نصرالله: نامه هشدار ایران حمله امریکا را متوقف کرد

سرویس بین الملل جوان آنلاین: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان جمعه شب در مصاحبه با شبکه المنار درباره تحولات لبنان و منطقه از جمله سالگرد جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی صحبت کرد. نصرالله در این گفتگو به تنش‌های به وجود آمده بین ایران و امریکا پرداخت و با اشاره به عقب‌نشینی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از جنگ با ایران گفت: «رئیس‌جمهور امریکا پس از سرنگونی پهپاد امریکایی تهدید کرد، اما پس از آن گفت که حمله را به تأخیر انداخته است، ولی این صحت ندارد. واقعیت این است که ایران نامه‌ای از طریق یک کشور واسطه به امریکا ارسال کرد و در آن تأکید کرد که اگر هرگونه هدف را در ایران بمباران کنید، ایران نیز اهداف امریکا در منطقه را هدف قرار خواهد داد و بعد از دریافت این نامه بود که ترامپ دستور توقف حمله را صادر کرد». ترامپ پس از سرنگونی پهپاد پیشرفته این کشور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدعی شده بود که دستور حمله به تعدادی از سایت‌های نظامی ایران را صادر کرده بود، اما در لحظات آخر از این تصمیم منصرف شد. سیدحسن نصرالله به تلاش امریکایی‌ها برای مذاکره با ایران نیز اشاره کرد و با بیان اینکه ایران تنها از گامی استقبال می‌کند که عزت آن حفظ شود، تأکید کرد: «شما هیچ ایرانی را پیدا نمی‌کنید که بگوید باید با امریکا مذاکره کرد. البته که ایران مشکلی با تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به راه‌حل سیاسی ندارد، اما منطق ایران می‌گوید که امریکا پیش از هرگونه مذاکره ابتدا باید تحریم‌ها را بردارد». دونالد ترامپ و دیگر مقامات واشنگتن در ماه‌های اخیر بار‌ها از تمایل خود به مذاکره با ایران سخن گفته‌اند، اما مقامات ایرانی به این درخواست‌ها پاسخ منفی داده‌اند.
سرایت جنگ به کل منطقه
دبیرکل حزب‌الله در ادامه گفت‌وگوی خود به تبعات جنگ جدید در منطقه هم اشاره کرد. نصرالله گفت: «ایران هرگز آغازگر جنگ با امریکا نخواهد بود و بعید می‌دانم امریکا هم آغازگر باشد، چون جنگ با ایران برای امریکایی‌ها هزینه زیادی خواهد داشت.»
نصرالله خاطرنشان کرد: «مسئولیت ما در منطقه این است که هر آنچه که در توان داریم برای جلوگیری از بروز جنگ امریکا علیه ایران انجام دهیم، چون این جنگ ویرانگر و پیامد‌های آن بزرگ خواهد بود. قطعاً اماراتی‌ها و سعودی‌ها و تمامی کسانی که در این جنگ مشارکت می‌کنند در امان نخواهند بود». وی همچنین هشدار داد: «هر کشوری که در جنگ علیه ایران مشارکت داشته باشد بهای آن را خواهد پرداخت. در صورت بروز جنگ امریکا علیه ایران، کل منطقه شعله‌ور خواهد شد و ایران قادر است که با قدرت و شجاعت اسرائیل را بمباران کند. محور مقاومت نیز با قدرت در حال بررسی این موضوع است.» سیدحسن نصرالله با اشاره به توانایی‌های نظامی ایران، درباره عواملی که مانع از جنگ امریکا علیه ایران می‌شود نیز تأکید کرد: «تهدید به نابودی عربستان سعودی مانع از جنگ علیه ایران نبوده بلکه چیزی که مانع از ورود امریکا به جنگ می‌شود این است که می‌داند تمامی نیرو‌ها و منافعش و اسرائیل نیز در دایره آتش ایران قرار دارند». اظهارات نصرالله درحالی است که در هفته‌های اخیر مقامات واشنگتن بار‌ها تأکید کرده‌اند که به دنبال درگیری نظامی با ایران نیستند و برای کاهش تنش در منطقه تلاش می‌کنند. مقامات امریکایی و صهیونیستی پس از سرنگونی پهپاد امریکایی، از اتخاذ مواضع تند علیه ایران خودداری کرده‌اند، چرا که از توانایی‌های موشکی ایران برای حمله به منافعش در منطقه هراس دارند.


نصرالله در ادامه سخنان خود به اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: «انگلیسی‌ها بیشتر از فرانسوی‌ها در راستای مقاصد امریکا گام بر می‌دارند. انگلیسی‌ها می‌گویند که آن چیزی که روی داده به تحریم‌ها علیه سوریه ارتباط دارد. اگر مسیر سیاسی شکست بخورد ایرانی‌ها درباره این موضوع سکوت نخواهند کرد.»
