امروز نجفی محاکمه می‌شود

آرمان- حمید شجاعی: پس از حواشی و اظهار نظرات گوناگون پیرامون پرونده قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران، چندی پیش اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری نخستین جلسه دادگاه نجفی در 22 تیرماه خبر داد. حال همه چشم‌‌ها منتظرند تا ببینند اولین جلسه دادگاه شهردار سابق با چه حواشی و ناگفته‌هایی همراه خواهد بود. این در حالی است که طی روزهای گذشته خانواده مقتول در لحظات پایانی در اقدامی جدید 2 وکیل برای این پرونده در نظر گرفته‌اند تا به هر نحوی که شده به گفته مادر میترا استاد حکم قطعی قصاص نجفی را بگیرند. با این حال باید دید که روند این پرونده در نخستین دادگاه به ریاست قاضی کشکولی که دادگاه‌هایی چون دادگاه سعید مرتضوی را ریاست کرده چگونه پیش خواهد رفت.
نخستین جلسه دادگاه
ماجرای قتل میترا استاد همسر سابق محمد علی نجفی شهردار پیشین تهران را می‌توان یکی از مهم‌ترین پرونده‌های سیاسی و اجتماعی طی ماه‌های اخیر قلمداد کرد. مساله‌ای که ابعاد مختلفی داشت و هرکسی از ظن خود به بررسی و اظهار نظر درباره قسمتی از این ماجرا می‌پرداخت. از ماجراهای درون خانوادگی که خود نجفی در بازپرسی و صحبت‌هایش درخصوص همسر مقتولش گفت تا شایعه پرستو بودن میترا استاد که حواشی بسیاری را طی هفته‌های گذشته ایجاد کرد. قتل میترا استاد موجب شد تا برای مدت زمانی به‌خصوص همه چیز تحت‌الشعاع این مساله قرار گیرد و جریان‌های سیاسی، فضای مجازی و رسانه‌ای هرکدام این مساله را به نحوی شرح دهند. پرونده‌ای که برخی سیاسیون و نمایندگان مجلس سرعت رسیدگی به آن را در مدت زمانی کم، تامل برانگیز توصیف کردند. حال با همه این اوصاف و تحلیل‌ها امروز 22 تیرماه 98 اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد به صورت علنی در دادگاه کیفری یک استان تهران در شعبه ۹ برگزار خواهد شد که مسلما آبستن مسائل و حواشی بسیاری خواهد بود. جالب اینکه محمدرضا محمدی‌کشکولی رئیس شعبه ۹ و قاضی دیوان عالی کشور، ریاست این جلسه را برعهده دارد. محمدرضا محمدی‌کشکولی رسیدگی به پرونده قتل بنیتا دختر دوساله، سعید مرتضوی دادستان اسبق تهران و چند پرونده حساس دیگر را نیز برعهده داشته است. این در حالی است که بسیاری همچنان متحیر از وقوع چنین جنایتی از سوی شخصی خوشنام چون نجفی هستند. لذا روزهای آینده باید منتظر روشن شدن ابعاد دیگری از پرونده قتل میترا استاد همسر سابق محمدعلی نجفی باشیم.
اقدام جدید


پدر، مادر و فرزند میترا استاد که اولیای دم پرونده هستند، هرچند شکایت اولیه خود را در مرحله دادسرا ارائه داده‌اند، اما تصمیم گرفتند با معرفی دو وکیل به دادگاه مراحل رسیدگی را از طریق وکلا پیگیری کنند. چهارشنبه گذشته دو نفر از وکلای دادگستری با ارائه برگه وکالت از سوی هر سه اولیای دم میترا استاد خواستار مطالعه پرونده شدند. قاضی کشکولی با دستور الصاق برگه وکالت آن‌ها به پرونده، اجازه مطالعه را صادر کرد. هرچند مهلت قانونی بررسی پرونده از سوی طرفین پرونده پایان یافته است، اما با درخواست مطالعه از سوی دو وکیل دادگستری موافقت شد و آن‌ها پرونده را مطالعه و برای دادگاه آماده می‌شوند.
