برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کنیم

گروه سیاسی/ سریال «گاندو» از نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان هم سر درآورد؛ سریال پر سر و صدایی که با نشان دادن تصاویر خلاف واقع از وزارت امور خارجه انتقاد خیلی‎ها را برانگیخت، موضوع سؤال خبرنگاران از سخنگوی شورای نگهبان بود. اینکه آیا فیلمسازان اجازه دارند که از شورای نگهبان هم چنین فیلمی بسازند، پرسشی بود که عباسعلی کدخدایی در پاسخ به آن، شورای نگهبان را زیر ضرب منتقدان نشان داد. او گفت: «هر اندازه می‌خواهند، فیلم بسازند. البته کم هم نمی‌سازند. ادعاهای مزخرفی که مطرح می‌شود، کم نیست.» معرفی محمد دهقان، نماینده اصولگرای مجلس و دبیرکل حزب رهپویان انقلاب اسلامی به عنوان یکی از گزینه‎های حقوقدانی شورای نگهبان از دیگر سؤالات این نشست خبری بود.
کدخدایی در پاسخ به این پرسش که مگر نباید اعضای شورا فراجناحی اظهار نظر کنند، پس چرا یکی از نمایندگان با پیشینه سیاسی مشخص برای این سمت معرفی شده، گفت: معرفی این افراد از اختیارات رئیس قوه ‎قضائیه است که نمایندگان مجلس در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کنند. قطعاً هر کسی که به شورای نگهبان می‌آید، باید فارغ از اظهار نظرها و مصادیق سیاسی عمل کند. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به ادعای رئیس مجمع نمایندگان اصفهان درخصوص اعمال نفوذ در انتخاب برخی از نمایندگان‌شان گزارشی به شورای نگهبان رسیده است، گفت: این روزها همه ادعا می‌کنند برای شورای نگهبان گزارش ارسال کرده‌اند اما اینکه کجا رفته و چه شده است را خبر نداریم. اگر مطلبی هست طبق روال معمول به بررسی صلاحیت‌ها مربوط می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اینکه برخی معتقدند زیرساخت‌ها برای برگزاری انتخابات الکترونیکی فراهم نیست و امکان تقلب وجود دارد نیز گفت: ما چه جوابی بدهیم؟ اگر بگوییم الکترونیکی شود، می‌گویند چرا؟ اگر بگوییم الکترونیکی نشود می‌گویند چرا؟ نسبت به مشارکت ان‌شاءالله اسفندماه مردم پاسخ محکمی به این یاوه‌گویی‌ها خواهند داد و ما و شما هم در این سالن گزارش انتخابات را مرور خواهیم کرد.
کدخدایی در رابطه با ادعای اخیر یکی از نمایندگان در رابطه با فروش رأی معتادان به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و اینکه آیا شورای نگهبان ورودی به این موضوع داشته است؟ گفت: اگر مطلبی باشد حتماً بررسی می‌شود. خرید و فروش رأی جرم است و برای رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع می‌شود. اما اینکه هر کسی به ظن خود مصداقی را می‌گوید، مهم نیست.


وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص اینکه یکی از وزرای اصلاحات گفته اگر حاکمیت تضمین بدهد ۸۰ درصد کاندیداها تأیید صلاحیت شوند به تعبیر خودشان آنها ژنرال‌های خود را زیر سر گذاشته‌اند آیا فکر نمی‌کنید برای شورای نگهبان تعیین تکلیف است، گفت: ملاک شورای نگهبان اجرای مر قانون است و شورای نگهبان نه می‌تواند ورود کسی را تضمین کند و نه برای کسی فرش قرمز پهن می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اینکه بارها عمداً بررسی صلاحیت کاندیداها به تیغ نقد سپرده شده، امروز برخی اشخاص شاخص عنوان می‌کنند که باید با شورای نگهبان وارد لابی شوند، گفت: شورای نگهبان با کسی لابی نمی‌کند. گوش ما نسبت به پیشنهادها و راهکارهای مفید باز است و فرقی نمی‌کند از چه جناحی باشد. نسبت به باج‌خواهی، زیاده‌خواهی و لابی گوش‌های ما ناشنوا خواهد بود ملاک شورای نگهبان قانون است. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با ارزیابی خود از عملکرد مجلس شورای اسلامی از منظر سخنگوی شورای نگهبان و اینکه آیا مجلس در رأس امور هست یا نه؟ شورای نگهبان در مجلس یازدهم به کاندیداهای حزبی به عنوان بهترین افراد اعتماد خواهد کرد یا بر اساس شناخت و رصد خود به بررسی صلاحیت کاندیداهای حزبی خواهد پرداخت، گفت: اظهار نظر نسبت به قسمت اول هنوز زود است اما در قسمت دوم به اجرای قانون و شرایط و موانعی که در قانون است عمل می‌شود.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دیروز پیش از آغاز نشست خبری خود، از سایت جدید این شورا رونمایی کرد. در این نشست که به مناسبت سی و نهمین سالگرد تأسیس شورای نگهبان برگزار شد همچنین نمایشگاهی از تاریخچه و وظایف شورای نگهبان و نحوه بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات ادوار ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و تصاویری از تاریخ شورای نگهبان و اعتبارنامه‌های رؤسای جمهوری پیشین، به نمایش گذاشته شد.