چه کسانی موافق و مخالف زیست شبانه پایتخت هستند؟ مخالفان و موافقان شب‌های روشن تهران‌

زهرا داستانی
زیست شبانه شاید برای نسل‌های گذشته کمی نامتعارف به نظر برسد اما در میان نسل جوان امروز ایران خواهان بسیاری دارد. قدم زدن در خیابان‌ها تا پاسی از شب، رفتن به سینما، کافه‌ها، رستوران‌ها، مراکز فرهنگی و حتی فروشگاه‌ها این زیست شبانه را در ایران تشکیل می‌دهند؛ زیستی که گرچه در زمان‌های محدود به طور سنتی هم اجرایی می‌شود اما حالا با مطرح شدن آن از سوی شورای شهر با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده است. پلیس به دلیل کمبود نیرو برای تامین امنیت شهر در شب‌های روشن تهران با این طرح مخالفت داشته گرچه به گفته اعضای شورای شهر این مرجع تامین امنیت به صورت رسمی مخالفت خود را ارائه نکرده است. اجرای محدود زیست شبانه در تهران که به گفته برخی زمینه‌ساز بزهکاری در جامعه است مصوبه شورای شهر را دارد و به تصویب هیئت تطبیق مستقر در فرمانداری رسیده است.
سال‌ها است که چراغ زیست شبانه یا به عبارتی شب‌های روشن تهران همچون ستاره‌ای با آمدن یک رئیس در یکی از سطوح مدیریتی این شهر روشن می‌شود و با موانعی که پیش پایش دارد دوباره خاموش می‌شود. مشتاقان زیست شبانه‌ در تهران نزدیک به یک دهه است که حسرت تماشای شب‌های پر ستاره تهران بر دلشان مانده و هر از چندی امیدشان با طرح دوباره این موضوع از سوی مدیران شهری یا متولیان گردشگری زنده می‌شود و دوباره با محو شدنش در پیچ و خم‌‌های بوروکراسی می‌میرد. با این حال چند سالی می‌شود که موضوع زیست شبانه اهمیت خاصی برای رسانه‌ها و کارشناسان گردشگری و شهری پیدا کرده است. در طول سال‌های اخیر کارشناسان متعددی درباره مغفول ماندن زیست شبانه و گردشگری شبانه در تهران سخن گفته‌اند و تهران را با سایر کلانشهر‌های دنیا از نظر زیست شبانه مقایسه کرده‌اند. با این حال 2 بار در سال گردشگری شبانه در تهران به بالاترین حد از توجه خود می‌رسد یکی در ماه‌های رمضان که کافه‌ها و رستوران‌ها تا ساعاتی از شب به صورت قانونی برقرارند و یکی در ماه‌های تابستان که اوج گرما سبب ماندن مردم در خانه در روز و از رونق افتادن کسب و کار کسبه می‌شود. امسال اما با نزدیک شدن روزهای ماه مبارک رمضان که مقارن با انتهای فروردین ماه بود اعلام شد گذر سینما هر شب میزبان مردم می‌شود و همین بهانه‌ای شد که زیست شبانه رنگ تازه‌تری به خود بگیرد. پس از پایان ماه رمضان اما زهرا نژاد‌بهرام، عضو شورای شهر از اجرای طرح زیست شبانه در ۵ محور پایتخت از جمله میدان ولیعصر- فاطمی، میدان قدس-‌تجریش، صادقیه، نازی‌آباد و تهرانپارس خبر داد و همین سبب شد تا موج مخالفت‌ها به راه افتد. گرچه زمستان سال گذشته و در صد و بیست و دومین جلسه شورای شهر زیست شبانه در تهران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و کلیات لایحه «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه» با ۱۴ رای موافق در شورای شهر تصویب شد اما با اجرای محدود این طرح موج اظهار نظرها به راه افتاد. از اولین مخالفان اما محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران بود که گفت: مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. خودم نیز شب‌ها ساعت ۱۰ می‌خوابم و ۵ صبح بیدار می‌شوم بنابراین تمایلی به این طرح ندارم. او افزود: در‌صورتی که فرزندان جداگانه برنامه‌هایی برای زیست شبانه داشته باشند نگران می‌شوم و به نظرم این مسئله در‌صورتی که در چارچوب خانواده باشد، مشکل‌زا نیست. هاشمی بیان کرد: در‌صورتی که در یک خانواده نیز پدر به تنهایی در زیست شبانه باشد، قطعا نگرانی‌هایی برای زنان ایجاد می‌کند. با وجود این اظهارات اما هاشمی در پاسخ این سوال که برخی نمایندگان مجلس هم واکنش نشان داده‌اند و گفته‌اند قرار نیست هر کاری که غربی‌ها می‌کنند ما هم انجام دهیم و زیست شبانه کار غربی است و مردم را از عبادت باز می‌دارد، گفت: «مردم هر کاری دلشان بخواهد بکنند، می‌توانند تمام شب بیدار باشند و این ربطی به ما ندارد. من هم که گفتم می‌خواهم بخوابم نمی‌گویم مردم نخوابند، آنها هر کاری دلشان می‌خواهند بکنند. نکته‌ای که من مطرح کردم گفتم زیست شبانه باید خانوادگی انجام شود. بعضی از مردم خانواده ندارند، خب می‌توانند تنهایی انجام بدهند.»
