زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری و معنادار مردم

وزیر کشور:
نظرات مختلف باید در انتخابات رقابت کنند
معاون وزیر کشور: بدون رقابت جدی  مشارکت پرشور محقق نمی‌شود



گروه سیاسی/ فراهم ساختن بسترهای لازم برای مشارکت حداکثری مردم در انتخاباتی که قانون‌مداری و بی‌طرفی و برخورد بموقع با تخلفات، اصول بدون تنازل آن هستند هدف گذاری وزارت کشور برای برگزاری انتخابات مجلس یازدهم است. بر همین اساس فرمانداران سراسر کشور به پایتخت فراخوانده شدند تا  به عنوان مجریان اصلی انتخابات برای دستیابی به این هدف هم‌پیمان شوند. افزایش ارتباط با مردم و نخبگان، شنیدن صدای مردم و تقویت سرمایه اجتماعی نیز دستورکاری است که مدیران دولت در استان‌های مختلف به اجرای آن توصیه شدند.
رئیس ستاد انتخابات کشور در آیین اختتامیه این همایش سه روزه که با حضور و سخنرانی معاون اول رئیس جمهوری، وزرای کشور و امور خارجه و سخنگوی شورای نگهبان برگزار شد تصریح کرد که شناسایی نقاط ضعف و قوت در اجرای قانون انتخابات با روش‌های ابتکاری، کم هزینه و میان برد نیز از جمله اهداف بوده است.
جمال عرف با این توضیح که در این همایش بیش از ۴۰۰ نفر از فرمانداران، استانداران، معاونین سیاسی امنیتی و مدیران کل سیاسی استانداری‌ها در قالب 9 کمیسیون تخصصی به آسیب شناسی موضوعات اصلی انتخابات پرداخته‌اند، تأکید کرد: بدون رقابت جدی، مشارکت پرشور محقق نمی‌شود و وزارت کشور به عنوان متولی اصلی برگزاری انتخابات، با دو رویکرد بیطرفی و قانونمداری، برگزاری انتخاباتی باشکوه، پرشور، امن و سالم را دنبال می‌کند.
معاون اول رئیس جمهوری صبح پنجشنبه طی سخنانی در این همایش با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال جاری تأکید کرد: برگزاری انتخابات آزاد، سالم، رقابتی، قانونمند و مشارکتی می‌تواند ضمن فعال و با نشاط نگه داشتن جامعه و کشور، دشمنان را مأیوس و وادار به عقب‌نشینی کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، اسحاق جهانگیری با دعوت مدیران به دوری از انفعال در مواجهه با شرایط پیچیده و حساس کنونی کشور، گفت: «نمی‌توان با اتکا به راهکارهای سنتی و نخ نما از این مرحله حساس عبور کرد، بلکه دولت باید بتواند از ظرفیت های درونی اعم از توان مردمی و نهادهای مدنی کشور برای عبور از این وضعیت استفاده کند.»
جهانگیری فرمانداران و استانداران را به تقویت ارتباط با گروه‌های مرجع و نخبگان و نیز رصد مشکلات و شنیدن درد دل‌های مردم فراخواند و با اشاره به اینکه متأسفانه تلاش‌هایی برای ایجاد فاصله و شکاف میان مردم و دولتمردان انجام می‌شود، از نمایندگان دولت در استان‌ها و شهرستان‌ها خواست تا در سریع‌ترین زمان به مسائل مردم توجه و رسیدگی کنند تا یک مسأله کوچک به مسأله‌ای اساسی و بزرگ تبدیل نشود.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت ترمیم و تقویت سرمایه اجتماعی برای دولت، افزود: «این انگاره که می‌خواهد دولت را بی تفاوت و یا ناکارآمد نشان دهد، انگاره خطرناکی است که گاهی از سوی دستگاه‌های رسمی نیز منتشر می‌شود. کسانی که به این موضوع دامن می‌زنند، توجه ندارند که آتش به خرمن سرمایه اجتماعی کشور می‌اندازند.» او در ادامه افزود: «متأسفانه گاهی دروغی می‌سازند و بر مبنای آن ده‌ها دروغ دیگر به مسئولان دولت نسبت می‌دهند، تا پایگاه دولت و مسئولان دولتی را در میان مردم تضعیف کنند. اما این تحلیل اشتباه است زیرا تضعیف دولت، پایگاه اجتماعی آنها را تقویت نمی‌کند و مردم هیچ گاه رو به عقب باز نمی‌گردند.»
