نگاهی به برخی تئاترهای در حال اجرا در هفته جاری غم و شادی در نمایش‌های تابستانه

گروه فرهنگ‌وهنر: تابستان برای بسیاری مترادف است با اوقات فراغت و چه چیزی بهتر از فعالیت‌های فرهنگی برای در کنار هم بودن. مدتی است که تئاتر با اقبال روبه‌رو شده و جوانان علاقه بسیاری به دیدن نمایش‌های در حال اجرا دارند. به همین مناسبت، نگاهی گذرا خواهیم داشت به برخی نمایش‌های روی صحنه در هفته آتی.
«فرشته تاریخ» عنوان نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی محمد رضائی‌راد. این نمایش با نگاهی به آرا و اندیشه‌های والتر بنیامین، به روایتی از آخرین شب زندگی این اندیشمند بزرگ اروپایی و تلاش او برای نجات خود می‌پردازد.
والتر بنیامین، از چهره‌های متفاوت تاریخ فلسفه در قرن بیستم است که با وجود عمر کوتاه و مرگ زودهنگامش، تاثیر عمیقی بر بسیاری از روشنفکران، هنرمندان و نظریه‌پردازان پس از خود داشته است. اندیشه‌های بنیامین سپهر وسیعی از موضوعات گوناگون، از فلسفه «تاریخ» و «زبان» گرفته تا «هنر» و «زیبایی‌شناسی» را در بر می‌گیرد. در عرصه «تئاتر» نیز، گذشته از اثر مشهور او درباره «خاستگاه نمایش سوگوار آلمانی»، می‌توان به دوستی نزدیک و ارتباط فکری عمیق بنیامین با برتولت برشت، شاعر و نمایشنامه‌نویس و نظریه‌پرداز آلمانی، اشاره کرد که در مقالات گوناگون وی درباره آثار برشت نمود یافته است.
در این نمایش بازیگرانی چون میلاد رحیمی، رضا بهبودی، باران کوثری، میلاد شجره، سینا کرمی، سینا بالاهنگ، رزیتا علیزاده، فرنوش نیک‌اندیش، داوود پژمان‏فر، جاوید قائم‏مقامی، ستاره بذرافشان، سعیده فاضلی و ابوالفضل ابهر به ایفای نقش می‌پردازند.


«فرشته تاریخ» تا 4 مرداد، هر شب ساعت 19:30 به مدت 180 دقیقه در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر واقع در تقاطع خیابان انقلاب و خیابان ولیعصر (عج) روی صحنه می‌رود.
نمایش «روباه» به نویسندگی شهرام سلطانی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی معصومه خزایی نیز در پردیس تئاتر شهرزاد در حال اجرا است. در این نمایش کمدی تراژیک ایوب آقا‌خانی، صحرا اسدالهی، بهناز بستان دوست، معصومه خزایی و هیراد خاتمی حضور دارند. این اثر تا 31 تیرماه هر شب ساعت 20:30 به مدت 70 دقیقه در تماشاخانه مذکور واقع در خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، پلاک 74 ادامه خواهد داشت.
«این یک کنفرانس از شکست ماست» عنوان تازه‌ترین اثر مهران مرادی است که از 11 تیرماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه رفته است. مرادی، نویسنده و کارگردان این اثر درباره چگونگی شکل‌گیری ایده این نمایش گفته است: «ایده «این یک کنفرانس از شکست ماست» از یک جمله شروع شد که در زمان صلح پسرها، پدرها را دفن می‌کنند، اما در زمان جنگ پدرها، پسرها را دفن می‌کنند. در ادامه در ذهنم به روابط میان چهار جوان رسیدم که قصد دارند عملی را انجام دهند، بدون اینکه برای آن دلیلی داشته باشند». در این نمایش که به یک معضل اجتماعی در میان نسل جوان امروز و رابطه میان پدران و پسران می‌پردازد، پوریا شکیبایی، امید شوندی، آرش صفایی، احمدرضا موسوی و اکبر مشکاتی به عنوان بازیگر به ایفای نقش می‌پردازند.
«این یک کنفرانس از شکست ماست» تا پایان تیرماه هر شب ساعت 21 به مدت 60 دقیقه در خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، بام خانه هنرمندان میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
نمایش «رومئو و ژولیت یا تو چرا تیبالت رو کشتی؟» عنوان نخستین تجربه کارگردانی حجازی‌فر در تئاتر پس از دوری چندساله او از این عرصه و حضور مداوم در سینما است.
بهادر مالکی، امیرسلطان احمدی و میثم کریم‌پور در رومئو و ژولیت به ایفای نقش می‌پردازند و امیر زاغری به‌عنوان طراح صحنه، مهرنوش بلمه به‌عنوان طراح و سازنده اکسسوار، بابک کیوانی به عنوان آهنگساز و پری‌ناز لطف‌الهی به‌عنوان دستیار کارگردان حجازی‌فر را در این نمایش همراهی می‌کنند.
این اثر تا 31 تیر هر شب ساعت 20:45 به مدت 60 دقیقه در خیابان فلسطین، پایین‏تر از خیابان انقلاب، پلاک ۲۹۲/۱ اجرا خواهد شد.
