گسترش اعتراض به عملکرد خلاف شبکه سه سیما در مورد فروش نفت

بخش خبری: اقدام عجیب صداوسیما مبنی بر پخش برنامه ای که در آن تصاویری از یک نفتکش ایرانی که نفت صادراتی را از جمهوری اسلامی به بندری در چین رسانده بود، با واکنش محافل سیاسی ، اقتصادی و رسانه ای روبرو شده است و بازخورد فراوانی در شبکه‌های اجتماعی و مطبوعات داشت و مخالفت عده‌ای از کاربران را برانگیخت.
در حالی که مسئولان کشور به دلیل تحریم‌های شدید نفتی، همواره بر محرمانه بودن آمار و نام خریداران نفت ایران تاکید می‌کنند، روز سه شنبه برنامه صبحگاهی شبکه سه سیما بخشی از اطلاعات مسیر و خریداران نفتی کشور را افشا کرد.
مجری این برنامه صبحگاهی در مقابل چشمان حیرت‌زده بینندگان تلویزیون، تصاویر هوایی از محل خرید نفت، مسیر انتقال، محل تخلیه و شرکت خریداری کننده و نام کشتی انتقال دهنده را در برنامه زنده اعلام کرد.
او در ادامه با نشان دادن تصاویر هوایی از محل خرید نفت و همچنین تصویر یک کشتی به نام «سالینا» تمام ریز اطلاعات یک معامله نفتی را افشا کرد.این در شرایطی است که مسئولین بر محرمانه نگه داشتن اطلاعات فروش نفت تاکید می‌کنند تا مبادا طرف آمریکایی جلوی راه‌های فروش نفت را بگیرند.


حال این سوال مطرح می‌شود که این موضوع چه ارتباطی به یک برنامه صبحگاهی دارد؟! و رسانه رسمی کدام کشور هویت خریدار نفت تحریمی‌اش را تایید می‌کند و ریسک خرید را برای مشتری بالا می‌برد؟
دیروز زنگنه وزیر نفت در واکنش به پخش اطلاعات نفتی در صدا و سیما گفت: چیزی که رشته ایم را پنبه می کنند.
وی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت در پاسخ به این پرسش که آیا شما تذکری به صدا و سیما نداده اید؟ گفت: «بله صحبت کردم، ایشان گفتند کسانی دیگر قبل از ما این کار کرده اند؛ گفتیم تکثیر اشکال رفع اشکال نمی کند».
زنگنه اضافه کرد: هیچکس نباید کار خلاف کند؛ بعضی رسانه های خارجی دشمن ما هستند و این کار را می کنند؛ حتی بازنشر آن کار خوبی نیست و کار خلافی است.زنگنه افزود: آنهایی که این گونه اخبار را مثل رویترز و بقیه منتشر می کنند دروغ می گویند و رسانه های داخلی گول دروغ ها را نباید بخورند، باید حواسشان جمع باشد.
وزیر نفت افزود: در مورد صادرات نفت خواهش من این است که رسانه‌ها آنچه را منتشر کنند که مورد تائید وزارت نفت است.وی در پاسخ به اینکه هدف از حمله‌های اخیر به وزارت نفت تخریب شخص وزیر است، گفت: ما کوچکتر از این صحبت‌هاییم.
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور هم اقدام صدا و سیما در انتشار تصاویری از مسیر دور زدن تحریم‌های نفتی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: نباید به نوعی حرف بزنیم که اطلاعات‌مان را در اختیار دشمن بگذاریم.
وی افزود: هم صدا و سیما و هم یکی دو روزنامه و سایت خبری به نقل از یک مقاله‌ای که در یکی از نشریات خارجی منتشر شده، گزارش‌هایی درباره مسیر دور زدن تحریم‌های نفتی منتشر کرده‌اند.
رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: در صحبت‌هایی که آقای علی عسگری رئیس رسانه ملی با من مطرح کردند، هدفشان از انتشار این مطالب آن بوده که به آمریکایی‌ها و دیگران بگویند که ما در ایران اجازه نخواهیم داد فروش نفت به صفر برسد؛ این در حالیست که باید مراقبت شود که اگر می‌خواهند چنین حرفی را بزنند، به روش‌های دیگر نیز می‌توانند این موضوع را مطرح کنند؛ ما نباید به نوعی حرف بزنیم که اطلاعات‌مان را در اختیار دشمن بگذاریم. بر اساس صحبت‌هایی که با رئیس رسانه ملی داشتم، قرار بر این شد که بیشتر رعایت شود.
واکنش نمایندگان مجلس
محمود صادقی نماینده مجلس نیز به اقدام صداوسیما در نشان دادن مسیر دور زدن تحریم های نفتی واکنش نشان داد.
محمود صادقی، در حساب توییتری خود نوشت: آیا کار شبکه سه سیما در نمایش مسیر دور زدن تحریم های نفتی یک اقدام ضد امنیت ملی نیست؟! هیات نظارت بر صدا و سیما باز هم طبق معمول فقط "نظاره" می کند! دادستان چرا ورود نمی کند؟»
عبدالکریم حسین‌زاده نیز در توییتر خود نوشت: آیا اقدام شبکه سه سیما در نمایش چگونگی دور زدن تحریمهای نفتی، حتی اگر با هدف به رخ دشمن کشیدن هم باشد باز بر خلاف منافع ملی، در ضدیت با آن و خیانت به کشور و ملت نیست؟ حالا که امیدی به هیات نظارت بر صدا و سیما نیست شورای عالی امنیت ملی حتما باید به موضوع ورود و برخورد جدی نماید.