نجفی باید فکر این روزها را می‌کرد
یک رابط میترا استاد، همسر مقتول شهردار پیشین تهران با اصلاح‌طلبان در رابطه با ماجرای کاندیداتوری استاد در انتخابات شورای شهر اظهار داشت: او به من می‌گفت با سیاسیون و دولت ارتباط دارد و می‌خواهد توانمندی‌هایش را در اختیار ما قرار دهد. می‌گفت می‌خواهم رشد کنم و در شورای شهر تهران شرکت کنم. «رویداد24» نوشت؛ جواد اسدپور بیان کرد: گفتم شما نمی‌توانی، چون رشد سیاسی این جوری کیلویی اتفاق نمی‌افتد و شما باید سابقه داشته باشی اما میترا استاد گفت از جایی می‌خواهم شروع کنم، ولی پول هم ندارم و از من درخواست کمک کرد و گفت در عوض من دوستانی دارم. وی درخصوص واسطه‌گری‌اش برای معرفی استاد جهت قرار گرفتن در فهرست انتخابات شوراها گفت: آن زمان نجفی مشاور رئیس‌جمهور بود و میترا استاد ما را به ملاقات آقای نجفی برد. ما برای دیدن آقای نجفی به یک ساختمان خیریه در خیابان تخت طاووس رفتیم. همان جا بود که این خانم نشست جای آقای نجفی. چهره‌های شناخته شده‌ای در این نشست بودند؛ معروف‌ترین آدمی که حضور داشت مسجدجامعی بود. این فعال سیاسی درخصوص چگونگی آشنا شدن میترا استاد با نجفی اظهارکرد: فکر می‌کنم با محمدعلی نجفی هم در محافل سیاسی آشنا شده بود. ما استنباط دیگری نداشتیم. اسدپور ادامه داد: میترا استاد به من می‌گفت نجفی گفته من از تو پشتیبانی می‌کنم که در اسلامشهر در لیست قرار بگیری. من خودم پیگیری کردم و سعی کردم ایشان را معرفی کنم و در نهایت میترا استاد در فهرست انتخاباتی شورای اسلامشهر قرار گرفت. رابط استاد با اصلاح‌طلبان در خصوص سناریوی پرستو بودن استاد اضافه کرد: بعید است. اینطور نیست که به هرکسی چنین فضایی بدهند. بعید می‌دانم که حتی سیستم امنیتی ما هم دست به چنین کار‌هایی بزند. شاید یک عملیات شخصی بوده باشد. اینکه یک فرد امنیتی به طور شخصی دست به چنین عملیاتی زده باشد. اما در مجموع اینکه میترا استاد مورد سوءاستفاده قرار گرفته باشد و از او برای جاسوسی علیه نجفی استفاده کرده باشند را نمی‌دانم، ولی تا وقتی من می‌شناختم چنین چیزی نبود. وی اذعان کرد: اینکه میترا استاد که بود، پرستو بود یا کفتر بود مهم نیست، چون آن مرحوم، دیگر اصلا وجود ندارد. کسی که ماحصل چهل سال مدیریتش را در این نظام باخته باید حواسش را جمع می‌کرد. کسی که خربزه خورده باید پای لرزش بنشیند. آن روزی که نجفی جایش را به این خانم داد و باب آشنایی باز شد، باید فکر اینجا را می‌کرد. وی درخصوص نقش خود در ماجرا و بودن نامش در نامه شش صفحه‌ای نجفی گفت: قاضی شهریاری مرا خواست و سوالاتی کرد. من همین حرف‌ها را به او زدم. آقای نجفی کار بدی کرده و این بداخلاقی خاصی بود. آقای نجفی مرتکب اشتباهی شده و حالا می‌خواهد برای خودش شریک جرم درست کند و بگوید برای حفظ نظام این کار را کردم. این درست نیست.