ظریف بی‌توجه به تحریم‌های ترامپ، سفر کرد مقصد: نیویورک

در آخرین ساعات روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست سالانه مقامات عالیرتبه شورای اقتصادی - اجتماعی ملل متحد عازم نیویورک شد.
ظریف قرار است پس از نیویورک برای شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد به ونزوئلا سفر کند. ملاقات‌های دو جانبه با مقامات دولت ونزوئلا نیز در دستور کار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
وزیر خارجه کشورمان همچنین پس از ونزوئلا به منظور دیدارهای دو جانبه به دو کشور نیکاراگوا و بولیوی در آمریکای جنوبی سفر می‌کند.
ظریف قبل از سفر به آمریکا در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه انگلیس درباره نفتکش توقیف‌ شده با همتای خود گفت‌وگو کرد.


«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس روز شنبه در پیامی در توئیتر نوشت که اگر اطمینان یابیم نفتکش ایرانی به سوریه نمی‌رود آزادی آن را تسهیل می‌کنیم.
تلفنی با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم و تماس سازنده‌ای بود. به وی اطمینان دادم که نگرانی ما مقصد کشتی و نه منشاء نفت (نفتکش) گریس 1 هستیم و انگلیس در صورتی که ضمانت‌هایی در این باره بدست بیاورد که نفتکش به سوریه نرود آزادی آن را تسهیل می‌کند و این کار پس از روند دادگاه‌های جبل‌الطارق صورت می‌گیرد. هانت در پیام دیگری نوشت: «ظریف نیز گفت که ایران خواستار حل موضوع بوده و به دنبال تشدید نیست. با “فابیان پیکاردو” رئیس دولت محلی جبل الطارق نیز صحبت کردیم و وی در حال انجام کار فوق‌العاده‌ای در هماهنگی موضوع و به اشتراک گذاشتن چشم انداز انگلیس در مسیر پیش رو است.»