دبیرکل حزب‌الله درباره گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی نیز گفت: «در این لحظه اطمینان دارم که ایران برای انجام گفتگو مانعی ندارد. انجام گفتگو در راستای منافع منطقه است. سعودی‌ها آزار و اذیت زیادی برای لبنان ایجاد کردند، اما ما نیز مخالفتی با گفت‌وگوی ایران و سعودی‌ها نداریم و هیچ کسی با انجام این گفتگو به جز نتانیاهو مخالفتی ندارد. حتی ملت یمن که استخوان‌هایش خرد شده است با انجام این گفتگو مخالفتی ندارد». مقامات ایران بار‌ها برای کاهش تنش‌ها در منطقه به سعودی‌ها پیشنهاد مذاکره داده‌اند، اما مقامات ریاض با متهم کردن ایران به مداخله در امور کشور‌های عربی، حاضر به گفتگو‌های سیاسی با ایران نشده و به تشدید تنش‌ها در منطقه دامن زده‌اند. نصرالله درباره موضع رهبر ایران در عدم پذیرش نامه رئیس‌جمهور امریکا از سوی نخست‌وزیر ژاپن خاطرنشان کرد: «موضع رهبر ایران در عدم پذیرش نامه ترامپ غرورآفرین بود. دولت کنونی امریکا در تلاش برای باز کردن کانال‌های ارتباطی با حزب‌الله لبنان است و میانجیگرانی را برای باز کردن این کانال ارتباطی به کار گرفته است». مقامات حزب‌الله پیش‌تر گفته بودند که اقدام رهبر انقلاب در رد تبادل پیام با ترامپ، عزتی است که سران عرب ندارند.
ایران هرگز از سوریه خارج نمی‌شود
درحالی که مقامات رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند نیرو‌های ایرانی را به خروج از خاک سوریه وادار کنند، نصرالله معتقد است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص حملات جنگنده‌های اسرائیلی به اهدافی در سوریه گفت: «اسرائیل می‌گوید که هدف از حمله به سوریه جلوگیری از رسیدن سلاح به لبنان است و من به آن‌ها می‌گویم که سلاح‌ها رسید و اسرائیل در حال فریب مردم خود است. اسرائیل در حال ماجراجویی در سوریه است. به نتانیاهو می‌گویم که هر آنچه که می‌خواهید انجام دهید ایران هرگز از سوریه خارج نخواهد شد». نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی بار‌ها مدعی شده‌اند که با همه ابزار‌های خود برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه مقابله خواهند کرد و حملات پراکنده به پایگاه‌های سوریه را با این هدف توجیه می‌کنند، اما این تلاش‌ها نه تنها موفقیت آمیز نبوده بلکه نفوذ ایران در سوریه افزایش یافته است.
بازگرداندن اسرائیل به عصر حجر
دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توان موشکی و تهاجمی محور مقاومت و در تیررس بودن کل سرزمین‌های اشغالی توسط حزب‌الله گفت: «اگر این نیرو‌ها بخواهند می‌توانند اسرائیل را به عصر حجر بازگردانند». این سخنان نصرالله در سالگرد پیروزی نیرو‌های مقاومت در سال ۲۰۰۶ در برابر دشمن صهیونیستی، حاوی این پیام است که محور مقاومت طی این سال‌ها با تقویت توان نظامی خود و کسب تجارب جنگی در سوریه، ابتکار عمل را در عرصه میدانی به دست گرفته و با اقدامات بازدارنده مانع هرگونه تجاوزی از سوی صهیونیست‌ها شده است.
سیدحسن نصرالله با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از مواضع خود در برابر حزب‌الله عقب‌نشینی کرده است، تصریح کرد: «رژیم صهیونیستی امروز از هرگونه جنگ علیه لبنان به عقب رانده شده است. گفتند که موشک‌های دقیق ممنوع است و امروز دارای موشک‌های دقیق هستیم. رژیم صهیونیستی از هرگونه حمله هوایی به لبنان خودداری می‌کند و از مقاومت هراس دارد. حداقل حزب‌الله قادر است که ویرانی وسیعی را به اسرائیل وارد آورد. رازی را که اسرائیلی‌ها آن را نمی‌دانند تا وقتی که زمان آن فرا نرسد، فاش نمی‌کنم و این کلام را اسرائیلی‌ها می‌دانند». اظهارات نصرالله در شرایطی است که در ماه‌های اخیر مقامات و رسانه‌های صهیونیستی به توانمندی‌های موشکی حزب‌الله اعتراف و اعلام کرده‌اند که در صورت جنگ بین مقاومت و اسرائیل، روزانه ۲ هزار موشک از سمت لبنان به سرزمین‌های اشغالی شلیک خواهد شد.