بازگشت ناطق با چهره‌اي تازه

آرمان- حمید شجاعی: انتخابات مجلس پیش روست و افراد و جریان‌های سیاسی به نوبه خود درصدد برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی‌های بهتر برای حضور پر قدرت در اسفندماه هستند. گرچه در این بین نباید از تاثیر شخصیت‌های سیاسی اثرگذار بر صحنه سیاست غافل بود. یکی از این شخصیت‌ها حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری است که همواره در زمان انتخابات در محاسبات اعتدالگرایان و مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد. این در حالی است که اخیرا برخی از بازگشت وی به صحنه سیاست عملی خبر می‌دهند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در این باره معتقد است: «ناطق نوری شخصیتی نیست که به همین سادگی‌ها احساس تکلیف کند. او تکلیف را در سکوت و هدایت پدرانه جریانات سیاسی می‌داند بنابراین ضرورتی نمی‌بیند که خودش کُت بکَنَد و نامزد انتخابات مجلس شود. البته امکان دارد که آقای ناطق نوری یک خانه تکانی انجام دهد و یک مجموعه دیگری را مدیریت کند». با این حال باید دید که موضع شیخ نور در مورد بازگشت در مقطع فعلی به عرصه سیاست در ایران چگونه است.
شیخ نور و مجموعه جدید؟
جریانات سیاسی هر کدام به نوبه خود چهره‌ها و شخصیت‌های مهم و تاثیرگذاری دارند که برخی صرفا مورد اقبال جریان متبوع خود و برخی دیگر جدای از مقبولیت و محبوبیت در جریان سیاسی خود وجیه المله، مورد اقبال افکار عمومی و مردم هستند. جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز طی دهه‌های گذشته از این مساله مستثنی نبوده‌اند. شخصیت‌های تاثیرگذاری چون رئیس دولت اصلاحات در میان اصلاح‌طلبان و مردم و اشخاصی چون مرحوم آیت‌ا... مهدوی کنی و مرحوم عسگر اولادی در جریان اصولگرا از جایگاه ویژه و نفوذ کلام خاصی بهره‌مند بوده و هستند. در این میان چهره‌هایی فراحزبی و فراجناحی نیز حضور داشته‌اند که با وجود عدم قرارگیری در زیر مجموعه یکی از جریانات سیاسی، اما در میانه اعتدالگرایی جایگاهی برای خود ساختند که همزمان مورد قبول تمامی جریانات سیاسی باشند و با رویکردها و عملکردهایشان مردم را نیز با خود همراه سازند. نمونه بارز این شخصیت‌ها را می‌توان مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام ناطق نوری دانست. شخصیت‌هایی که همواره با حلم و بردباری و صرفا در راستای منافع ملی قدم برداشته‌اند و هیچ‌گاه اسیر حزب و جناح بازی نشده‌اند و خود را در مقامی قرار دادند که جریانات میانه‌رو و معقول اصولگرا و اصلاح‌طلب همواره از آنها برای کنشگری یا نظریه‌پردازی دعوت به‌عمل آورده‌اند. حال با اینکه پیش از این حجت‌الاسلام ناطق نوری نسبت به کنش سیاسی و بازگشت به صحنه سیاست کشور موضع سلبی گرفته و خود را در حاشیه سیاست ایران قرار داده؛ اما به قول معروف گرچه او سیاست را رها کرده، اما او سیاست را رها نکرده است. اکنون نیز در فاصله 8 ماهه مانده تا انتخابات مجلس برخی از ایجاد جریانی جدید در دل اصولگرایان با محوریت افرادی چون باهنر و ناطق نوری خبر می‌دهند. این در حالی است که دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین می‌گوید: «تا آن جایی که من اطلاع دارم آقای ناطق نوری با اصرار و خواهش ما درنهایت می‌گویند من احساس تکلیف می‌کنم اما عالم سیاست نیستم و نظر سیاسی او بروز پیدا نمی‌کند». هرچند که احتمال حضور مجدد شیخ نور در صحنه سیاست ایران کم است؛ اما بعید نیست با توجه به شرایط کشور وی به نفع جریان اعتدال و اصلاح وارد میدان سیاست شود مخصوصا که دیگر پای علی لاریجانی نیز حداقل در انتخابات مجلس در میان نیست.
خانه‌تکانی ناطق


نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس درباره تأثیر حضــــور علی‌اکبر ناطق نوری در انتخابــــات مجلس اظهار داشت: خیلی بعید می‌دانم و معتقـــدم هیچ‌گاه این اتفاق نمی‌افتد چـــون آقای ناطق‌نوری شخصیتی نیست که به همین سادگی‌ها احساس تکلیف کند. او تکلیف را در سکوت و هدایت پدرانه جریانات سیاسی می‌داند بنابراین ضرورتی نمی‌بیند که خودش کُت بکَنَد و نامزد انتخابات مجلس شود. نامه نیوز نوشت؛ غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره احتمال احیای شورای هماهنگی نیروهای انقلاب توسط ناطق نوری افزود: با توجه به کم لطفی‌هایی که برخی طیف‌های حاضر در آن شورا به آقای ناطق نوری کردند، فکر نمی‌کنم آن جمع را همراهی کند. البته امکان دارد که آقای ناطق نوری یک خانه تکانی انجام دهد و یک مجموعه دیگری را مدیریت کند. وی درباره برد-برد بودن ائتلاف کارگزاران و لاریجانی توضیح داد: اگر همه جریانات اصلاح‌طلبان، اعتدالیون، کارگزاران و جریانات همسو با آنها زیر یک پرچم قرار بگیرند و ائتلاف کنند، بازی برد-برد است و هیچ جریانی نمی‌تواند با این ائتلاف تقابل و رقابت کند. آقایان ناطق، رئیس دولت اصلاحات و لاریجانی توانایی جمع کردن این جریانات را کنار هم دارند. نماینده رشت در مجلس تصریح کرد: الان در بین جریانات چپ بیشتر از آقای علی اکبر ناطق نوری استقبال می‌شود تا جریانات راست. پایداری‌ها از شکل‌گیری این ائتلاف وحشت دارند، چون پیروزی‌اش قطعی است. مردم از جریانات چپ نبریدند. در زمان انتخابات با وجود همه تبلیغات، مردم اهم و فی‌الاهم می‌کنند شاید در حوزه معیشت دچار سختی شدند اما از سختی‌های فرهنگی و اجتماعی هم زده شده‌اند. عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: وقتی این دو را در دو کفه ترازو می‌گذارند ناتوانی‌های اقتصادی را نسبت به فشارهای سخت اجتماعی می‌پذیرند.