مهرانه امانتی که به مردم برمی‌گردد

عطیه کریمی|  ایرانی‌ها امسال نوروز خود را به شکلی متفاوت از سال‌های گذشته آغاز کردند؛ درحالی ‌که طبق هر‌سال خود را برای تعطیلات طولانی‌مدت آماده می‌کردند، بارندگی‌های شدید و بی‌سابقه مردم را در برخی از استان‌های کشور بشدت غافلگیر کرد و سیلی ویرانگر میهمان ناخوانده خانه‌های آنها شد، سیلی که گویا در چند سال اخیر بی‌سابقه بود و کمتر کسی مانند آن را به چشم دیده بود. گلستان نخستین استانی بود که در روزهای آغازین ‌سال نو با سیل دست به گریبان شد و حجم عظیمی از ویرانی را تجربه کرد. آب در گلستان فروکش نشده بود که بارندگی‌های سیل‌آسا دیگر استان‌های کشور را نیز درگیر خود کرد. تصاویری که از لرستان، خوزستان، ایلام و گلستان منتشر می‌شد، گویای خرابی‌های بسیار و درد و رنج مردم بود. تصاویری که دل هموطنان‌مان را بشدت لرزاند و باعث شد تا همگی دست به دست هم بدهند و  از هر طریقی کمک‌های خود را به دست سیل‌زدگان برسانند. در آن روزهای بحرانی دغدغه تمام ایرانی‌ها آن بود که بتوانند تا حد امکان آلام و رنج‌های مردم آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده را کاهش دهند. در این میان چندین سازمان مردم‌نهاد که در سال‌های گذشته توانسته بودند با اقدامات‌شان اعتماد مردم را به خود جلب کنند، پاپیش گذاشتند تا محلی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی هموطنان سیل‌زده باشند.  جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک نهاد سازمان‌یافته و مردمی محل مناسب‌تری برای کمک به سیل‌زدگان در میان مردم شناخته شد و مانند تجربه زلزله کرمانشاه این‌بار هم مردم به هلال‌احمر اعتماد کردند و با اعلام آمادگی جمعیت برای دریافت کمک‌های مردمی، مبالغ نقدی و کمک‌های غیرنقدی مردم به هلال‌احمر واگذار شد تا به دست سیل‌زدگان برسد. در زلزله کرمانشاه حدود 64‌میلیارد تومان کمک غیرنقدی جمع‌آوری شد اما این‌بار در پی وقوع سیل این رقم افزایش چشمگیری داشت و مردم نوع‌دوست ایران رکورد کمک‌های مردمی در زلزله کرمانشاه را شکستند، به‌طوری که به گفته دکتر پیوندی، ریاست جمعیت هلال‌احمر مرز کمک‌های نقدی از 200‌میلیارد تومان گذشت. جمعیت هلال‌احمر از محل منابع خود نیز برای کمک به سیل‌زدگان هزینه کرده است اما پس از پایان دوره بحرانی و بازگشت مردم به زندگی عادی، سیل‌زدگان نیاز به کمک‌های بیشتری برای جبران خسارات خود دارند. به همین دلیل جمعیت هلال‌احمر در پی درخواست از مردم ایران برای مشارکت در جبران خسارت‌های این سیل، به مردم و رسانه‌ها وعده داد کمک‌های جمع‌آوری‌شده را فقط صرف نیازهای مستقیم ساکنان مناطق آسیب‌دیده کند و گزارش دقیق و شفاف هزینه‌کرد مبالغ جمع‌آوری‌شده را نیز اعلام کند. در گام نخست جمعیت هلال‌احمر از محل کمک‌های جمع‌آوری‌شده، 10‌هزار بسته لوازم ضروری زندگی را برای تعدادی از هموطنان آسیب‌دیده خریداری و آنها را به مناطق سیل‌زده ارسال می‌کند. بسته‌های لوازم خانگی مهرانه شامل 5 قلم لوازم اولیه و ضروری شامل پتو(2قلم)، یخچال و ‌فریزر، اجاق‌گاز و فرش است که برای سیل‌زدگان تهیه شده و قرار است به ‌زودی به دست هموطنان سیل‌زده برسد. در همین راستا، صبح دیروز مراسم بارگیری و ارسال اقلام خریداری‌شده برای مناطق سیل‌زده با حضور دکتر پیوندی، ریاست جمعیت هلال‌احمر در کارخانه لوازم خانگی سینجر برگزار شد. درحاشیه این برنامه، دکتر پیوندی از خط تولید و روند ساخت محصولات کارخانه بازدید کرد و در پایان در نشست خبری و درجمع خبرنگاران جزییات روند جمع‌آوری کمک‌های نقدی و آماده‌سازی بسته‌های اهدایی لوازم خانگی برای ارسال به مناطق سیل‌زده را تشریح کرد.
