ظریف در جمع خبرنگاران: جلسه شورای حکام موضوعیتی در حوزه برجام ندارد

وزیر امور خارجه گفت: «مکانیسم ماشه» قابل عملیاتی شدن نیست. برجام یک سازوکاری دارد و آن سازوکار برای ممانعت از نقض برجام است. حال برجام نقض شده و ایران نیز این سازوکار را عملیاتی کرده و در پنج نامه بنده به خانم موگرینی رسما سازوکار ماده ۳۶ عملیاتی شده است.
به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف با اشاره به حضور مشاور رئیس‌جمهوری فرانسه در ایران گفت: موضع ما کاملا مشخص است، جمهوری اسلامی بر اساس برجام عمل کرده است.
مشکل اروپایی‌ها خودشان هستند که آمادگی ندارند برای امنیت خودشان هزینه کنند و مشکل اصلی آمریکا است که از برجام خارج شده و باید بیایند این مشکل را حل کند.
او افزود: جمهوری اسلامی موضع صریح دارد. هیچ‌گاه تحت فشار، مذاکره امکان‌پذیر نیست باید فشارها و جنگ و تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران متوقف کنند و برای اجرای برجام می‌شود صحبت کرد.


وزیر امور خارجه کشورمان در‌خصوص جلسه روز چهارشنبه شورای حکام گفت: خیلی جالب است کشوری که برجام را نقض کرده برای اقدام ما که در چارچوب برجام است درخواست جلسه داده است. البته اقدام ما نه پروتکلی است و نه پادمانی و در نتیجه شورای حکام هم موضوعیتی در این حوزه ندارد.
وی در رابطه با آخرین تحولات در حوزه «اینستکس» گفت: اتفاق تازه‌ای در حوزه ‌اینستکس‌ نیفتاده است.
وزیر امور خارجه افزود: اقدام اخیر انگلیس نقض تعهد است؛ چراکه این اقدام را به دستور آمریکا انجام داده و هیچ ربطی به سوریه ندارد. اقداماتی که برخی کشورهای دیگر در دستگیری ایرانی‌ها نیز انجام داده‌اند نقض برجام است‌ چراکه این افراد را آمریکا به جرم نقض تحریم‌هایی که وجود ندارد می‌خواهد و اروپایی‌ها با احترام به این درخواست‌ها برجام را نقض می‌کنند. وی تاکید کرد: «مکانیسم ماشه» جایگاهی برای ایران ندارد‌ چراکه ایران در چارچوب برجام عمل کرده و اروپایی‌ها در حال استفاده ابزاری از آن هستند.
ظریف در پاسخ به سوالی در‌خصوص طرح اروپایی‌ها برای نجات برجام گفت: ما نه می‌دانیم این طرح چیست و نه از طرف مقابل شنیده‌ایم. ما به حقوق‌مان عمل می‌کنیم و راه‌حل مشکل نیز از نظر ما پایان تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران است. وی همچنین در واکنش به انتقادها از دستگاه دیپلماسی برای پیگیری توقیف نفتکش ایرانی گفت: در خصوص پیگیری حقوقی نیز این نفتکش نه در مالکیت ایران است و نه پرچم ایران را دارد در نتیجه کسی که مالکیت دارد یا پرچم دارد، باید پیگیری کند.
ما فعلا پیگیری سیاسی می‌کنیم و صاحبان نفت و صاحبان کشتی می‌توانند پیگیری حقوقی کنند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از سختگیری بی‌سابقه درخصوص یک تئاتر گزارش می‌دهد خاموشی «عاشقانه‌های خیابان» در ابهام علیرضا صدقی در مدار مخالفت با منافع ملی «ابتکار» در هفته مالیات، نقش این ابزار در اقتصاد کشور را بررسی می‌کند مالیات راهی برای توسعه پایدار اقتصادی بزرگ‌ترین افتخار تاریخ والیبال ایران رقم می‌خورد؟ دوباره هیجان توپ و تور «‌ابتکار» از سفر مشاور ارشد رئیس‌جمهوری فرانسه به تهران پیش از نشست 24 تیرماه گزارش می‌دهد مقابله صدا و سیما با دولت ادامه دارد مهر 98 آیا مدارس نوساز را به خود خواهد دید؟ بازگشت مدارس دهه شصتی به تهران در جلسه هیئت دولت روحانی: توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس بسیار سخیف و غلط بود ظریف در جمع خبرنگاران: جلسه شورای حکام موضوعیتی در حوزه برجام ندارد رئیس قوه قضائیه: مردم باید روند تغییر را احساس کنند در جلسه هجدهم دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه مطرح شد پرداخت ۱۰ میلیارد تومان رشوه به رئیس دفتر رئیس ادوار مجلس