صدا و سیما در بسیاری از موارد خلاف منافع ملی عمل می‌کند
محمد کاظمی نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم در این باره گفت: امیدواریم این موضوع از روی عمد نباشد، اما این روزها صدا و سیما در بسیاری از مسائل خلاف منافع ملی عمل می‌کند.
وی افزود: ضرری که ممکن است چنین برنامه‌ای به منافع ملی بزند جبران ناپذیر است، باید توجه داشت که برنامه‌ها زیر ذره بین جهانی هستند و در این شرایط قرار دادن فردی غیر حرفه‌ای و بی تجربه در راس شبکه‌ای اشتباهی نابخشودنی است که چنین عواقبی دارد، صدا و سیما باید در این زمینه بازنگری داشته باشد.وی از اعضای هیات نظارت بر صدا و سیما خواست به این موضوع ورود کند.
بررسی افشای اطلاعات نفتی ایران از شبکه سه
در پی گسترش واکنشها به اقدام خلاف منافع ملی در صدا وسیما ،دبیر هیئت نظارت بر این سازمان از بررسی عملکرد شبکه سه در افشای اطلاعات نفتی ایران خبر داد.
محمدحسین صوفی، در پاسخ به سوال ایرناپلاس که آیا هیئت نظارت این موضوع را در دستور کار خود قرار خواهد داد گفت: در اولین جلسه کاری این موضوع بررسی خواهد شد.
وی تاکید کرد هیئت نظارت بر صداوسیما به شکایت‌ها و مسائلی که تاکنون در این باره مطرح شده است، رسیدگی می‌کند.او اعلام کرد جلسه بعدی هیئت نظارت بر صداوسیما هفته آینده برگزار می‌شود.
پس از افزایش انتقادها به اقدام جنجال‌برانگیز برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه، روابط عمومی این برنامه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد آنچه این برنامه پخش کرده محرمانه نبود چرا که قبلاً این اطلاعات به صورت گسترده و با زبان انگلیسی در رسانه آمریکایی فایننشال تایمز رسانه‌ای شده است.
یک کاربر توئیتر به نام امیرمحمد حسینی در واکنش به جوابیه صداوسیما نوشت: گزارش روزنامه انگلیسی صرفاً ادعاست و هیچ تایید یا اظهارنظری از مقامات چینی، ایرانی و حتی آمریکایی ندارد. اما صداوسیما رسانه حاکمیت است. وی در ادامه افزود: نیویورک تایمز گزارشی درباره حرکت چراغ خاموش نفتکش‌ها برای دور زدن تحریم و قابل ردیابی نبودنشان نوشته و در این شرایط بدیهی‌ترین عواقب پخش این موارد از تلویزیون، افزایش فشار به اندک مشتری‌های ایران و از دست دادنشان است.
انتشار تصاویر هوایی از محل خرید نفت در شبکه 3 صدا وسیما با انتقاد برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و محافل مطبوعاتی نیز مواجه شد که آن را «معرفی خریدار نفت ایران» و «افشای نحوه دور زدن تحریم‌ها» تعبیر کردند. در برخی از نظرات مطرح شده تاکید گردیده «اختلافات سیاسی نیز مزید بر علت شد و این اقدام شبکه ۳، نوعی مخالفت با زنگنه وزیر نفت بود». سایت خبری جماران نیز در مطلبی نوشت: «…با نشان دادن تصاویر هوایی از محل خرید نفت و همچنین تصویر یک کشتی به نام سالینا تمام ریز اطلاعات یک معامله نفتی افشا شد». حتی خبرگزاری ایسنا نوشت: «به دلیل رعایت منافع ملی از بازنشر این ویدئو خودداری می کنیم».
سایر اخبار این روزنامه
آغاز رقابت یک میلیون و 119 هزار و 15 داوطلب آزمون سراسری دانشگاهها از امروز گسترش اعتراض به عملکرد خلاف شبکه سه سیما در مورد فروش نفت رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: هر ساعتی که به برجام بازگردند ما هم بازخواهیم گشت دکتر ظریف: ایران متناسب با اجرای تعهدات اروپا در برجام عمل می‌کند اذعان یک کارشناس صهیونیست: اسراییل از درون درحال نابودی است مرگ پسر حاکم شارجه امارات همزمان با اختلافات بین دبی و ابوظبی مخالفت حزب‌الله عراق با ادغام حشد الشعبی در ارتش استاد دانشگاه هیوستون: عملکرد ترامپ نژادپرستی را در آمریکا تشدید کرده است گزارشگر سازمان ملل خواستار تحریم عربستان شد نایب‌رئیس انجمن سنگ: صادرات مواد معدنی قابل تحریم نیست وزیر راه و شهرسازی: مردم تا زمان برخورد جدی با سوداگران، خانه نخرند محل شهادت شهدای پرواز 655 درخلیج فارس گلباران شد دکتر حسین علائی: استراتژی آمریکا پیروزی بدون جنگ است تحلیل سیاسی هفته دکتر روحانی در دیدار معاون نخست‌وزیر ارمنستان: اراده جدی تهران، توسعه و تعمیق روابط با ایروان است مسائل و مشکلات 3 استان با حضور رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفت آغاز رقابت یک میلیون و 119 هزار و 15 داوطلب آزمون سراسری دانشگاهها از امروز