5‌میلیون و 500‌هزار تومان
 هزینه هر بسته لوازم خانگی
دکتر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر با اظهار امیدواری برای رفع مشکلات مردم آسیب‌دیده از طریق کمک‌های مردمی گفت:  «امیدواریم با این کار که جمعیت هلال‌احمر آغاز کرده است و در واقع خود مردم بنیانگذار آن بوده‌اند، بتوانیم مشکلات و مسائلی که برای مردم عزیز سیل‌زده ایجاد شده است را با توزیع منطقی لوازم خانگی شامل اجاق‌گاز، یخچال، فرش و پتو که به شکل مقدماتی است، برطرف کنیم.» وی به زمان توزیع بسته‌های لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: «از شنبه رسما توزیع 10‌هزار بسته لوازم خانگی تحت عنوان «مهرانه»، یعنی (مهری که از طرف مردم از طریق هلال‌احمر به دست مردم عزیز و شریف استان‌های سیل‌زده می‌رسد) آغاز


 خواهد شد.»
ریاست جمعیت هلال‌احمر با اشاره به آن‌که قیمت تقریبی هر بسته لوازم خانگی حدود 5‌میلیون و 500‌هزار تومان است، بیان کرد:  «به‌طورکلی حدود 55‌میلیارد تومان بابت 10‌هزار بسته لوازم خانگی از محل 200‌میلیارد تومان کمک‌های نقدی مردم به هلال‌احمر هزینه کرده‌ایم. در آینده نزدیک راهکارهای مشخصی را برای ادامه هزینه‌کرد باقیمانده کمک‌های مردمی به هلال‌احمر در نظر خواهیم گرفت و گزارش آن را نیز اعلام خواهیم کرد.»
افزایش تولید ملی و رونق اقتصادی
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تشکر از مردم بزرگوار ایران و کارخانه‌هایی که محصولات خود را با قیمت کمتر و کیفیت بالاتری در اختیار هلال‌احمر گذاشته‌اند، بیان کرد: «توانستیم از این طریق لوازم مورد نیاز را راحت‌تر و با کیفیت بهتری تهیه کنیم تا در اختیار هموطنانمان قرار دهیم.»
پیوندی با تاکید بر آن‌که این کار خیر از یک طرف باعث رفع نیازمندی‌های مردم می‌شود و از طرف دیگر موجبات رونق اقتصادی و تولید داخلی لوازم خانگی را فراهم کرده و  فضای نشاط و شادی را به محیط‌های تولیدی وارد می‌کند، افزود: «امیدواریم این خیر مضاعف که مردم ایجاد کردند برای خود و خانواد‌هایشان باقیات و صالحات باشد و از طرف دیگر مردمی که دچار سیل شده‌اند را نیز شادمان سازد. همچنین امیدواریم با کمک‌هایی که دولت و بنیاد مسکن برای ساخت‌وساز و ترمیم ساختمان‌ها می‌کند، بتوانیم مشکلات مردم را رفع کنیم و  امانتدار خوبی برای کمک‌های مردم باشیم.»
