مراجعه به پزشك كمتر شده است...

آرمان- گروه اجتماعی: فشار‌های اقتصادی بر ایران ابعاد مختلف زندگی مردم از جمله تامین هزینه‌های درمانی را تحت‌تاثیر قرار داده است. براساس آمارهای رسمی، فقر در ایران هر روز فراگیرتر می‌شود و بیش از نیمی از جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند. افزايش هزينه‌هاي بخش بهداشت و درمان سبب شده است تا ميزان مراجعه مردم به پزشك كاهش يابد. بررسي بودجه خانوارها نشان‌دهنده اين است كه مردم به علت افزايش هزينه‌ها، كمتر به پزشك مراجعه و از سبد سلامت خود چيزهايي را حذف كردند. در اقتصاد بخش سلامت بايد جمع درآمد، هزينه هاي پرداختي به بيماران و خدمات بيمه‌اي برابر باشد تا از اين طريق هزينه‌هاي پرداختي از جيب مردم كاهش يابد. هزينه سبد سلامت جامعه از سه منبع اصلي يعني بودجه وزارت بهداشت، بيمه‌ها و جيب مردم تامين مي‌شود. در بخش خدمات سلامت هر سياستي كه داشته باشيم هر يك از اين بخش‌ها بر بخش‌هاي ديگر تاثير مي‌گذارد و در نهايت نظام سلامت تحت‌تاثير قرار مي‌گيرد. مردم برای اینکه بتوانند هزینه‌های خود را کاهش دهند، گاهی خود دست‌به‌کار می‌شوند و بدون مراجعه به پزشک برای خود آزمایش تجویز یا با مراجعه به داروخانه‌ها تجدید نسخه می‌کنند. تجربه نشان داده است وقتی وضعیت اقتصادی جامعه‌‌ای ضعیف می‌شود هم بار مراجعه به پزشک افزایش پیدا می‌کند و هم مردم برای درمان‌هایی که به نظرشان آسان‌تر است و به مرحله حاد نرسیده، سعی می‌کنند به پزشک مراجعه نکنند.
نگرانی از کاهش مراجعات به مراکز درمانی
در سال گذشته هر ایرانی به‌طور متوسط ۱۰.۳ بار به پزشک مراجعه کرده و این به‌معنای آن است که ۸۵۳ میلیون مرتبه به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه شده است. معاون کل وزارت بهداشت گفت: این نگرانی وجود دارد که طی امسال مردم به علت فشارهای اقتصادی و بالارفتن هزینه‌هایی همچون هزینه مواد غذایی و ... ، کمتر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. دکتر ایرج حریرچی افزود: در همین راستا انتظار می‌رود بخش‌هایی که خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند همچون خیریه‌ها، ارائه خدمات خود را گسترش دهند. وی ادامه داد: به علت مذکور، رشد برخی از تعرفه‌ها کنترل شده است، به‌عنوان مثال در بخش جراحی افزایش تعرفه نداشته‌ایم و رشد قیمت داروی خارجی را صفر اعلام کرده‌ایم. حریرچی اظهار کرد: علاوه بر آن افزایش نرخ خدمت نیز در بخش دولتی فقط ۱۰درصد بوده است. وی در ادامه گفت: در حقیقت رشد قیمت کل سبد بهداشت و درمان، کمتر از رشد تورم بوده و دوسال است که رشد قیمت داروهای خارجی بین صفر تا ۱۰درصد بوده است. وی همچنین تصریح کرد: در سال گذشته هر ایرانی به‌طور متوسط ۱۰.۳بار به پزشک مراجعه کرده و این به‌معنای آن است که ۸۵۳ میلیون مرتبه به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه شده است. در حال حاضر مهم‌ترین نکته با توجه به شرایط موجود، توجه به اقشار فقیر و محروم جامعه است که در این زمینه بسیج جامعه پزشکی کمک‌های خوبی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کرده است. در شرایط فعلی می‌بینیم که حدود ۳۰درصد بار مراجعات به داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه مجدد به پزشک است تا از این طریق بتوانند هزینه‌های خود را کاهش داده و پول ویزیت را پرداخت نکنند. اینها نشانه‌های نگران‌کننده‌ای است. از همین‌رو خاضعانه از تمام کسانی که در این حوزه تلاش می‌کنند تقاضا داریم تا به فکر اقشار محروم جامعه باشند.
در نهایت...


افزایش تورم و نابسامانی وضعیت اقتصادی این روزها توان مالی بسیاری از افراد را برهم زده است که منجر به ایجاد فشار روانی و به خطر افتادن سلامت فرد می‌شود. افزایش هزینه‌های درمانی طی چندسال اخیر به جایی رسیده است که هم‌اکنون بسیاری از بیماران با یک‌بار مراجعه به مراکز درمانی به زیر خط فقر می‌روند. در نظر گرفتن تأثیرات وضعیت مالی در سلامتی، داشتن برنامه مالی و برنامه‌ریزی برای آینده ضرورت دارد. بنابراین، تحت پوشش بیمه بودن افراد جامعه می‌تواند کمک بسیاری به کاهش هزینه‌های درمانی آنها کرده و دسترسی خانوار به مراقبت‌های بهداشتی را تضمین می‌کند؛ به‌طوری که بازپرداخت توسط بیمه، هزینه‌های پرداختی از جیب و درنتیجه مواجه خانوارها با هزینه‌های کمرشکن را کاهش می‌دهد. علاوه بر اینها افزایش تورم، هزینه‌های مصرفی را بیشتر می‌كند و افراد را تحت فشار قرار می‌دهد. بدین شكل چون دهك‌های درآمدی پایین جامعه، سهم هزینه‌های مصرفی‌شان در برابر پس‌انداز آنها بسیار بالا است، بیشتر از دیگر طبقه‌ها تحت‌تاثیر تورم قرار می‌گیرند و این تفاوت‌ها به افزایش نابرابری در جامعه می‌انجامد؛ یعنی هم از یك طرف سطح قدرت خرید كل جامعه اُفت پیدا می‌كند و هم به افزایش نابرابری مصرف و درآمد منجر می‌شود. به همین دلیل به نابرابری‌ها دامن زده خواهد شد و به مساله عدالت اجتماعی و احساسی كه مردم نسبت به تصمیم‌ها و سیاست‌های كلان پیدا می‌كنند، آثار مخربی برجای می‌گذارد. بنابراین در چنین شرایطی شاخص‌هایی مانند سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و دیگر هنجارهای اجتماعی كه در چارچوب روان‌شناسی اجتماعی قابل بررسی هستند، به شدت اُفت پیدا می‌كنند. از این رو هرگاه اقتصاد به طرف بالندگی حركت كند این هنجارها تاثیر خود را در بافت‌های اجتماعی به‌خوبی نمایان می‌کنند.