سالن شماره 2 تماشاخانه سپند نیز تا 31 تیرماه میزبان نمایش «وانیک» است. نمایشنامه «وانیک» یکی از آثار شاخص واسلاو‌هاول نخست‌وزیر فقید و نمایشنامه‌نویس اهل چکسلواکی است که توسط بهار محمودزاده با نگاهی تازه آماده اجرا شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «وانیک» روایت داستانی ساده، اجتماعی و روانشناسی بوده که در دو اپیزود متفاوت با رگه‌هایی از طنز و سیاست به زندگی نویسنده‌ای به نام وانیک می‌پردازد. به نوعی قصه، وانیک را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که روی عقاید و اصولش پا بگذارد... آیا او این کار را انجام می‌دهد؟
بهاره رهنما، علی اوجی، محمد زوار بی‌ریا و دانیال خیری‌خواه بازیگرانی هستند که در این کمدی اجتماعی به ایفای نقش می‌پردازند.
نمایش «چشم به راه میرغضب» نیز تا 22 مرداد در تماشاخانه سنگلج برپا خواهد بود. در خلاصه این نمایش آمده است: «ذبیح و رضی یکی مستبد و دیگری مشروطه‌خواه در دوره استبداد صغیر محمدعلی‏شاه به اعدام محکوم می‌شوند و زمان انتظار میرغضب، هویداکننده اتفاقاتی غریب در ساختار اجتماعی جامعه است...»
در این اثر که حسین کیایی نویسندگی و کارگردانی آن را به عهده دارد، علی سلیمانی، سیروس همتی، مجید رحمتی، وحید نفر و سهیل ملکی بازی می‌کنند.
این نمایش هر شب ساعت 20:30 به مدت یک ساعت و 40 دقیقه در تماشاخانه مذکور واقع در پایین‏تر از میدان حسن‏آباد، ضلع جنوبی پارک شهر، خیابان بهشت، تماشاخانه سنگلج به تماشا است.
نمایش «نمی‏دونم فردا چی میشه» یکی از آثار تنسی ویلیامز است که بابک تبرایی آن را به فارسی برگردانده است. زن و مردی که گرفتار جهان خودساخته ذهنی خودشان هستند و هر‏کدام با تاثیر از گذشته خود، شخصیتی خاص را در رابطه دونفره‏شان به نمایش می‌گذارند...
پریناز سیف و کامبیز بنان در این اثر که کامبیز بنان آن را کارگردانی نیز کرده است به ایفای نقش می‌پردازند.
«نمی‌دونم فردا چی میشه» هر شب ساعت 21:30 در خانه نمایش مهرگان واقع در خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن‏بست اول، پلاک ۵ برپا خواهد بود.
در همین تماشاخانه نمایش «اتاق بی‏خوابی+اتاق پذیرایی» نیز تا 10 مرداد روی صحنه خواهد بود. در این اثر که در خلاصه‌اش آمده: «امیر که در رابطه عاطفی خود با نرگس شکست خورده است، تصمیم گرفته که خودش را همراه با نرگس به ته یک دره عمیق پرتاپ کند و اینگونه نه فقط زندگی زناشویی که همه چیز را تمام کند»، پریسا محمدی، مهدی میرزاییان، تیما پوررحمانی و روشنک رضایی‌مهر به ایفای نقش می‌پردازند. قابل توجه آنکه روزهای فرد اپیزود اتاق بی‌خوابی و روزهای زوج اپیزود اتاق پذیرایی اجرا می‌شود.
این اثر با نویسندگی و کارگردانی مسعود شامحمدی، هر شب ساعت 21 به مدت 70 دقیقه روی صحنه خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
بیژن زنگنه: بابک زنجانی پول‌هایی را که برده خرج برخی رسانه‌ها می‌کند جهانبخش‌محبی نیا طبل توخالی گستره ولایت در سیره رضوی «ابتکار» دلایل افزایش نرخ بیکاری را بررسی می‌کند جوانان در دام بیکاری «ابتکار» از وضعیت احزاب و جریان‌های سیاسی در آستانه انتخابات گزارش می‌دهد از تلاش برای «وحدت» تا حفظ «پایگاه اجتماعی» «ابتکار» از تشدید تنش‌ها میان ترکیه و آمریکا بر سر خرید سامانه پدافند هوایی اس- 400 گزارش می‌دهد نگاهی به برخی تئاترهای در حال اجرا در هفته جاری غم و شادی در نمایش‌های تابستانه معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده: برخی قوانین‌ حوزه زنان نیازمند اصلاح است اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام محمدعلی نجفی در قتل میترا استاد علنی برگزار شد در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کلیات اصلاح ساختار بودجه در ۴ محور اصلی تصویب شد «ابتکار» از نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان گزارش می‌دهد قانون ملاک این شورا در تایید یا رد صلاحیت‌ها است معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: بسامان‌شدن کشور در گرو مشارکت مردم است رئیس دستگاه قضا در دیدار با فعالان محیط‏زیست: در پرونده محیط‏زیستی‌ها منتظر نظر دادگاه بمانیم گستره ولایت در سیره رضوی