هزینه 150‌میلیارد تومان از منابع داخلی هلال‌احمر
وی با ذکر این نکته که  از محل کمک‌های نقدی که مردم به هلال‌احمر کرده‌اند، ریالی برای مصارف داخلی و ذخیره‌کردن انبار مواد غذایی هزینه نشده است، گفت: «سعی کرده‌ایم امانتدار بسیار صادق و درستی باشیم، حتی بهره پولی که در این مدت در بانک‌ها بوده، به مبالغی که جمع شده است، اضافه خواهیم کرد و در آینده نزدیک گزارش شفاف آن را برای مردم و رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد. همچنین کمک‌های غیرنقدی مردم نیز بالغ ‌بر 145میلیارد تومان بوده است که خوشبختانه تمام آن را به مناطق سیل‌زده ارسال کرده‌ایم، تا مورد استفاده آنها قرار گیرد.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر به مبلغ هزینه‌شده از محل اعتبارات جمعیت اشاره کرد و گفت: «جمعیت هلال‌احمر نیز بالغ‌بر 150‌میلیارد تومان از منابع داخلی‌اش را صرف تجهیز ناوگان هوایی خود، اقلام امدادی و توزیع وسایل معیشتی کرده است که جزو وظایف ذاتی جمعیت تلقی می‌شود و این افتخاری است که ما توانسته‌ایم به‌گونه‌ای گوشه‌ای از مشکلات مردم شریف و بزرگوار را برطرف کنیم. امیدواریم این کار خیر چرخش و افزایش پیدا کند و با تعامل و همدلی و رفاقت بتوانیم روز‌به‌روز مشکلات همه مردم آسیب‌دیده را در جای‌جای ایران اسلامی از روستا تا شهر برطرف سازیم.»
وی به ارزش واقعی بسته‌های اهدایی جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: «بسته هایی که تهیه شده است با وجود آن‌که 5‌میلیون و 500‌هزار تومان ارزش دارد، در بازار ارزش واقعی آنها بالغ ‌بر 8‌میلیون تومان است. کارخانه‌های تولید داخلی سعی کردند با تخفیف‌هایی که داده‌اند، در این کار خیر سهیم باشند.»
طی کردن روند قانونی
برای تهیه بسته‌های لوازم خانگی
بهرام غیبی، معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر که در این بازدید همراه ریاست جمعیت برای بارگیری بسته‌های لوازم خانگی حضور داشت، در رابطه با فرآیند تهیه این لوازم توضیح داد و گفت: «مراحل تهیه و خرید این اجناس زیستی و ضروری به صورت قانونی و طی فرآیند مناقصه که در سامانه الکترونیک دولت ثبت شده بود و در سامانه خرید و آگهی روزنامه‌ها که به صورت مرحله‌ای منتشر شد، انجام گرفت. تاکید ریاست جمعیت بر آن بود که خرید‌ها از تولید ملی و داخلی باشد. در هر مرحله برای این اقلام حدود چهار شرکت از شرکت‌های معتبر تولید داخلی حضور داشتند و با همکاری وزارت سمت شرکت‌هایی که دارای توانگری مالی بودند، در مناقصه شرکت کردند. بنا بر تاکیدی که ریاست جمعیت بر کیفیت داشتند، شرکت‌ها محصولات خود را با کیفیت مناسب‌تر تولید کردند و تخفیف ویژه‌ای را نیز جهت حمایت از سیل‌‌زدگان در نظر گرفتند. همچنین فرش ماشینی، پتو و یخچالی که خریداری شده است، با برند ایرانی و با کیفیت بالا و طی فرآیند قانونی
 انتخاب شدند.»
تلاش برای بالا بردن کیفیت محصولات
صمد رحیم تبریزی یکی از اعضای هیأت‌مدیره کارخانه سینجر نیز در این دیدار عنوان کرد: «ما در این مناقصه شرکت کرده و توانستیم در آن برنده شویم و تمام تلاش خود را  کردیم تا بتوانیم کیفیت کالای خود را بالا ببریم و اجاق‌گاز‌ها را با استیلی ساختیم که مناسب شرایط افراد سیل‌زده باشد. این انتخاب از طرف جمعیت هلال‌احمر بود که از ما درخواست کردند محصولات را با بهترین کیفیت تولید کنیم، زیرا هدیه باید بهترین باشد، تا به مردم تقدیم کنیم. سعی بچه‌های کارخانه نیز بر آن بود تا زحمت بیشتری بکشند و در موقع معین تعهدات خود را به انجام رسانیم.»