با این حال، نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در رابطه با طرح «زیست شبانه» اظهار نگرانی کرد و گفت: باید به شدت نسبت به ابعاد مختلف طرح‌هایی که سبک جدیدی از زندگی را در جامعه رواج می‌دهد و فرهنگش مخالف جریان فرهنگی کشور است، دقت کرد و نباید در این عرصه‌ها بی‌گُدار به آب زد‌ چراکه این رفتارها فقط یک اتفاق جاری و صورت گرفته‌ای که بعد از مدتی بشود از آن به راحتی عبور کرد، نیست بلکه این طرح‌ها موجب ایجاد یک فرهنگ و رفتارهای جدید و نا‌صحیح در جامعه می‌شود.


وی افزود: در فرهنگ خودمان و همین‌طور در فرهنگ بسیاری از کشورهای جهان اعم از اسلام، مسیحیت و یهودیت و... این موضوع وجود دارد که بین شب و روز تفاوت قائل هستند. آنها همانطور که روز را یک فرصت برای کار و تلاش و فعالیت می‌دانند، شب را به عنوان یک فرصت برای استراحت ـ که یکی از نیازهای اساسی انسا‌ن‌هاست ـ و اجتماع خانوادها و... تلقی می‌کنند.
او درباره این ادعا که طرح زیست شبانه به اقتصاد و رونق بازار می‌انجامد نیز پاسخ داده و گفته است: «در خیلی از همین کشورهایی که برخی مسئولان آنها را الگوی خود قرار داد‌ه‌اند، خانواده‌های اصلی همین رفتار را انجام می‌دهند و عموماً کسانی که مهاجر هستند و از یک خودباختگی شدید برخوردارند و به این کشورها مهاجرت کرده‌اند، به بیداری شب و شب‌گردی می‌پردازند اما اساساً در بستر این نوع حرکت‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا اقتصاد کشور فعال خواهد شد؟ خیر، این صحت ندارد.» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یک موقع یک مسافر در ساعات پایانی شب ممکن است به یکی از کلانشهرها برسد و نیاز دارد که مواد غذایی تهیه کند، ما برخی مراکز غذایی را داریم که به صورت ویژه در هر منطقه‌ای پیش‌بینی شدند تا بتوانند خدمات فروش مواد غذایی را تا صبح داشته باشند و پاسخگوی نیازهای مردم باشند. باید توجه داشت که با این کار سرانه مصرف غذا در شهر افزایش پیدا نمی‌کند، مثلاً به این معنا هم نیست که افراد در ساعات پایانی شب دو برابر آنچه در طول روز استفاده می‌کردند، مصرف کنند. رشد اقتصادی در اینگونه طرح‌ها وجود ندارد و درحقیقت این طرح بیانگر تغییر سبک زندگی است.
مخالفت پلیس به خاطر تامین امنیت شهر نیز بخشی از موضوعاتی بوده که بسیاری با استناد به آن با این طرح مخالفت می‌کنند. با این حال مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران به خبرآنلاین درباره تعاملات میان شورای شهر و پلیس برای اجرای طرح زیست شبانه تهران گفته است: پلیس می‌گوید تعداد نیروهایش در شیفت شب کم است و با استدلال اینکه ممکن است باعث ناامنی‌هایی در شهر شود، با این طرح مخالف بود و البته نظر اعضای شورای شهر بر این است که حضور مردم در ساعات شب، خود امنیت بخش است و باعث می‌شود بخش عمده‌ای از تخلفات و سرقت‌ها کم شود. جرایمی که باعث ناامنی اجتماعی می‌شود در زمانی اتفاق می‌افتد که کسی حضور ندارد. سرقت‌ها غالبا در ساعت‌های پایانی شب و در زمانی است که کسی سارقان را نمی‌بیند. بر این اساس می‌گوییم اگر مردم در شهر باشند، امنیت بیشتر می‌شود. در نهایت به راه‌حل بینابین رسیدیم و قرار شد ۵ راسته، محله و منطقه را به صورت آزمایشی در نظر بگیریم و زیست شبانه در آنجا را توسعه دهیم و در‌نهایت ارزیابی کنیم نتیجه‌ای که از این طرح حاصل شده را می‌توان به کل تهران تسری داد یا نه؟
او گفته که شورای شهر به صورت رسمی مخالفتی از سوی پلیس دریافت نکرده است‌ و حتی فرمانداری هم مخالفتی نداشته و مصوبه شورای شهر به تصویب هیئت تطبیق مستقر در فرمانداری رسیده است.
سایر اخبار این روزنامه
بر اساس تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های راه و دفاع، نیروهای مسلح صاحب‌خانه می‌شوند تولید، اهرم حرکت بازار مسکن علیرضا صدقی سیاست‌ورزی و توهم فهم حقیقت ابعاد تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه FATF بررسی شد ابهام‌های فرصت چهار‌ماهه به ایران قیمت کاغذ همچنان بالا می‌رود سرنوشت کاغذ در ابهام «ابتکار» از تصویب کلیات طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» در مجلس گزارش می‌دهد طرحی برای قطع دست‌ها از اموال بیت‌المال معاون امور خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران آمد چه کسانی موافق و مخالف زیست شبانه پایتخت هستند؟ مخالفان و موافقان شب‌های روشن تهران‌ رئیس‌جمهوری در دیدار رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی: بسیاری از مشکلات جهان ناشی از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا است محمدجواد ظریف: مذاکرات درباره پیمان‌های پولی با کشورهای مختلف در حال انجام است ترکیب هیئت رئیسه کمیسیون‌های مجلس برای اجلاسیه چهارم مجلس دهم ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی شد حسینی شاهرودی در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی: دستگاه‏ها، اطلاعات لازم را در اختیار سامانه جامع مالیاتی قرار نمی‏دهند