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه «امروز گفت‌وگو فقط یک فضیلت نیست بلکه ضرورت جامعه است و قطعاً باطل السحر مقابله با همه تهدیدهای خارجی و داخلی، همبستگی و انسجام ملی است» به انتخابات پیش رو پرداخت و گفت: «انتخابات مجلس در هر شرایطی مهم است و امروز که در شرایط خاص هستیم، می‌تواند به نقطه ای برای عبور از مشکلات پیش رو تبدیل شود. برگزاری انتخابات آزاد، سالم، رقابتی، قانونمند و مشارکتی می‌تواند، جامعه و کشور را فعال، زنده و بانشاط نگه دارد.» جهانگیری از نمایندگان دولت در استان‌ها و شهرستان‌ها خواست تا به وظایف قانونی خود بدون هیچ تنازلی در جهت صیانت از رأی و حق‌الناس عمل کرده و زمینه را برای برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا و معنادار در اسفند ۹۸ فراهم کنند. او در ادامه تأکید کرد: «پیش‌نیاز انتخاباتی با مشارکت حداکثری، این است که همه مردم احساس کنند، کسی را در میان کاندیداها دارند تا برای رأی دادن به او پای صندوق بیایند. همچنین باید به مردم اطمینان دهیم که انتخابات کاملاً قانونمند برگزار شده و از آرای آنها به عنوان حق‌الناس حراست می‌شود.»
وزیر کشور: نشاط سیاسی منوط به رقابت نظرات متفاوت است
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در سخنانی  در اختتامیه همایش فرمانداران سراسر کشور هماهنگ کردن قوانین مختلف در اجرا برای برگزاری انتخابات را نیازمند  هماهنگی، همدلی و همراهی بین دستگاه‌های مسئول اجرا و نظارت دانست و گفت: «الحمدلله همه انتخاباتی که تاکنون داشتیم با هدف گذاری‌های انجام شده، قانونی، سالم و با مشارکت بالا برگزار شد و همچنین رضایت مردم را در پی داشت. مقام معظم رهبری نیز از حضور مردم، نحوه اجرا و نظارت تشکر کردند. امیدواریم این انتخابات هم با همکاری همه عوامل انتخاباتی به خوبی برگزار شود.»
وزیر کشور با بیان اینکه علی رغم تبلیغات منفی رسانه‌های بیگانه و تهییجات و تحریکات منتقل شده، در داخل کشور میان مردم، میان سیاسیون و احزاب، میان اقشار مختلف و میان مسئولان انسجام و وحدت وجود دارد و اگر تفاوت دیدگاه و اختلاف نظری هست  به معنی عدم انسجام نیست، افزود: «انسجام و وحدت موجود، به این دلیل است که مردم و مسئولان حساسیت شرایط کنونی را به خوبی متوجه می‌شوند. البته قدردانی این فضای وحدت، انسجام، همکاری و هماهنگی موجود، منوط است به برسمیت شناختن نظرات  متنوع در جامعه. حتماً باید نظرات مختلف وجود داشته باشد؛ چراکه اگر نظرات مختلف در جامعه نباشد، مانند مرداب و متعفن می‌شود. در عوض این تلاطم و امواج می‌تواند،  جریان را زلال تر و شفاف تر کند. خوشبختانه، در حوزه سیاسی تا آنجا که توانسته‌ایم و در حیطه مأموریت وزارت کشور بوده است، این شرایط به خوبی پیش رفته است.»
