مناقشه رفقای قدیمی در لندن و واشنگتن

سفیر بریتانیا در آمریکا دیروز (چهارشنبه) از سمت خود کناره گیری کرد. به گزارش اسکای نیوز، پس از افشای اینکه سر«کیم داروک»، سفیر بریتانیا در آمریکا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور را «بی کفایت» و «بی منطق» خواند مناقشه‌ای دیپلماتیک میان آمریکا و بریتانیا در گرفت که به مجادله لفظی میان دو طرف منتهی شد. در یکی از پیغام‌های ارسال شده در ماه گذشته سفیر مستعفی بریتانیا در آمریکا، سیاست‌های آمریکا درخصوص ایران را «غیرمنسجم و سردرگم» معرفی کرده بود. ترامپ همچنین کیم داروک را فردی «بسیار نادان» توصیف کرده و شیوه مدیرت ترزا می درباره بریگزیت را هم فاجعه بار و احمقانه خواند.
دیروز، کیم داروک اعلام کرد که از مقام خود به عنوان سفیر بریتانیا در آمریکا استعفا می‌دهد. در همین حال «سایمون مک‌دونالد»، رئیس سرویس دیپلماتیک وزارت خارجه بریتانیا استعفای کیم داروک، سفیر بریتانیا در آمریکا را پذیرفت.
تمجید لندن از آقای سفیر
گاردین به نقل از مک‌دونالد نوشت: «در پاسخ به نامه استعفای داروک و از جانب سرویس دیپلماتیک با تاسف عمیق شخصی، استعفای وی را می‌پذیریم.»


وی در ادامه گفت: نخست وزیر، وزیر خارجه و تمامی اعضای دولت در کنار شما ایستاده‌اند. ما هدف یک افشا شرورانه اطلاعات قرار گرفته‌ایم، شما فقط کار خود را انجام داده‌اید. من درک می‌کنم که شما می‌خواهید این فشار را از روی خانواده و همکارانتان در سفارت بردارید. از اینکه به دیگران بیشتر از خودتان فکر می‌کنید از شما تقدیر می‌کنم.
روزنامه گاردین نوشته است، در متن استعفانامه داروک آمده است: از زمان درز اسناد رسمی از سفارت بریتانیا در آمریکا حرف و حدیث‌های زیادی درباره پست من و ادامه حضور من به عنوان سفیر مطرح شده است. من به این سخنان خاتمه می‌دهم. شرایط کنونی ایفای نقشم را آن طور که دوست دارم غیر ممکن می‌سازد.
«ترزای می» نخست وزیر بریتانیا نیز که در مجلس عوام سخنرانی می‌کرد، در واکنش به این استعفا، داروک را به خاطر یک عمر خدمت به بریتانیا مورد تقدیر قرار داد و گفت: «ما به این مرد بسیار مدیونیم و امیدوارم که پارلمان از ارزشها و اصول ما به خصوص زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرد، دفاع کند.»
«جرمی کوربین» رهبر اپوزیسیون از حزب کارگر نیز شیوه برخورد با سفیر را «فراتر از ناعادلانه» و «غلط» خواند و گفت: این فرد خدمات خوب و قابل ستایشی داشته است. تمامی پارلمان باید با تاسف این فرد که مجبور به استعفا شده است، شریک باشند.
بگو مگوی لندن با واشنگتن
چند روز پیش ایمیل‌های سفیر بریتانیا در واشنگتن لو رفت که در آن دولت دونالد ترامپ را «بی‌منطق، متزلزل و ناکارآمد» توصیف کرده بود. در پی انتشار محتوای برخی از از ای‌میل‌ها، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با تشدید حمله به سفیر بریتانیا در واشنگتن گفت که دیگر با او کار نخواهد کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت‌های جدید خود بار دیگر سفیر انگلیس و ترزا می را هدف حملات انتقادی خود قرار داد و نوشت: سفیر سر به هوایی که انگلیس به آمریکا تحمیل کرده کسی نیست که ما از او خوشمان بیاید، او آدم بسیار احمقی است.
وی در ادامه آورده است: او باید با کشور و نخست‌وزیرش درباره مذاکرات شکست خورده بریگزیتشان صحبت کند و از انتقاد من از اینکه بریگزیت چقدر بد مدیریت شده ناراحت نشود. من به ترزا می گفته‌ام که چگونه توافق کند اما او راه احمقانه خودش را رفت و نتوانست نتیجه بگیرد. این فاجعه است.
ترامپ نوشته است: من سفیر را نمی شناسم اما به من گفته شده که او بسیار احمق است. به او بگویید که آمریکا در حال حاضر در مقایسه با کل دنیا بهترین اقتصاد و ارتش را دارد و در هر دو زمینه در حال بزرگتر، بهتر و قوی‌تر شدن است. ممنون آقای رئیس جمهور!
سخنگوی ترزا می در پاسخ به این توئیت‌های ترامپ تاکید کرد که این دولت انگلیس است که تعیین می‌کند چه کسی سفیر باشد.
جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس نیز از رئیس‌جمهوری آمریکا خواست در برخوردهای خود محترمانه عمل کند.
هانت خطاب به ترامپ نوشت: دوست‌ها با یکدیگر صریح صحبت می‌کنند و من نیز همین کار را خواهم کرد: این اظهارات در قبال نخست‌وزیر ما و کشورم موهن و غلط است. دیپلمات‌های شما نظرات خصوصی خود را به وزیر خارجه، پامپئو می‌دهند و دیپلمات‌های ما هم به همین صورت عمل می‌کنند!
او ادامه داد: شما گفتید ائتلاف انگلیس/آمریکا‬ در تاریخ عالی‌ترین است و من هم موافقم اما هم‌پیمانان باید با یکدیگر با احترام برخورد کنند؛ همان‌طوری که ترزا می همواره با شما برخورد کرده است.
هانت که این روزها بخت خود را برای تصدی سمت نخست‌وزیری انگلیس می‌آزماید، نوشت: سفیرها توسط دولت انگلیس منصوب می‌شوند و اگر من نخست‌وزیر شوم، سفیرمان در سمت خود باقی خواهد ماند.