجام داد بیش از حد یک عملیات تاکتیکی مورد ارزیابی قرار می‏گیرد. در این عملیات، استراتژی جنگی ایالات متحده که در طول دهه‏ها از آن بهره می‏جست، مورد هدف قرار گرفته است.
استراتژی جنگی آمریکا بر پایه برتری نیروی هوایی ویرانگر این کشور استوار بود. بدین معنا که در هر نبردی، نخست با حملات ویران‏کننده هوایی همه تاسیسات، زیربناها، پایگاه‏های نظامی و اقتصادی کشور هدف را ویران می‏کند آنگاه زمین سوخته را طی عملیات آبی خاکی زیر پاهای سربازان نیروی زمینی و تفنگداران دریایی قرار می‏دهد. در این استراتژی، قدرت برتر جنگال (جنگ الکترونیکی) به یاری نیروی هوایی می‏آید تا قدرت دفاع هوایی و پدافندی کشور هدف را پیش از هر واکنشی زمینگیر کند. این تمام استراتژی آمریکا در تهاجمات نظامی خود در سال‏های اخیر به‏ویژه در دو جنگ خلیج فارس، افغانستان و البته در جنگ‏های اول و دوم جهانی بود.
چیزی که در بامداد روز پنجشنبه در محدوده تنگه هرمز اتفاق افتاد به چالش کشیدن این استراتژی جنگی آمریکا بود.


هواپیمای گران‏قیمت و غول‏پیکر گلوبال هاوگ که با کد آر کیو چهار شناخته می‏شود، تجسم همه رویاها و آرزوهای یک توانمندی فوق برتر هوایی برای یک ارتش جهانی در دنیای معاصر بود. این هواپیما تجسم آخرین پیشرفت‏های سایبری و فناورانه جهان در عصر اطلاعات بود. هواپیمایی خارج از دسترس، غیر قابل رد‏یابی و حتی غیر‏قابل شکار شدن و هدف قرار گرفتن بود. تمام رویاهای جنگجویانه بشر در حوزه اکتشاف و اطلاعات در این هواپیمای غول‏پیکر تجسم عینی یافته بود.
حال وقتی چنین دستاورد محیرالعقولی در تاریکی شب و بر فراز آب‏های سرزمینی ایران هدف قرار می‏گیرد در واقع تکلیف دیگر هواپیماهای متعارف و معمول ارتش آمریکا مشخص می‏شود. یعنی از این پس دیگر هواپیمای غول‏پیکری چون B52 که سایه بر زمین می‏افکند و تمام پشتوانه هوایی ارتش آمریکا محسوب می‏شود، فقط هدفی آسان و دلربا برای پدافند ایران به حساب می‏آید. کهنه سربازان میدان‏های نبرد و تئوریسین‏های اتاق‏های بریفینگ و استراتژی می‏دانند و درمی‏یابند که مجموعه این گفتارها یعنی پایان هژمونی نیروی هوایی و پایان برتری هوایی و نظامی آمریکا در خاورمیانه، خلیج فارس، دریای عمان و البته مرزهای هوایی ایران.
تاریخ می‏خوانیم و به یاد می‏آوریم روزی را که در دهه اول قرن بیستم و در بحبوبه انقلاب مشروطه روس‏ها به ایران اولتیماتوم دادند و در پی آن لشگریان خود را از بندر انزلی عبور داده و در ینگه امام (هشتگرد) پشت دروازه‏های تهران اردو زدند. اولتیماتوم آنان اشغال پایتخت در صورت عملی نکردن خواسته هایشان بود. مخبرالسلطنه آن پیر عقل و اندیشه می‏گفت «روس‏ها به حرف حساب پشت دروازه‏های تهران نیامده‏اند که به حرف حساب بروند؛ سرنیزه می‏باید و نداریم». نتیجه معلوم است. وثوق‏الدوله به سفارت رفت و عذر خواست. اکنون اما تاریخ می‏بیند ناو سهمگین ابراهام لینکلن به نزدیکی‏های ما آمده است؛ اما حالا ما سرنیزه داریم.
تاریخ می‏خوانیم و به یاد می‏آوریم که استراتژی جنگی ژنرال تک ستاره، شارل دوگل، در جنگ با هیتلر نبرد فراسرزمینی بود و پیروز شد. استراتژی جنگی ایران در نبرد احتمالی با آمریکا از کار انداختن نیروی هوایی و جنگ فراسرزمینی است. تجربه‏ای که تاریخ نشان داد تقابل‏ناپذیر است.
عقل و اندیشه، حزم و دوراندیشی اما در این زمان حکم می‏کند حال که قدرت برتر خود را در میدان عمل به اثبات رسانده‏ایم، از جادوی دیپلماسی بی‏بهره نمانیم. چرا که: لشگر شکوفان مغفر شکاف؛ نهان صلح جستند و پیدا مصاف.
سایر اخبار این روزنامه
با تقدیر از تعهدات سیاسی سطح بالا و اقدامات ایران در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم محمدعلی وکیلی جناب آقای خود می‏کشی حافظ را....! «ابتکار» از اعلام آمادگی NGO‌ها برای همکاری با مجلس و تهیه پیش‌نویس ‌قانون مبارزه با خشونت خانگی گزارش می‌دهد جامعه چقدر نسبت به بیماری‌های روان و راه‌های درمان آن آگاه است؟ چالش‌های درمانِ روان چکناواریان، صارمی و صدیقی از روز جهانی موسیقی روایت می‌کنند جای خالی موسیقی در تقویم ایران دلایل هجمه‌های اخیر علیه بیژن زنگنه، وزیر نفت چیست؟ حمله به دولت با اسم رمز «نفت» نیروی هوا و فضای سپاه یک فروند پهپاد آمریکا را بر فراز حریم هوایی ایران سرنگون کرد گام دوم هسته‌ای ایران 16 تیر آغاز می‌شود وزارت اقتصاد خواستار اقدام قاطع دولت برای حذف یارانه غیرنیازمندان شد خار یارانه در گلوی دولت هژمونی نظامی آمریکا در پایان راه با تقدیر از تعهدات سیاسی سطح بالا و اقدامات ایران در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم پیروزی دشوار والیبال ایران برابر پرتغال