رحمانی فضلی مهم‌ترین موضوع در حوزه سیاسی را در سال جاری انتخابات دانست و خاطرنشان کرد:‌ «کشور نیازمند آرامش است و همه با حفظ وحدت، انسجام وآرامش متوجه توطئه‌های دشمن هستیم. ایجاد نشاط سیاسی یکی دیگر از مسائل مهم در انتخابات است. مردم باید احساس کنند فضای سیاسی، فضای تازه، متغییر و متحول به سمت تعالی بیشتر است. نشاط سیاسی در انتخابات مبتنی بر رقابت قانونی و مطلوب است. باید نظرات مختلف بیایند و رقابت کنند و رقابت آنها هم باید در سبقت خیر و نه خصمانه باشد و مردم باید انتخاب کنند.
تأکید شورای نگهبان بر برخورد قاطع با تخلفات
سخنگو و قائم مقام دبیر شورای نگهبان دیگر سخنران سومین روز این همایش نیز در سخنانی بر اجرای صحیح و برخورد قاطع با تخلفات انتخاباتی تأکید کرد.
عباسعلی کدخدایی صیانت از آرای مردم، به عنوان حق الناس را  یک وظیفه مهم برای همه در شورای نگهبان، وزارت کشور و سایر ارگان‌ها دانست و با بیان اینکه فرمانداران در انتخاب معتمدین نقش دارند و اگر این کار درست انجام شود اعتماد مردم بیشتر خواهد شد، اظهار داشت: در برخورد با تخلفات هم باید بپذیریم که انتخابات یک کُنش عظیم است و به هر حال تخلفاتی هم دارد، ولی چگونگی برخورد با این تخلفات مهم است لذا باید با تخلفات برخورد قاطع انجام شود و مردم باید این برخورد قاطع با تخلفات انتخاباتی را ببینند.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: گاهی احساس می‌شود که برخی معتقدند، اجرا و نظارت هر کدام جزیره جدایی هستند در حالی که این طور نیست و ما باید همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشیم و من فکر می‌کنم این دوره یکی از ادواری است که همکاری بسیار خوبی بین وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار شده است. کدخدایی در بخش پایانی سخنان خود اشاره‌ای هم به موضوع برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی داشت و در این زمینه گفت: انتخابات الکترونیک از الزامات ما در جامعه اسلامی است و قانون هم تأکید کرده که این موضوع را اجرا کنیم و ما هم به عنوان شورای نگهبان آمادگی کاملی برای نظارت بر انتخابات الکترونیک داریم و تا هر جایی که بتوانیم سلامت و امنیت را تضمین کنیم، آماده هستیم که با همکاری وزارت کشور در راستای برگزاری انتخابات الکترونیک کمک کنیم.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در این همایش به تشریح مهمترین معادلات جاری در روابط خارجی کشور پرداخت و یادآور شد سیاست فشار حداکثری برای جدا کردن مردم از حاکمیت بنا شده اما امریکا از نظر سیاسی احساس شکست دارد و منزوی شده است.  او در پایان سخنرانی خود با تقدیر از وزیر کشور که وظیفه مهم برگزاری انتخابات را در شش، هفت سال گذشته به بهترین نحو اجرا کرده است، افزود: با اعتماد و توکل بر خدا و توسل به معصومین و اعتماد به مردم در این مرحله هم یک بار دیگر ثابت می‌کنیم که امریکایی‌ها اشتباه می‌کنند و نمی‌توانند کاری کنند و این کشور و انقلاب و این مردم پیش خواهند رفت.

برش
جهانگیری: پیش‌نیاز انتخاباتی با مشارکت حداکثری، این است که همه مردم احساس کنند، کسی را در میان کاندیداها دارند تا برای رأی دادن به او پای صندوق بیایند.  متأسفانه تلاش‌هایی برای ایجاد فاصله و شکاف میان مردم و دولتمردان انجام می‌شود. نمایندگان دولت در استان‌ها و شهرستان‌ها باید در سریع‌ترین زمان به مسائل مردم توجه و رسیدگی کنند تا یک مسأله کوچک به مسأله‌ای اساسی و بزرگ تبدیل نشود
رحمانی فضلی: نشاط سیاسی در انتخابات مبتنی بر رقابت قانونی و مطلوب است. باید نظرات مختلف بیایند و رقابت کنند و رقابت آنها هم باید در سبقت خیر و نه خصمانه باشد و مردم باید انتخاب کنند
کدخدایی: صیانت از رأی مردم وظیفه مهم  شورای نگهبان است